Hlavní obsah

Co je české, to je hezké! Značky, které nás proslavily ve světě: Orion, Dermacol nebo Tonak

Foto: Archiv Tonac

Foto: Archiv Tonac

I když jsme malá země, šikovné české ručičky se nezapřou. Některé naše výrobky se proslavily. Jsou kvalitní, cenově dostupné a dokázaly se prosadit i za našimi hranicemi. Mimochodem, víte, podle čeho se jmenuje firma Tonak?

Článek

Mnoho z nás je má doma, denně je používá nebo uvažuje o jejich nákupu. A to třeba ani netuší, že se jedná o značky s dlouholetou tradicí, jejichž počátek se utvářel v našich končinách nebo se zde dnes vyrábí. V obchodech na nás tuzemské poklady číhají na každém rohu, jen je objevit – nebo si dát dohromady souvislosti.

Pochoutka s hvězdičkou Orion

Za zrodem značky čokoládových cukrovinek s logem hvězdy stáli manželé František a Albína Maršnerovi v roce 1896. Že se bude jejich pochoutka prodávat i po téměř 130 letech, si nejspíš ani nepředstavovali. Začínali doma a s tureckým medem. Krok po kroku se ale dopracovali v největší distributory čokolády u nás. I když je Orion nyní již součástí švýcarské společnosti Nestlé, jedno české prvenství jim nikdy nevezme – jako první přišli na trh s čokoládovými kolekcemi, které si na stromečky jako jedlé ozdoby věšíme dodnes.

„V loňském roce se pod její hvězdou rozšířila nabídka čokolád Studentská pečeť o nové příchutě, které se staly nejprodávanějšími novinkami na trhu. Oblíbenost značky Orion je velká, aby to však tak zůstalo i do budoucna, jsou novinky důležitým stavebním kamenem strategie značky. Spotřebitelé se tak průběžně dočkávají nových chutí a kombinací,“ nastínila nám plány do budoucna tisková mluvčí pro Nestlé Česko a Slovensko Tereza Skrbková.

Foto: Archiv Orion čokoláda

Značka Orion nás zásobuje čokoládou už od roku 1896Foto: Archiv Orion čokoláda

Pastelky pro každý den značky Koh-i-Noor

Možná ani netušíte, že pastelky v penále vašich dětí jsou od značky, jejíž tradice se datuje do roku 1790. Její zakladatel Josef Hardtmuth pocházel z Vídně a vyučil se zedníkem a kameníkem, ale toužil se prosadit i jako umělec. Jeho kreativita se objevovala ve všem, co vymyslel. Úspěch sklidil ale až v roce 1802, kdy ve Vídni založil továrnu na tužky.

Že byl bláhový? Mnoho lidí si to bezesporu myslelo. Jeho snažení však brzy přineslo ovoce – a přináší dodnes. Zásluhu na tom má i Česká republika, kam se v roce 1848, již pod vedením Josefových synů Ludwiga a Carla, výroba tužek Koh-i-Noor přesunula. Konkrétně do Českých Budějovic. I když se nejedná o vyloženě značku od českých tvůrců, má u nás obrovskou tradici a bez šikovných českých ručiček by se neobešla.

Foto: Archiv Koh-i-noor

Věděli jste, že pastelky Koh-i-Noor se vyrábí už řadu let v Českých Budějovicích?Foto: Archiv Koh-i-noor

Továrna na krásu s názvem Dermacol

Za zrodem značky stála v roce 1966 kosmetička Olga Knoblochová (zemřela v prosinci 2023) a barrandovské filmové ateliéry. Zadání pro ni bylo vytvořit dokonale krycí make-up. O rok později se objevil ikonický make-up Cover, který Olga světu představila víc než autenticky. „Moje modelka měla velký oheň v obličeji a nikdy předtím se bez něj neviděla v zrcadle. Když jsem jí ho překryla a podala jí zrcadlo, štěstím se rozplakala,“ líčila Knoblochová, které se začalo přezdívat Lady Dermacol.

V roce 2002 se stáhla do ústraní a vedení převzali manželé Komárovi. Pod jejich rukama se nabídka kosmetiky rozrostla o pečující i dekorativní kosmetiku a parfémy. „Značka Dermacol byla, co se týče kvality, na nejvyšší úrovni od začátku. Máme asi dvacet produktů, které dokonale fungují už víc než padesát let. Je pro mě obrovská čest pro tuto značku pracovat,“ popsala pro podcast Dermacol spolumajitelka, ředitelka pro strategii a vývoj Věra Komárová.

Foto: Archiv Dermacol

Lady Dermacol Olga Knoblochová s nynějšími majiteli Věrou a Vladimírem KomárovýmiFoto: Archiv Dermacol

Světem oceňované klobouky Tonak

Základem úspěchu je „mít pod čepicí“. Značka pokrývek hlavy Tonak je toho zářným příkladem. Značku založil mladý tovaryš Jan Nepomuk Hückel v roce 1799 v Novém Jičíně (dnes se městu kvůli této historii přezdívá město klobouků). Proč zvolil takový název a nepojmenoval klobouky po sobě? Jedná se o zkratku slov továrna na klobouky.

Na chuť kvalitě ručně vyráběných pokrývek hlavy přišli i obyvatelé Vídně, kam firma Tonak brzy po svém vzniku expandovala. I když v průběhu let změnila společnost několikrát svého majitele, zvučný název už jí zůstal.

Po vzniku Československa v roce 1918 bylo sídlo společnosti přestěhováno do Strakonic, kde je dodnes. V roce 2001 se firma spojila s Fezko Strakonice, proslavenou výrobou fezů, pletených baretů a čepic. Vzhledem k tomu, že v České republice není nošení klobouků tak zažité jako v jiných zemích, až 90 % svých výrobků posílá Tonak do zahraničí – Ameriky, Izraele, Peru i Japonska. A dělá nám tím skvělou reklamu.

Foto: Archiv Tonac

Ručně vyráběné klobouky Tonak, které vznikají ve Strakonicích, se nosí po celém světěFoto: Archiv Tonac

Co všechno o České republice víte? Ověřte si to v našem kvízu.

Načítám