Článek
Jsou chvíle, kdy si jako pacienti můžete připadat ztracení – a možná až zrazení. Stává se to, když se vypravíte pro radu či pomoc k lékaři, ale narazíte na ceduli, že je na dovolené nebo z jiného důvodu neordinuje. Samozřejmě se můžete otočit a jít domů, ale jsou situace, kdy to opravdu není nejlepší řešení. Jak se v takové chvíli zachovat?
1. Plánovaná nepřítomnost a zástup
Jestliže lékař zavřel kvůli dovolené nebo z jiného předem plánovaného důvodu, má dát pacientům vědět, kam jinam se mohou obrátit. Měli byste to zjistit na webu ordinace či na dveřích čekárny. Legislativa říká, že lékař musí pacienty informovat jak o své nepřítomnosti, tak i o jiném dostupném lékaři či zařízení, a to v přijatelné dojezdové vzdálenosti. Ta se liší podle specializace, ale v žádném případě by neměla být větší než 120 minut.
2. Zástup není stanoven
Je-li ordinace nečekaně zavřená a není uvedeno, kde jinde vás přijmou, můžete jít na lékařskou službu první pomoci, kde sdělíte, že má váš lékař zavřeno a neuvedl náhradníka. Pohotovost ale funguje jen ve večerních hodinách, proto v případě, že se cítíte opravdu špatně, jeďte na urgentní příjem do nemocnice nebo si můžete zavolat záchranku.
- Jak je to s neschopenkou? Někdy může nastat problém s vystavením pracovní neschopnosti. Ač se traduje, že ji vydává výhradně praktický lékař, ve skutečnosti je to úkol pro lékaře ošetřujícího, tedy toho, který určil diagnózu a usoudil, že vám problém neumožňuje pracovat. Neschopenky ale nevystavují lékaři na pohotovosti ani od záchranky. Kdyby vás tedy záchranná služba neodvezla do nemocnice a jen doporučila domácí léčbu, stejně pak musíte pro potvrzení k praktikovi. Zrovna tak pohotovostní služba: poskytne vám základní vyšetření či léčbu, ale ne potvrzení o pracovní neschopnosti. Pokud skončíte v nemocnici, pak vám tam neschopenku v případě potřeby vystaví.
3. Specialista neordinuje
Jestliže má zavřeno specialista, i on by měl informovat o zástupu. V každém případě můžete jít k praktickému lékaři, ale ne vždy u něj uspějete. Třeba když potřebujete léky, které smí předepsat právě jen specialista, případně se jedná o vysoce odborné vyšetření či péči. Pokud vám praktik pomoct nedovede, měl by vás nasměrovat někam, kde uspějete: často do nemocnice. Jestli se to nedaří, požádejte o pomoc svou zdravotní pojišťovnu.
Pomoc na internetu: lékaři on-line
Mnozí lidé hledají pomoc lékaře na internetu. Spoléhejte na stránky, které nabízejí přímo konzultaci s lékaři, nebo poradny, jež spolupracují s odborníky a garantují serióznost informací: možná tam najdete přínosné informace v již zodpovězených dotazech. Je to třeba platforma EUC, Konzultace lékaře, Video doktor, Medichat 247, Ordinace apod.
Jak to probíhá? Položíte písemně dotaz, ale můžete být také propojeni přímo s lékařem, popíšete potíže a většinou do 24 hodin dostanete odpověď. Některé služby jsou zdarma, jiné placené, podmínky jsou vždy na stránkách. On-line konzultace s odborníky nabízejí i některé zdravotní pojišťovny jako benefit (OZP či VoZP).