Hlavní obsah

Televizní reklamy z 90. let. Pamatujete? Divoká doba, divoké spoty. Dnes by mnohé neprošly…

Foto: YouTube

Foto: YouTube

Porevoluční doba byla plná optimismu, nadějí, ale také podnikatelů ve fialových sakách, podvodů a hodně divokých kšeftů. Atmosféru doby dokreslovaly i zábavné reklamy – a některé jsou z dnešního pohledu hodně za hranou.

Článek

Leckteré devadesátkové reklamy si po letech možná ještě vybavíte. Mnohé byly roztomilé, stejně jako dnes, ale existovaly i jiné… Některé spoty byly (dokonce i tehdy) považovány za urážlivé a nevhodné a dnes by pravděpodobně vůbec nevznikly. Jenže devadesátky, to byla divoká doba! A takové byly i její reklamní kampaně. Pojďte si některé připomenout.

Maminko, vy už tady nebudete

Velký rozruch vyvolala reklama na barvu AntiRezin. Je sice „až“ z roku 2001, ale za připomenutí rozhodně stojí. Jejím autorem byl Milan Šteindler a svým cynickým humorem by určitě zapadla do legendární České sody. „Maminko, až to budu natírat příště, vy už tady nebudete!“ říká zeť tchyni, která mu radí, jakou barvou přetřít plot. Drzé a neslušné? Ano! Ale také funkční – pamatoval si ji snad každý. Mnoha seniorů se ale velmi dotkla, řešila ji i komise Rady pro reklamu a Česká alzheimerovská společnost ji v roce 2007 navrhla na anticenu Vážkomol.

Všechno bylo tak měkounké

Králíček Azurit štval hodně lidí – podobně jako dnes uřvaný Alzák. Nicméně reklama vzbuzující pocit, že vše, co ke spokojenému životu potřebujete, je aviváž na prádlo, působí z dnešního pohledu stále mile a nevinně. Ve své době byla tak populární, že ji v jedné ze svých písní zvěčnil Daniel Landa.

Hodně drsné varování

Nízkorozpočtový spot z roku 1998 v režii Jakuba Koháka zobrazoval pohřební průvod, který naruší další smuteční skupina, předběhne ho, hodí svou rakev do připraveného hrobu jako první – a „vyhraje“. Reklama, která vznikla pod hlavičkou BESIPu a chtěla upozorňovat na bezpečnost na silnicích, končí sloganem: „Užijte si rychlost… až do konce.“ Autoři ji natáčeli bez nároku na honorář, sklidila řadu cen na festivalech. Zadavatel ji ale nakonec nechtěl používat kvůli kontroverznímu obsahu, tak se jí ujal ÚAMK (Ústřední automotoklub České republiky).

S křidélky i bez

Ženám, zvyklým stát v 80. letech i dlouhé fronty na hygienické potřeby, přišlo o dekádu později úžasné, jaký výběr v tomto sortimentu náhle mají. A nadnárodní společnosti toho rychle využily a snažily se jim, i díky cílené reklamě, nabídnout vložky s důrazem na jejich výbornou savost a zachování pocitu čistoty a komfortu. Červená barva symbolizující menstruační krev byla ale raději nahrazena modrou, zřejmě aby byl dojem čistoty ještě vyšší. Což dnes mnohé ženské organizace kritizují jako čirý alibismus a hloupost. Mají pravdu…

Co dělají vaše děti?

Na zobrazování dětí v médiích dnes panují přísné normy, v 90. letech se to moc neřešilo. Pozornost vzbudila například v roce 1998 reklama na tavený sýr, která se pokusila o vtip, že místo lumpáren či kouření za školou děti tajně mlsají právě sýr.

Dnes by asi neprošla ani reklama z roku 2001. Zobrazuje holčičku, která uvidí v autě ženu s oblíbenou kulatou oplatkou v ruce, a ve snaze ji získat hodí na přechodu na auto panenku, aby ho zastavila a sladkost si mohla vzít. Tuto akci doprovázel slogan: „Když musíš, tak musíš!“ Už tehdy ji Rada pro reklamu označila jako morálně za hranou a televize za ni dostaly pokutu. Zdůvodnění znělo, že nabádala k dětskému násilí, navíc se malé dítě objevilo na ulici bez dozoru.

Související témata:

Načítám