Hlavní obsah

Už vás práce netěší? Je čas na změnu! Rozhoďte sítě, aktualizujte CV a připravte si výtahovou řeč!

Foto: BongkarnGraphic, Shutterstock.com

Foto: BongkarnGraphic, Shutterstock.com

Chodíte do práce s radostí nebo čistě ze setrvačnosti a obavami přijít o ni kvůli hypotéce? Rozumíte si s kolegy, nebo jsou vaše vztahy stroze pracovní? Je váš šéf člověk, kterého si vážíte? Nebo chce dohlížet na každou drobnost a přivlastňuje si cizí úspěchy? A co váš plat? Pokud převládá nespokojenost, možná že právě nazrál čas na změnu!

Článek

Od práce většina lidí čeká, že je uživí, ideálně zajistí do budoucna. Pak už se postoje liší. Někdo se věnuje čistě jen plnění pracovních povinností a ani o fous víc. Je pro něj dostačující, že své profesi rozumí a za svůj výkon je dostatečně ohodnocený. Na tomto přístupu není vůbec nic špatně. Bývá za ním osobní zkušenost, že toto prostě stačí. Naopak, za přílišnou aktivitu dotyčného nejenže nikdo nepochválí, ale naopak si tím dělá na pracovišti zle.

Roli hraje i rodina, na kterou lidé prostě chtějí i potřebují více času. Jiní si ale přejí růst, baví je výzvy. Pracují klidně nad rámec toho, co mají v pracovní smlouvě, když jim to dává smysl. (Tím by se ale neměl nikdo nechat vydírat, jde o dobrovolnost). Těší je, když si na pracovišti najdou kamarády a navážou s kolegy bližší vztahy. Pokud právě teď cítíte, že zrovna u vás to v práci není tak nějak ono, jak na změnu?

Důvody pro změnu práce

Měnit práci je příjemné málokomu. V nejistých dobách, kdy se vám nechce riskovat, to platí obzvlášť. Na druhou stranu v práci trávíte minimálně třetinu svého dne a většinu dospělého života. Měla by vás ideálně nejen dobře živit, ale i bavit, dávat smysl!

Tomáš Dombrovský, analytik trhu práce z Jobs.cz, z dat ví, že v posledním roce práci změnilo 17 % lidí. 45 % z nich dostalo super nabídku (lepší peníze, náplň práce, kariérní posun či flexibilita). Více než polovina lidí ji ale měnila kvůli nespokojenosti a frustraci. Důvodem byly nízké peníze, ale mnohem více dotyčné deptaly a vyštvaly ze zaměstnání (až toxické) vztahy. Přístup k lidem ve firmě, kdy se cítili ponižovaní, méněcenní, pod neustálou kontrolou a podobně. Čas na změnu tedy nastává, když:

  • nejste adekvátně odměnění
  • jste nespokojení s přístupem k zaměstnancům
  • vás neuspokojuje náplň práce, nevidíte možnost posunu
  • nedaří se sladit práci a osobní život.

Koučka Kateřina Dušková zaměřující se mimo jiné na kariérní poradenství říká, že čas na změnu je ve chvíli, kdy se vám do práce dlouhodobě nechce. Když vás tlak učit se nové věci, pracovat na nových projektech spíš unavuje, než „občerstvuje“. Když ztrácíte chuť se vzdělávat. Nikde sice není vše jen ideální, ale o práci mluvíte převážně kriticky, až otráveně. „Zeptejte se sami sebe, co byste chtěli jinak a co by pomohlo k větší spokojenosti,“ radí. Někdy postačí v rámci firmy změna týmu, náplně práce, úprava pracovní doby a tak dále.

Foto: Kmpzzz, Shutterstock.com

Finanční odměna nestačí na to, abyste se uživili? Je čas poohlédnout se jindeFoto: Kmpzzz, Shutterstock.com

Jak hledat novou práci

Dospěli jste k názoru, že je změna nutná a vyjednávání se stávajícím zaměstnavatelem není možné? Podle Dombrovského existují 3 hlavní způsoby, jak novou práci získat. Určitě v dnešní době nestačí jen rozeslat CV, natož se spoléhat pouze na Úřad práce ČR. Jak se tedy hledá?

  1. Na doporučení. Ať už někdo doporučí vás, nebo dostanete tip na pozici ve firmě s dobrou pověstí.
  2. Přes pracovní portály, kde najdete na jednom místě více pracovních příležitostí.
  3. Průzkumem firem v okolí a jejich přímé oslovení.

„Určitě je dobré mít aktualizovaný profil na LinkedIn a nespoléhat jen na jeden zdroj. Chce to rozhodit sítě intenzivněji,“ radí Dombrovský.

Kateřina Dušková přidává další radu: „Doporučuji udělat si malý osobní audit. Zjistit, co vás naplňuje, co čekáte od nové práce, kam má směřovat vaše kariéra a podobně.“ Vyplatí se sledovat i profesní komunity na Facebooku (např. suHR, Czechitas, Holkyzmarketingu apod.)

Profesionální životopis a motivační dopis

Našli jste pozici, která vás zaujala? Pak je načase dát o sobě vědět a poslat svůj životopis neboli CV a motivační dopis.

Jak by mělo CV vypadat? „Použijte jednoduchou šablonu např. v Canva nebo FlowCV. Mělo by být strukturované, stručné a bez chyb. Musí být zřejmé, že splňujete základní požadavky,“ vysvětluje koučka. Chcete-li personalistovi ulehčit orientaci, hned pod osobní údaje vepište shrnutí. V něm vypíchněte to nejdůležitější: relevantní zkušenosti, jaký kariérní krok chcete udělat a jak k tomu pomůže inzerovaná pozice. Čím vás zaujala firma a co jí přinesete vy.

Motivační dopis by podle Duškové měl říct víc o vás: „Je to váš prodejní dokument. Uveďte do něj, proč se hlásíte právě do této firmy. Čím vás firma zaujala, jaké máte předpoklady k nabízené pozici. Vyzdvihněte i vaše měkké dovednosti a relevantní úspěchy. Je to prostor vysvětlit mezery či kariérní zvraty. Dovednosti podpořte reálnými daty a přiložte odkaz na své portfolio nebo LinkedIn profil.“

Foto: stockfour, Shutterstock.com

Životopis by neměl být delší než dvě A4 strany. Pravidelně jej aktualizujte, ať jste připravení, když se objeví zajímavá poziceFoto: stockfour, Shutterstock.com

Jak zaválet na přijímacím pohovoru

Informace ve vašem CV a motivace popsané v dopise zaujaly a jste pozvaní na pohovor? Udělejte dojem! Kateřina Dušková pohovory přirovnává k prvnímu rande: „Je dobré si uvědomit, že hledají obě strany. I vy si vybíráte, kde možná strávíte příští roky. Ale jako na první rande i na pohovor je dobré se připravit a přijít včas.“

Otázky lze do určité míry odhadnout předem, odpovědi si natrénujte, dodá vám to klid a sebedůvěru: „Budou se týkat vaší motivace. Důvodu změny práce, hlavních úspěchů a talentů i směřování kariéry. Připravte si i svoje krátké představení, takzvanou výtahovou řeč (viz závěr článku),“ vyjmenovává Dušková.

A dejte najevo zájem o firmu a nabízenou pozici. Ptejte se, jakou nejdůležitější vlastnost by měl mít kandidát, aby uspěl. Do jakého týmu byste měli nastoupit i jak se daří projektu, o kterém se píše na webu firmy. Zajímejte se, jak vypadá běžný den na této pozici i jaké budou hlavní úkoly a cíle.

Elevator Speech neboli výtahová řeč

  • Jde o kraťoučké povídání, které nesmí trvat déle než pár minut. Během nich musíte upoutat pozornost potencionálního zaměstnavatele. Pozor, není to úplně snadné, naopak čím méně máte času, tím je důležitější se připravit.
  • Výtahová řeč svůj název získala podle příběhu, ve kterém se snažil začínající podnikatel představit svůj nápad potencionálnímu investorovi. Neměl jinou šanci než ho ulovit ve výtahu, odkud mu nemohl dotyčný muž nikam utéct.
  • Investorovi tak nezbylo nic jiného než žadatele o kapitál vyslechnout. Vtip byl v tom představit nápad rychle a dostatečně lákavě, aby v investorovi vzbudil natolik velký zájem, že odsouhlasí další a delší schůzku k projednání podrobností.

Načítám