Článek
Proč se ale vůbec věnuje podobným „prkotinám“ pozornost? Protože se západní svět potýká s epidemií osamělosti. Lidé ztrácí schopnost i odvahu se přirozeně seznamovat tváří v tvář. Emoční prázdno je často horší než fyzická bolest. Zoufalí, frustrovaní lidé dělají zoufalé věci a činí tak zoufalé i své okolí. Osamělost pak přestává být osobní věcí každého, a proto se tým amerických psychologů zaměřil na fenomén zvaný „beer goggles“ neboli „pivních brýlí“. Tento termín údajně vymysleli v 80. letech minulého století američtí vysokoškoláci. Označovali tak stav, kdy se jim po pár drincích najednou zdálo, že lidstvo zkrásnělo. Spolužačky a spolužáci byli najednou zajímavější, přitažlivější, jiskřivější, víc sexy. Nové výsledky vědců ze Stanfordského výzkumného centra prevence v kalifornském Palo Altu a University of Pittsburgh poté zveřejnil deník The Guardian. K čemu došli, vás možná překvapí. Nebo naopak vůbec ne a řeknete: „To se mohli zeptat rovnou mě a za méně peněz.“
Fotka za střízliva i v podroušeném stavu
Hodnotit atraktivitu jiných lidí na fotografiích pohledem testujícího, který si snímky „pokusných králíků“ prohlížel nejdříve střízlivý a pak s alkoholem v krvi, není nic objevného. V Americe se tento pokus prováděl už několikrát a výsledky byly vždycky nejednoznačné. „Pokud efekt pivních brýlí existuje, je minimální“, uvedla profesorka Molly Bowdringová ze zmiňovaného Stanfordského výzkumného centra prevence. Proto se vědci pod jejím vedením rozhodli pokus zopakovat v modernějším hávu.
Povoleno jen 0,08 % alkoholu v džusu
Tentokrát vybrali 18 dvojic mužů, kterým ukázali fotografie žen různého typu i věkových kategorií. Poté testovaní pánové směli vypít tolik vodky v brusinkovém džusu, aby se jim zvýšila koncentrace alkoholu v krvi na přibližně 0,08 %. Proč právě 0,08 %? Protože jde o povolený limit, se kterým ještě smíte řídit automobil v Anglii, Walesu a Severním Irsku a v mnoha státech USA. Po tomto alkoholickém prvním kole pili účastníci výzkumu pouze samotný džus. V obou případech: „s“ i „bez“ alkoholu v krvi pak dostali jeden úkol. Vybrat, která žena nebo dívka z fotografie je zaujala natolik, že by se s ní chtěli v budoucnu setkat. Mužům totiž bylo řečeno, že jde o ženy a dívky, které se chtějí skutečně, reálně s někým seznámit.
Muži ve dvojicích
A proč vědci testovali muže po dvojicích? Chtěli napodobit běžnou reálnou situaci, kdy se pije s přáním i někoho sbalit. Situace, kdy si kámoši v hospodě nebo v kavárně povídají o ženách a touze nebýt sám. Potvrdilo se, že alkohol u mužů jednoznačně zvyšuje odvahu i sebehodnocení. Na možné budoucí „rande“ si vybírali krásky, které vnímali jako nejatraktivnější.“ Účastníci uvěřili, že na obrázcích, které si prohlíželi, jsou zájemkyně o vztah, se kterými by se mohli v budoucnu skutečně potkat. To dodalo studii prvek realismu, což v předchozích výzkumech chybělo,“ řekla k výzkumu Rebecca Monk, profesorka psychologie na Edge Hill University. Navíc se s průzkumem svezl nejen efekt „pivních brýlí“ (beer goggles), ale i to, jestli existuje „tekutá odvaha“.
Raději riskovat odmítnutí
Shrnutí? Tekutá odvaha existuje! Alkohol může ostýchavým povahám opravdu trochu pomoci. Psychologové ovšem přichází s varováním. Právě nesmělejší, citlivější nebo introvertnější lidé si na berličku alkoholu rychle zvyknou. Fakt, že pod jeho vlivem ztrácejí zábrany a lépe navazují vztahy, je přivede k tomu, „povzbuzovat“ se v podobné situaci pravidelně. Skluzavka do pekla závislosti na alkoholu je tak namydlena dřív, než se nadějí. Lidem, kteří mají se seznamováním opravdu potíže, se doporučuje psychoterapie, promluvit si s odborníkem.
Stoprocentní rada, jak se seznámit, neexistuje, ale kdo nic nezkusí, sedí doma sám…