Hlavní obsah

Od Elišky Junkové po Olgu Lounovou: slavné ženy za volantem

Foto: Profimedia.cz

Foto: Profimedia.cz

Muži s oblibou říkají, že žena za volant nepatří. Samozřejmě si myslíme opak a dovolíme si tvrdit, že jim to tam naopak nejen svědčí, ale i velmi sluší. Ostatně – pojďte se přesvědčit.

Článek

Vidět běžně ženu za volantem, to není výsada posledních let. Některé dámy se zapsaly do historie automobilismu už pěkně dávno a je dobré si jejich zásluhy připomenout.

Bez Berthy by se nerozhoupal

Kdyby nebylo oddané manželky a matky Berthy Benz (1849–1944), kdo ví, kdy by lidé vzali na milost první automobily. Manželka nadějného vynálezce a zakladatele značky Mercedes-Benz Karla Benze léta snášela, že všechen čas trávil vylepšováním svého motorového vozu a spíš než peníze nosil domů jen umouněné oblečení a depresi z toho, že se mu moc nedaří. Nechtěla, aby to vzdal, tak se do věci vložila. Aniž by předtím řídila, posadila do tříkolového motorového vozu Benz Patent-Motorwagen Nummer 3 své dva starší syny a 5. srpna 1888 vyrazila – bez manželova vědomí – na dlouhou cestu z Mannheimu do rodného Pforzheimu.

Byl to projev lásky a důvěry v mužovy schopnosti nebo zdravé naštvání, že není schopen zúročit, co dokázal? To by vám asi řekla jen ona. Výsledkem ale bylo, že jako první na světě ujela přes sto kilometrů dlouhou trasu.

Jestli o této ženě a její cestě chcete vědět víc, najděte si v nabídce Stream.cz seriál Výlety do minulosti a epizodu První dáma s autem.

Foto: Daimler AG, Mercedes-Benz

Na cestě musela Bertha řešit i závady: karburátor čistila sponkou do vlasů, prasklou hadičku opravila podvazkem. Benzin kupovala v lékárně a na tehdejších cestách se jistě pěkně „vyklepala“, ale kýženého efektu dosáhla – vzbudila pozornost lidí i tisku. Vyzkoušet to, co dokázala ženská s dětmi, chtěl najednou každýFoto: Daimler AG, Mercedes-Benz

Pod zadkem polštář, na tachometru 140

Mohou ženy řídit auto? Na tuhle otázku dala všem pochybovačům pádnou odpověď drobná Eliška Junková (1900–1994). Odmalička byla velmi akční a na svou dobu nespoutaná. Toužila cestovat, poznávat, učit se jazyky – a tak se vypravila do světa. Po návratu se vdala za Čeňka Junka, který ji nakazil láskou k automobilům a rychlé jízdě. Jejich srdcovkou byla značka Bugatti. Eliška musela jezdit s polštářem pod zadnicí, aby v autě nezapadla, ale to jí nebránilo mít na tachometru 140 a porážet mužské soupeře. Poprvé usedla do závodního vozu jako spolujezdkyně v roce 1923, pak začala sama řídit a velmi rychle získala přezdívku „ďábel za volantem“.

Foto: Profimedia.cz

Se závoděním se Eliška rozloučila v roce 1928, kdy při závodě na Nürburgringu Čeněk tragicky zahynul. Auta ale Elišku provázela dál. Byla předsedkyní ženského autoklubu, pomáhala při zrodu Masarykova okruhu v Brně, podílela se na vývoji pneumatik u Bati… Zemřela v roce 1994 ve věku 93 letFoto: Profimedia.cz

Auto jí tajně koupil Karel Čapek

Ženy se ve třicátých a čtyřicátých letech dostaly většinou za volant aut, které vlastnil jejich manžel, otec či bratr. Vlastní vůz si mohla dovolit málokterá. Ale i takové se našly, například herečka a spisovatelka Olga Scheinpflugová (1902–1968) – třebaže si ho nepořídila za své peníze. Když si v roce 1935 udělala vůdčí list, koupil jí budoucí manžel Karel Čapek tajně Škodu Popular. Sám spisovatel řidičák neměl, protože se kvůli Bechtěrevově nemoci nedokázal otočit a zacouvat.

Na jedné ze zahraničních cest, na které spolu autem vyráželi, Olgu požádal o ruku a po návratu se vzali – a i na radnici jeli tímto vozem.

Foto: Archiv společnosti Škoda Auto

Olga s Karlem se vydávali na dlouhé cesty, i do horských oblastí Alp. Na snímku jsou se svou Škodou Popular, kterou později vyměnili za model RapidFoto: Archiv společnosti Škoda Auto

Nadčasový střih a dokonalá silueta

K ženám, které propadly rychlým autům, patří také Donna Karan (69). Jedna z nejznámějších módních návrhářek světa, spojená se značkou DKNY, se nechala okouzlit křivkami Ferrari. Stala se majitelkou modelu Ferrari 458 Speciale A, kterého vyrobili jen 499 kusů. Donně bude letos sedmdesát a už je několikanásobnou babičkou. Značku Ferrari řídí ale třeba i Beyoncé a pořídila si ho i tenistka Caroline Wozniacki.

Foto: Profimedia.cz

Kdybyste hledali spojnici mezi modely, které vycházejí z dílny Donny Karan a této automobilky, pak vás jistě napadne nadčasový střih, kvalita provedení, sexy křivky a dokonalá siluetaFoto: Profimedia.cz

V muzikálu i za volantem

Už osm let můžete ze závodního auta vidět vystupovat i zpěvačku a herečku Olgu Lounovou (37). V roce 2010 začínala na rallye jako spolujezdkyně, ale to jí už za rok přestalo stačit a přesunula se za volant. Ke splnění svého snu se dostala díky natáčení filmu „Tacho“ (2010), který byl právě z prostředí závodů.

Foto: Profimedia.cz

Olga má tento koníček zřejmě v genech, protože se autokrosu věnují už i její mladší sourozenciFoto: Profimedia.cz

Ideální auto pro ženskou?

Jestli pravidelně řídíte a o auto se alespoň částečně staráte, asi vás také spousta věcí štve a říkáte si, že tohle musel vymýšlet chlap… My ale našli vůz z dílny devíti designérek, které dostaly volnou ruku od značky Volvo, a výsledkem byla studie YCC. Až vám řekneme, co sympaticky ženského v ní je, asi zalitujete, že vám nestojí v garáži.

Jen si to představte: spousta praktických a lehce dosažitelných přihrádek, včetně odpadkového koše. Vyklápěcí dveře, sedačky a práh auta, které uhnou, aby nebyl problém nastoupit ani v úzké sukni. Výměnné a prací čalounění sedaček v mnoha barevných variantách, lak, který odpuzuje špínu, a elektronika, která hlídá nutný servis a třeba i dolití kapalin – no a zapomeňte, že by bylo kvůli tomu potřeba zvednout kapotu, jde to totiž zvenčí…

Foto: Volvo

Do sériové výroby se tenhle model nedostal, ale věříme, že některé nápady nezapadnou a automobilka je využijeFoto: Volvo

Jak jste na tom s řízením auta vy? Bojíte se, nebo to milujete?

Související témata:
Eliška Junková

Načítám