Článek
Na celý tvůrčí proces dohlíželi „lidé na správných místech“. Na základě jejich připomínek scenáristé neustále přepisovali scénáře, doplňovali je, popřípadě krátili. Tato díla vyzvedávala socialistický životní ideál - hlavní hrdina v nich bojoval za nové světlé zítřky, překonával překážky a v případě potřeby přinášel i osobní oběti. A přestože propagovaly tehdejší režim, národ je miloval. Vždyť jejich tvůrci byli zkušení filmaři.
Třicet případů majora Zemana (1975): Krimipropaganda
Hlavní postavou je příslušník SNB Jan Zeman (Vladimír Brabec), který se postupně vypracuje na náčelníka pražské kriminálky. Příběhy o majoru Zemanovi se staly jakýmsi fenoménem československé detektivky. Z původně zamýšleného cyklu kriminalistických případů však vznikl propagandistický seriál, který dokumentuje dramatický třídní zápas o vybudování socialismu v naší zemi za třicet let. „V jednotlivých dílech proto nejsou stíháni pachatelé kriminální trestné činnosti v pravém slova smyslu, ale spíš odpůrci režimu,“ uvádí ve své knize Propaganda nebo krimi Daniel Růžička. Na výrobě seriálu aktivně spolupracovalo Federální ministerstvo vnitra, které tvůrcům poskytovalo poradenskou, materiální i finanční pomoc.
Muž na radnici (1975): Aktivní a obětavý poslanec
Seriál sleduje osudy poslance a předsedy národního výboru ve Starém Kunštátu Františka Bavora (Zdeněk Buchvaldek), jenž se rozhodl přestavět a zmodernizovat město. Řeší problémy, které jej provází po celou dobu výstavby, a současně i osobní život poznamenaný smrtí ženy, potížemi syna Přemysla a nemanželským dítětem - dcerou Bohunkou. Na jednoho hlavního hrdinu pořádné sousto.
Žena za pultem (1977): Už tehdy byl kritizován
Zatímco Dietlovy seriály Nejmladší z rodu Hamrů, Muž na radnici nebo Sequensových Třicet případů Majora Zemana byly kritikou přijaty dobře, Ženu za pultem kritika ztrhala pro scenáristické a dramaturgické chyby. „Viděli jsme tedy dvanáctidílný seriál historek a měli jsme dojem, že byly trochu až zbytečně sladkobolné…“ napsala tehdy do redakce Rudého práva nesouhlasné vyjádření divačka Pavla Rašková z Valašského Meziříčí. Normalizační dílko z dob reálného socialismu přibližuje život obyčejné prodavačky Anny Holubové (Jiřina Švorcová) a jejích kolegyň z prodejny potravin. Natáčení probíhalo jeden rok a zúčastnilo se ho 69 herců. Přestože se většina děje odehrává v samoobsluze plné lahůdek, herci nic nedostali. „Když se po ránu na místo natáčení navezlo zboží z několika obchodů, nesměli jsme si vůbec nic vzít,“ prozradila po letech Jiřina Švorcová.
Plechová kavalerie (1979): Kolik rohlíků pro kombajnéra?
„Je léto a začínají žně. Vydáme se za volanty kombajnů napříč Československem. Prožijeme společně pracovní i osobní příběhy party kombajnérů z Nepomuku, která svádí boj o zrno na Slovensku, Hané i v jižních Čechách,“ tak byl poután sedmidílný seriál, ve kterém vedoucí výpravy Vít Kubánek (Jan Hartl) řeší konflikty s kombajnérem Bohoušem Strakou (Jiří Samek). V seriálu se řeší s naprosto kamennou tváří řada naprosto bizarních situací, které nám z dnešního pohledu přijdou k smíchu. Například, kolik rohlíků by měli kombajnéři dostávat k polévce nebo jestli je Pribináček adekvátní svačinou pro pracujícího muže.
Inženýrská odysea (1979): Promovaní inženýři
Byli tři nerozluční studenti Zbyněk Kořínek (Jaroslav Satoranský), Vašek Pešek (Petr Kostka) a Janík Krnáč (Michal Dočolomanský). Po studiu se ale jejich cesty rozešly. Třináctidílný seriál zobrazuje osudy tří mladých inženýrů, kteří hledají své uplatnění v různých odvětvích strojírenského průmyslu. „Hlavní postava v podobě nového tkalcovského stavu má proklamovat schopnost pokroku a inovace československého strojírenství a potažmo celého průmyslu prostřednictvím výjimečných vědců, konstruktérů a vedení,“ uvádí k seriálu Kamil Činátl ve své studii Televizní realita normalizace a její ideologický kód.
Okres na severu (1981): Chápající soudruh
Jeden ze seriálů Jaroslava Dietla, který byl napsán na objednávku tehdejšího vedení UV KSČ. Josef Pláteník v podání Jaroslava Moučky je vzorem všech ctností. Člověk chápavý a naslouchající, který ale umí rázně zasáhnout proti všem nepravostem. „Dietlovy seriály obsahovaly poučky, jež si v danou chvíli strana přála rozšířit mezi své občany – diváky,“ píše ve své studii Kamil Činátl.
Chlapci a chlapi (1988): Hromadná šikana neexistuje
Hrdiny jsou vojáci základní vojenské služby komunistického režimu, jejichž osudy sledujeme od nástupu k motostřeleckému útvaru až po skončení prvního roku vojny. Seriál vznikl na objednávku jako propagandistické dílo za účelem zlepšit obraz tehdejší Československé lidové armády zejména v očích branců a ukázat, že šikana v armádě vlastně neexistuje, a pokud ano, tak jen ze strany jednotlivců, kteří jsou po zásluze potrestáni.
Kdo stál v pozadí
Televizní seriály v té době byly základním stavebním prvkem programové skladby Československé televize. Měly nás obeznámit s určitými normami chování v socialistické společnosti a zároveň také poučit, co by se mohlo stát, pokud se proti těmto normám postavíme. „Seriály se většinou snažily postihnout co nejširší diváckou obec. Byly zbavené negativních jevů, a nabízely tak jakýsi idealizovaný obraz tehdejšího Československa,“ píše se ve studii Normalizační televizní seriál, Sborník Národního muzea.
Staré seriály dodnes lákají
Více než 30 let po pádu komunismu však řada z nás na tyto seriály nahlíží už trochu jinak. S jistým odstupem, možná i s nadhledem. Absurdním situacím se pobaveně smějeme, propagandu komunismu mnozí z nás už nehodnotí. „Bolševické“ seriály mají úspěch i v dnešní době. Jinak by při reprízách neměly takovou sledovanost. Otázkou zůstává, co nás na nich dodnes tak láká? Plejáda skvělých herců, kteří v nich hrají a dnes jsou už ve filmovém nebi? Anebo to, že v době jejich premiér jsme byli mladí?