Hlavní obsah

Chcete toho stihnout víc? Pracujte míň! Hodiny dřiny dobré výsledky nezajistí, zkuste na to jít jinak

Foto: V1ktoria, Shutterstock.com

Foto: V1ktoria, Shutterstock.com

Povinnosti a nesplněné úkoly všude, kam se podíváte? Seznam položek, které čekají na splnění, narůstá… A přitom jste v jednom kole, rozhodně nemáte nohy hozené na stůl a neodpočíváte. Co vás a vaši produktivitu ovlivňuje a brzdí, i když se snažíte o maximální výkony?

Článek

Od rána nevíte, kam dřív skočit, pracujete celý den a přitom večer rozhodně nejdete spát s vědomím, že vše, co bylo třeba udělat, je hotovo. Frustrující, že? Nepanikařte. Naopak na chvíli zabrzděte a zkuste se zamyslet, jak vaše pracovní dny vypadají. Zda jste opravdu tak produktivní, jak sami sebe vnímáte, nebo vaši koncentraci rozhodí kdeco a vaše plánování práce má trhliny.

Jak být produktivnější? Dělejte méně

Kate Northrup, autorka knihy Do less (Dělej méně), v článku pro Harvard Business Review píše, že nás učili, že pokud chceme něčeho víc (a je jedno, zda jde o peníze, úspěch, vitalitu, radost, či klid v duši), musíme začít víc dělat a přidat si další položky na seznam úkolů. Ale co když nás to učili špatně?

Ukazuje se totiž, že chcete-li zvýšit svou produktivitu, měli byste ve skutečnosti dělat méně. Když se totiž přestanete zabývat věcmi, jež vám dávají pocit, že jste zaneprázdněni, ale nepřinášejí výsledky (a naopak vás o energii obírají), zbyde vám víc času na to, co je důležité.

  • Autorka mimo jiné doporučuje identifikovat maximálně tři věci, které jsou pro vaši práci opravdu zásadní, a jsou tak dle Paretova pravidla odpovědné za 80 % vašich výsledků, posouvají vás k cíli, generují zisk apod. A na ty se soustřeďte!
Foto: Roman Samborskyi, Shutterstock.com

Celý den se nezastavíte, ale nezdá se vám, že by tomu odpovídaly i vaše výsledky? Možná pracujete až moc, a navíc špatně.Foto: Roman Samborskyi, Shutterstock.com

7 největších zabijáků produktivity

Budete se možná divit, ale tomu, abyste byli produktivnější, často bráníte vy sami, a ne vnější okolnosti. Co možná děláte špatně a sami sebe tím unavujete a brzdíte?

  1. Nedostatek spánku: Těžko se budete denně hodiny soustředit na výkon, když tělu nedodáte palivo a energii. Kathryn Knights na webu Professional Academy vysvětluje, že čím víc budete spát, tím víc toho stihnete. Začněte se ukládat ke spánku 90 minut před tím, než potřebujete usnout. To zahrnuje i vypnutí elektrických zařízení! Meditujte, pište si deník vděčnosti, dejte si koupel.
  2. Neustálá kontrola zpráv a e-mailů: Velká chyba, kterou mnozí dělají, je, že jsou permanentně online a zprávy a e-maily čtou ve chvíli, kdy dorazí. Dle Kathryn Knights je stačí zkontrolovat třikrát denně. Většina věcí, jež na telefonu zkontrolujete, je šum – a ten jen rozhodí vaši koncentraci.
  3. Odkládání obtížného úkolu: Začínáte den tím, že nejprve splníte snadné úkoly, věci, které vás baví? Nejste sami a děláte to špatně. Vůle máte jen omezené množství a během dne navíc klesá, tudíž na plnění obtížného úkolu nakonec možná ani nedojde. Zbavte se těchto povinností hned na začátku.
  4. Snaha o multitasking: Máte svou schopnost „dělat víc věcí najednou“ v kolonce „silné stránky“? Tak to smažte, protože tímto způsobem jen snižujete svoji efektivitu a zároveň zvyšujete pravděpodobnost, že uděláte chybu. Soustřeďte se vždy na jeden úkol! Existuje mnoho způsobů, jak si povinnosti rozplánovat. Třeba metoda 1-3-5 doporučuje pro každý den vybrat 1 velký úkol, 3 střední a 5 menších a na ty se zaměřit. Kate Northrup zase doporučuje nedělat si denní, ale týdenní seznam práce. Lidé mívají tendenci přecenit, co se dá stihnout během 24 hodin, ale plány na sedm dní bývají realističtější.
  5. Snaha o dokonalost: Říká se o vás, že vždy odevzdáte úkol ve 130% kvalitě? To se nemáte čím chlubit. Znamená to, že nad prací trávíte víc času, než je nutné, a usilujete o dokonalost. Nebojte se dělat chyby, kritika vás může posunout.
  6. Neschopnost delegovat: Máte pocit, že vše uděláte nejlépe sami, že nemůžete dát důvěru ostatním? Pak jste si vybrali slabý tým nebo jste ho nedostatečně proškolili. Investujte do kolegů (či rodinných příslušníků) čas a dejte jim možnost rozšířit kompetence a schopnosti, ukažte důvěru.
  7. Neschopnost odpočívat: Čas od času je normální, že si pracovní zadání vyžádá pár hodin navíc. Ale chlubíte-li se tím, že pracujete vlastně neustále, měli byste zpozornět. To dávno není cool a nikdo neocení, jak jste práci oddaní. Jen směřujete k vyhoření... Stanovte si realistické cíle a do plánování vždy začleňte i odpočinek.
Související témata:
Přepracování
Multitasking

Načítám