Hlavní obsah

V čem se vozila mimina za komunismu? Vanička, kukaň, osmipérák, barevná Liberta i kočár s okénky

Foto: ČTK

Foto: ČTK

Každá maminka si přeje, aby se její dítko cítilo v kočárku pohodlně. Ale co si budeme povídat, většina maminek si také přeje, aby byl její kočárek pěkný a moderní. A ne vždy bylo za socialismu z čeho vybírat. Pojďme zavzpomínat na kočárky, ve kterých se houpaly nejen Husákovy děti.

Článek

Po Vítězném únoru v roce 1948 se výroba kočárků v Československu soustředila do mělnické firmy Liberta. Ta uvedla v 50. letech na trh tzv. kukaně – nízký typ širokého kočárku. Později se děti houpaly v oblíbeném hranatém osmipéráku a od roku 1963 začali v Mělníku vyrábět oblíbené vaničky, které se daly dokonce složit. „Na starých fotkách, kde jsem mimino v kočárku, stojí máma s tátou pyšně u bílé vaničky na malých kolech,“ zavzpomínala dnešní šedesátnice Ivana Sýkorová z Karlových Varů. Její muž, který je o čtyři roky starší, má ještě fotku s osmipérákem.

Kočárky se zvyšovaly a začaly hýřit barvami

Od druhé poloviny 60. let se kočárky začaly zvyšovat. Důvod byl prostý: stále rostoucí počet aut. Výrobci se snažili, aby děti u země nedýchaly zplodiny. V 70. letech, v době takzvané šedé normalizace, alespoň dětské kočárky začaly i u nás hýřit barvami. Husákovy děti se vozily ve žlutých, červených, zelených, oranžových, ale i modrých libertách s velkými koly. Na scéně se poprvé objevily také kombinovatelné typy – možnost vyměnit vršek kočárku jako hluboký nebo sedačku. Kvůli populačnímu boomu v této době se kočárků vyrobilo neuvěřitelné množství. Mělo to ovšem jednu vadu na kráse - všechny byly úplně stejné a lišily se jen barvou.

Foto: ČTK

Starší generace se vozila v klasických pérácíchFoto: ČTK

Kočárky z druhé ruky nebo z NDR

Pokud nastávající maminky snily o krásném kočárku, byla to značka Stegner nebo Zekiwa, které se daly dovézt z NDR. Nebyly hranaté jako liberty, některé měly proutěnou korbičku. U našich východních sousedů se daly pořídit za 400-500 východoněmeckých marek, což bylo v přepočtu 1200-1500 Kčs. Při tehdejších platech to tedy nebylo nic levného. Na druhou stranu pak maminky kočárky přes inzerát prodaly dál. „Svou dceru, která se narodila v roce 1987, jsem vozila v Zekiwě a pak ji ještě za 1000 Kčs prodala přes inzerát, takže se to tehdy celkem vyplatilo,“ vybavuje si Ivana Sýkorová. Pro srovnání, nový kočárek značky Liberta v té době stál zhruba 700 Kčs (v omyvatelné podobě) a necelých 900 Kčs v manšestrové variantě.

Foto: Profimedia.cz

V sedmdesátých letech byly kočárky ještě poměrně nízko u zeměFoto: Profimedia.cz

Sen z Tuzexu: Kočár s okénky

V osmdesátých letech byl velkým hitem kočár s okénky. Ten se dal koupit pouze v Tuzexu nebo z druhé ruky. V 80. letech se však muselo počítat s tím, že i použitý kočárek vysněné značky bude stát kolem 2000 Kčs.

Trojkombinace a golfky

Čas trojkombinací začal v 80. letech. Hluboký kočárek, sporťák a taška do auta. Nutno však podotknout, že s tímhle druhem kočáru jste se pěkně nadřeli, a tak většina maminek sáhla po tzv. golfkách, které byly v té době sice úzkoprofilovým zbožím, ale velkým módním hitem. Kočárek byl velmi jednoduchý, vratký, s malými kolečky a plátěnou sedačkou. Byl lehký a dal se rychle složit. Lepší varianta měla vyztužená zádíčka, a tak v nich děti neseděly jako zkroucené opičky.

Foto: ČTK

Od sedmdesátých let byly moderní hluboké kočáry s velkými koly a ke slovu se začaly dostávat první golfkyFoto: ČTK

Kreativita a nápady na prvním místě

Jak už to tehdy bylo, kdo byl šikovný a kreativní, měl vyhráno. V hračkářství bylo k dostání kolem pěti druhů chrastítek na šňůrce. Kdo měl blízko do Německé demokratické republiky, měl šanci, že koupí něco atraktivnějšího. To platilo také v případě dudlíků, lahviček a dětského oblečení. Ostatním pak zbývalo popustit uzdu fantazii a vymyslet něco pěkného. A to také v případě peřinek. Ty byly různě vyšívané, aplikované pomocí nášivek, někdo si je ušil z kanafasu, jiný si obal zase upletl nebo uháčkoval z vlny, popřípadě z podomácku batikované látky.

Historie dětských kočárů

První kočárek spatřil světlo světa v roce 1733. Vévoda z Devonshire tehdy pověřil zahradního architekta Williama Kenta, aby vyrobil pojízdný košík jako hračku pro jeho děti. Za vozítko se zapřahal poník nebo koza.

Skutečně prvním sériovým výrobcem kočárků byl britský továrník Lewenson, který v roce 1840 založil spolu se svým synem závody na výrobu dětských vozítek. O třicet let později na ně navázal William Wilson, který si v roce 1898 otevřel ve White House Street velkou továrnu na kočárky a začal užívat slavný název výrobku Silver Cross.

Zdroj: Jenicek-vseprodite.cz

Načítám