Článek
Jasně daná pozice i pracovní doba, cíle a nadřízený, který dohlíží na jejich definici i plnění. Nejen to je ale práce v korporátu. Pak také procesy a striktní pravidla, ne vždy dostatečná flexibilita, stres a tlak na výkon.
Oslovili jsme ženy, které roky v korporátu pracovaly, ale nakonec se rozhodly začít podnikat. Důvodem byla nejčastěji touha organizovat si čas po svém a možnost být více nablízku dětem a rodině. Jaké jsou jejich příběhy, motivace?
Jana Červenková
Autorka cestovních průvodců a majitelka Offline chaloupky
„Podařilo se mi najít cestu, na které hraji důležitou roli i já. Pochopila jsem, že není třeba jít jen tou vyšlapanou cestou, někdy se vyplatí si prošlápnout tu svou vlastní.“
Jaká je vaše zkušenost s korporátem?
Před narozením dětí jsem pracovala jako brand manager v oblasti FMCG (Fast Moving Consumer Goods, tedy rychloobrátkové zboží - pozn. red.). Práce byla pestrá, tvořivá, ale nezbýval čas na soukromý život. Pracovala jsem dokonce i na neschopence v době, kdy jsem se vzpamatovávala z prvního nevydařeného těhotenství.
Kdy přišla touha po změně?
Ke konci rodičovské jsem zažádala o rok neplaceného volna, což bylo zamítnuto, stejně jako kompromisní řešení polovičního úvazku. Mému dítěti tehdy ale nebyla ze zdravotních důvodů (časté hospitalizace) doporučena návštěva školky, kam ho ostatně ani z kapacitních důvodů nevzali.
Jakým směrem jste se vydala?
Kvůli seberealizaci a abych si upevnila marketingové schopnosti jsem se na mateřské věnovala tvorbě blogu S dětmi v báglu. Rok po ukončení pracovního poměru jsem vytvořila první crowdfundingovou kampaň a vydala knižního průvodce pro rodiny s malými dětmi. A pak to několikrát zopakovala a dnes se mohu pyšnit 12 000 prodanými knihami.
Vydělané peníze jsem investovala do rekonstrukce Offline chaloupky v Českém Švýcarsku, kde nyní organizuji relaxačně-rozvojové pobyty pro ženy-matky a networking žen.
V čem vidíte hlavní výhody podnikání?
Zdárně jsem překlenula náročné období, kdy byl syn opakovaně hospitalizován a prodělal vážnou operaci, ale i dvouleté období během covidu, kdy byla distanční výuka na denním pořádku a já se mohla dětem plně věnovat.
Klára Holá
Spolumajitelka firmy Lepšísložení.cz
„Nepracuji méně než v korporátech, dokáži ale lépe vybalancovat rodinný i pracovní život.“
Co pro vás znamenala práce v korporátu?
Pro mě firma musí být love brand, proto jsem vždy inklinovala k velkým společnostem. Začínala jsem v T-Mobile, působila v Mall.cz, Slevomatu a naposledy v Rohlik.cz. Vždy jsem měla na starosti obchod a nakonec mě nejvíc nadchl svět potravin a důraz na kvalitu. Po druhé mateřské dovolené jsem se ale nechtěla vracet na manažerské pozice a balancovat mezi prací a rodinou. Podle mě nejdou obě „věci“ dělat pořádně.
Začala jste podnikat?
S kamarádkou Petrou jsme si řekly, že „mateřská“ je ideální čas zkusit vlastní podnikání. Vnímaly jsme, že složení některých potravin, speciálně těch pro děti, je plné cukru, barviv a dalších zbytečností, a chtěly to změnit. Nyní provozujeme eshop lepsislozeni.cz a dodáváme naše značky i do velkých řetězců.
V čem je přínos vlastního podnikání?
Dělám, co mě baví a podle sebe. Nesvazují mě korporátní procesy a pravidla. Když něco nefunguje, ihned to změním.
Irena Vokrojová
Stylistka pod vlastní značkou Outfitmania
„Vystřídala jsem mnoho i mezinárodních pozic. Naučila se organizaci, plánování, prezentování, vedení lidí apod. Navíc jsem zde potkala svého muže.“
Když se řekne práce v korporátu, co máte za sebou?
Pracovala jsem 16 let v Aholdu (Albert). Začínala jsem vedením oddělení textilu, až jsem zastávala vysoké manažerské pozice ve vedení nákupu a HR a měla odpovědnost za 12 000 lidí v operativě.
Kdy jste odešla a proč?
Začínala jsem v roce 1998, což byla doba velkých porevolučních možností, a mě korporát moc naučil. Nyní jsem již 10 let pryč. A rozhodnutí odejít padlo s dětmi. Vždy mě móda bavila, naplňovala a částečně byla mou prací po dobu nákupu. Ale dva rodiče nemohou dělat kariéru v korporátu. Hledala jsem svobodu a realizaci, kterou jsem našla ve stylingu.
Čím se tedy nyní zabýváte?
Věnuji se módnímu stylingu. Jsem vlastním pánem a šéfy mi jsou firmy, redakce a mí klienti. Ve své aktuální práci mohu zúročit know-how z nákupu a prodeje textilu, ale i HR. Osobní styling je totiž z poloviny psychologie.