Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Myšlenka, že nakoupíte za zlomek ceny oproti běžným obchodům, je lákavá. I přes přeplněný virtuální košík platíte jenom pakatel. To nejlépe vystihuje slogan nákupní aplikace Temu: „Nakupujte jako miliardář.“ Za výhodné ceny na čínském tržišti (překupník z dalších e-shopů) je k mání cokoliv a kdykoliv. Od elektroniky až po hračky a oblečení. Namátkou – robotický vysavač tam koupíte za 795 Kč, zatímco v autorizovaném obchodě se přístroj se stejnými funkcemi pohybuje od 5 tisíc výš. Snad všem nakupujícím je jasné, že v případě poruchy nebudou moci zboží reklamovat, ale „za tu cenu se to přece vyplatí“. Nebo snad ne?
Nejde o značkové zboží, ale plagiáty
Není to jako v 90. letech, kdy bylo módní (a levné) procházet skutečné tržnice a hledat trička nebo další módu s falešnou značkou. Plagiáty už na tržnicích nevidíte, ale to neznamená, že by se neprodávaly. Jen se jejich prodej přesunul na internet. „Syn chtěl nové boty Nike, ale při tom, jak rychle mu roste noha, mi to připadalo nesmyslné. Tak jsem mu objednala na tržišti Pandabuy přesné repliky,“ přiznává maminka dvanáctiletého chlapce.
Nejde ale jen o plagiáty a podezřele levné a nekvalitní zboží, které deformuje český trh a porušuje zákony. Na čínských tržištích se skrývá ještě jedno nebezpečí: závislost.
„Nakupování patří mezi poměrně časté závislostní chování. Projevuje se chorobnou touhou nakupovat, a to bez ohledu na dluhy, které si nakupováním způsobuji,“ říká adiktolog Mgr. Aleš Kuda.
Věci, které nepotřebujete, ale cena je lákavá
Člověk v záplavě adrenalinu nakupuje i věci, které by ho ani nenapadlo, že potřebuje – svítící kabely, držák na vařečky nebo čističku na sluchátka. „Objednal jsem si fejkové Apple Watch, i když mám doma originál. Byl jsem prostě jen zvědavý,“ sdělil nám čtyřicetiletý Petr, kterého chytré hodinky vyšly i s dopravou na 750 Kč. I to je podle odborníka známka počínající závislosti. „Ono se v podstatě nejedná o samotné zboží, nejlákavější je samotný proces nakupování a čekání, než objednané zboží dorazí. Pak už není zajímavé a vše začíná znovu,“ říká Kuda. Je to tenký led, po kterém se dá snadno uklouznout.
Jak poznám, že mám problém?
„U nutkavého nakupování bylo na začátku náhradní uspokojení, když můj reálný život není úplně šťastný. Jako bych se odměňoval nebo se měl na co těšit, když čekám na objednané zboží. Ono to možná zní nepochopitelně, ale vždy je potřeba se na tento problém podívat v rámci životního příběhu daného člověka,“ tvrdí Mgr. Kuda a dodává: „Závislost rozpoznám tak, že se mi hromadí věci, které nikdy nepoužiji, zbytečně utrácím, trávím mnoho času u vyhledávání na e-shopech a své chování opakuji, i když vidím negativní dopady na svůj život - chybí mi peníze nebo nemám čas na jiné věci.“
Jak z toho ven? Omezte příval informací
Pokud už jste se dostali do stavu, kdy si zkrátka nemůžete pomoct a k nákupům vás vyzývá všechno, co kolem sebe vidíte – reklama v prohlížeči, newsletter nebo reklamní textové zprávy - ze všeho se odhlaste a vypněte v nastavení telefonu push notifikace. Pokud ani to nezabere, není od věci vyhledat odbornou pomoc. „U určitého procenta lidí se nutkavé nakupování stane tak silné, že je nezbytné odborníka vyhledat. Vždy je důležité pochopit, jakou roli hraje tato činnost v mém životní příběhu a co si tím nahrazuji,“ uzavírá adiktolog.