Hlavní obsah

Máme co dohánět! V Japonsku na ulici nepotkáte nenalíčenou ženu, říká přední česká podnikatelka Věra Komárová

Foto: Petr Horník, Právo

Foto: Petr Horník, Právo

Se spolumajitelkou a ředitelkou legendární české kosmetické značky Věrou Komárovou jsme si povídaly o blížící se padesátce, ženské kráse, o sebevědomí a kosmetických trendech. A přišla řeč také na to, co zásadního se musela naučit, když začala před lety šéfovat Dermacolu.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

V letošním roce oslaví Věra Komárová, první dáma světoznámé značky Dermacol, padesátiny. Co všechno jí přinesla role šéfky významné firmy a co se musela naučit? A je samozřejmě zajímavé vědět, jak o sebe maminka tří dcer (která mimo jiné hovoří sedmi jazyky) pečuje a také kam se ubírají trendy v kosmetickém průmyslu.

Co podle vás znamená ženská krása dnes – v době, kdy jsou ideály výrazně ovlivňovány mediální „dokonalostí“ a sociálními sítěmi?

Tahle takzvaná dokonalost je dnes mladou generací stále častěji kritizována. A myslím, že je velmi patrný příklon k přirozenosti. Vždyť opravdová krása vychází zevnitř, z laskavosti, dobrého srdce a z krásného úsměvu.

Stojíte v čele legendární české značky s velmi dlouhou tradicí. Jak se za tu dobu změnilo vnímání krásy a také přání zákaznic?

V Dermacolu jsem 22 let a musím říct, že je zde několik milníků. Zpočátku jsem vsadila na trendy, které ovlivňovaly krásu těla – výrobky proti celulitidě a na zeštíhlení, s nimiž jsme během krátké doby získali přes čtyřicet procent trhu. Ženy opravdu hodně investovaly do dokonalosti svých křivek. Tento trend ovšem pominul a tyto přípravky už nejsou zdaleka tolik vyhledávány.

Čím to je?

Myslím, že je to ovlivněno posunem ve společnosti. Dnes se již toleruje být „nedokonalá“. Další velkou změnou byl příchod návodných videí na internetu. Ženy zkrátka začaly vyhledávat více pěsticí přípravky, výrobky s přírodním složením, chtějí vypadat co nejvíce přirozeně. V USA a Francii si například dnes ženy nebarví vlasy a přirozenost převládá nad dokonalostí.

Foto: Archiv Věry Komárové

V čele společnosti stojí Věra Komárová již 22 let a za tu dobu se mnohé změniloFoto: Archiv Věry Komárové

Letos oslavíte životní jubileum – 50. narozeniny. Jde skutečně o nějaký zásadní zlomový okamžik?

Vnímala jsem velice pozitivně už čtyřicítku. A v padesáti už opravdu naprosto přesně víte, co chcete a co nechcete – v osobním i profesním životě. Samozřejmě o sebe pečuju ve všech směrech, snažím se neustále rozvíjet, dělám si radost jízdou na koni a pravidelným cvičením. Ráda bych si udržela dobrou kondici a měla tělo jako proutek a také klidnou mysl.

Patří k vaší péči i líčení?

Ano, líčím se denně a snažím se vypadat neustále upraveně. A nikdy nevyjdu ven bez rtěnky.

A co obecně české ženy – dbají o sebe?

V současnosti jezdím hodně do Japonska a moc se mi líbí, že na ulici či v metru nepotkáte žádnou nenalíčenou ženu. Myslím, že spousta žen u nás by se mohla víc rozmazlovat péčí o sebe. Pořád si myslím, že máme co dohánět. Samozřejmě mladší ženy a děvčata už mají velkou inspiraci z internetu a pečují o sebe mnohem lépe než jejich maminky. Podle mě máme obrovské rezervy především v líčení rtů. O ty se Češky starají opravdu mnohem méně než kdekoli jinde. Přitom krásná rtěnka je skutečný punc ženskosti a vždy pozvedne sebevědomí.

Dermacol není jen synonymem pro make-up. Do vašeho portfolia patří přípravky pro kompletní péči o pokožku obličeje i celého těla. Bez čeho se vy osobně neobejdete?

Intenzivně se věnuju vývoji přípravků na vrásky a nedám dopustit na naše séra. Vyhovuje mi, že všechny naše krémy na oči se mohou používat i kolem úst, kde jsou mimické vrásky nejvíce viditelné. Protože jsou tyto oblasti velmi citlivé, všechny naše oční výrobky jsou bez parfemace a UV filtru – a jsou vhodné i pro muže.

Foto: Archiv Věry Komárové

Věra Komárová má tři dcery a moc ráda s nimi cestujeFoto: Archiv Věry Komárové

Jsme na počátku nového roku. Co letos plánujete a jaké máte vize či ambice?

Pracovně jsou zde dvě roviny. Kromě firmy mám již čtyři roky mezinárodní základní školu a gymnázium, kam nyní dochází 200 studentů. Ráda bych, aby to byla opravdu prestižní bilingvní škola, která pomůže rodinám zajistit kvalitní vzdělání a ze studentů zároveň vychová čestné občany. Chci, aby splnila svůj účel. Na obchodní úrovni bych ráda získala japonský trh a pracuju ještě na dalším projektu a doufám, že ho letos budu moct uvést na světlo boží.

V čele společnosti stojíte už dlouho. Začátky asi nebyly jednoduché. Zajímá mě, co vás šéfování naučilo?

Je to už více než 22 let. Obecně pro mě bylo nejtěžší „nebýt ta hodná“. Jsem hodně volnomyšlenkářská Vodnářka a nemám ráda „policejní režim“. Ale pokud chcete být dobrým šéfem či ředitelkou školy, tak nastavení pravidel a mantinelů je ze všeho nejdůležitější.

Dnes se již toleruje být „nedokonalá“. Opravdová krása vychází zevnitř, z laskavosti, dobrého srdce a z krásného úsměvu…

Jak byste popsala sama sebe v pětadvaceti a dnes, na prahu padesátky?

Opět se vracím ke své laskavosti. Vždycky jsem byla milá, hodná a chápající – a navíc důvěřivá. Dnes jsem vlastně pořád stejná, jen si musím hlídat, abych se úplně nerozdala. Dávám si pozor na udržení rovnováhy, kolik dávám a kolik beru zpátky. Pořád si myslím, že se rozdávám dost, ale už poměrně intenzivně řeším komu. A co zůstává stejné? To je určitě moje cílevědomost a urputnost. Když si něco vezmu do hlavy, udělám vše proto, abych to dovedla ke zdárnému výsledku.

Co byste poradila ženám, které se cítí pod velkým tlakem společenských standardů krásy? Jak si udržet zdravé sebevědomí a nepodléhat všeobecnému diktátu?

Mám tři dcery, které jsou zdravě sebevědomé a mají svůj vlastní styl. Myslím si, že zrovna české ženy nijak zásadně žádnému společenskému nebo mediálnímu diktátu nepodléhají.

Foto: Archiv Věry Komárové

České ženy by se mohly více rozmazlovat, pokud jde o péči o sebe samu, říká Věra KomárováFoto: Archiv Věry Komárové

Jak vidíte budoucnost kosmetického průmyslu?

Musím říct, že vzhledem ke svým dlouholetým zkušenostem dokážu celkem jasně vyhodnotit, co je jen krátkodobý výstřelek a co bude naopak fungovat dlouhodobě. Máme spoustu výrobků, které prodáváme bezmála šedesát let. Až osmdesát procent kosmetického trhu je dost stabilní a novinky a trendy se mění jen tak z dvaceti procent.

Věřím, že lidé budou kosmetiku používat stále více, budou praktikovat své vyzkoušené a ověřené rituály a čím dál více a intenzivněji se budou s kosmetikou propojovat naše smysly. Výrobek tedy nebude pouze funkční, ale bude muset být zároveň velmi příjemný již při samotném používání.

Související témata:
České ženy
Čeští podnikatelé

Načítám