Hlavní obsah

Skandály hvězd první republiky. Haas jel v kokainu, Mandlová střídala muže i ženy, Gollová žila s gayem

Foto: Profimedia.cz

Foto: Profimedia.cz

Byly to hvězdy první kategorie, králové a královny stříbrného plátna, to, čemu dnes říkáme VIP. Herci a herečky první republiky, miláčci národa, obdivované krásky a elegáni, o nichž ženy snily. Hugo Haas, Adina Mandlová, Jaroslav Marvan a další superstar té doby na svém kontě neměli jen úžasné filmy, ale i skandály, které by dnes rozhodně plnily první stránky časopisů.

Článek

Před kamerou to byly nedosažitelné krásky, mravné slečny z dobrých rodin, skromné a krásné dívky z chudých poměrů, rozpustilé schovanky. Jejich mužští kolegové zase noblesní elegáni, bohatí majitelé fabrik, ctnostní otcové od rodin vyžadující mravnost nebo obyčejní úředníci s dobrým srdcem. Jednoduše postavy, jimiž se prvorepublikové (a poválečné) filmy jen hemžily.

V reálném životě si ale jejich herci se současnými VIP vlastně nezadali. I hrdinové černobílých filmů měli své hvězdné manýry, nevyhýbaly se jim skandály a mnozí dostali do vínku velmi tragický osud.

Kokainový král Hugo Haas

Mladý a zamilovaný hudební skladatel Viktor Honzl v komedii Život je pes, nesamostatný a neprůbojný mamánek ve filmu Mazlíček, ušlechtilý profesor, na něhož praskne nemanželská dcera z dob mládí, z komedie Mravnost nade vše nebo staromládenecký profesor na dívčí církevní škole, co je nucen skrývat na penzionátu nemluvně ve snímku Děvčata, nedejte se! To je jen malý výčet toho, co na stříbrném plátně předvedla asi největší hvězda své doby Hugo Haas.

Jenže tenhle ve filmu vesměs dobrotivý muž s komediálním talentem byl ve skutečnosti velký bonviván. Miloval rychlá auta, ženy, večírky a hlavně kokain. Byl tím, čemu se dnes říká drogově závislý. Nakonec se ale i tenhle král večírků zklidnil, zkrotila ho láska k mladé herečce a baletce Bibi, již si v roce 1938 vzal.

Náruživá nevěrnice Adina Mandlová

Bývala neznámou manekýnou, ale zakoukal se do ní Hugo Haas a udělal z ní hvězdu. Čtyři roky spolu žili a bok po boku zářili na stříbrném plátně. I ona milovala hýřivý život plný večírků, alkoholu a kokainu, v její posteli nespal jen Hugo Haas, ale i spousta jiných mužů, a dokonce žen. Navíc ji její nespoutanost neopustila ani v manželství (vdaná byla čtyřikrát) a šuškalo se, že její první manžel, malíř Zdeněk Tůma, spáchal sebevraždu právě kvůli jejím nevěrám. Jednoduše řečeno, v dnešní době by Adina Mandlová byla s nějakým tím skandálem na titulní straně bulváru snad každý týden.

Jaroslav Marvan – pletichy a nemanželské dítě

Byl filmovou hvězdou 30. let, ale na stříbrném plátně zářil i po válce a v době komunismu. Je to ikonický rada Vacátko ze seriálu Hříšní lidé města pražského, věčně nabručený revizor z komedií Dovolená s Andělem a Anděl na horách a v době předválečné nerozlučný filmový parťák Vlasty Buriana.

Jejich filmy jako To neznáte Hadimršku, Anton Špelec, ostrostřelec, Nezlobte dědečka či Tři vejce do skla patří k oblíbeným snímkům dodnes. Ale po válce bylo vše jinak. Podle dobové šuškandy Marvan na Buriana žárlil, a tak když byl Burian souzen za kolaboraci, nejenže se ho nezastal, ale navíc štval veřejnost proti němu.

Ani soukromý život Marvana nebyl bez poskvrnky. Celý život sice prožil po boku své manželky Marie, jenže v důchodovém věku se zamiloval do výrazně mladší kolegyně Aleny Jančaříkové, s níž si pořídil nemanželskou dceru. A to už bylo na Marii moc, následovaly prý divoké manželské hádky, ale i konflikty mezi Marií a hercovou milenkou. Marvan byl totiž z jediné dcery nadšený, pravidelně ji navštěvoval, stále udržoval i milostný poměr s její matkou. Dokud holčičce nebyl rok a její matku nenašli mrtvou. Podle policie šlo o sebevraždu, podle jejích příbuzných to ale byla vražda. Podezření samozřejmě padalo na Marii, ale vina nebyla nikdy prokázána.

Nataša Gollová – první manžel gay, druhý alkoholik

Byla rozpustilou holkou v komedii Eva tropí hlouposti, novou mladou majitelkou hotelu ve snímku Hotel modrá hvězda, ale určitě si ji pamatujete i z komedií Císařův pekař a Pekařův císař jako krásnou Kateřinu neboli médium Sirael.

Nataša Gollová byla skvělá herečka, ale měla smůlu v lásce. Tři roky prožila ve vztahu s hercem Františkem Vnoučkem, který byl homosexuál. Za války chodila s ostravským Němcem Wilhelmem Söhnelem, který v době okupace dohlížel na českou kinematografii. Kvůli tomuto vztahu byla po válce obviněna z kolaborace a nemohla hrát. A ani její manželství nedopadlo dobře - z divadelního režiséra Karla Konstantina se vyklubal alkoholik a tyran.

Otomar Korbelář a démon jménem alkohol

Byl sexsymbolem své doby, měl obrovské charisma, krásně řezané rysy, byl to prostě svůdník každým coulem. Jeho největší slabostí ovšem nebyly ženy (ačkoli ženatý byl dvakrát), nýbrž alkohol. Holdoval mu tak moc, že dnes by bylo možné ho označit za alkoholika. Problémy si nakonec dokázal sám přiznat a šel na léčení.

Hana Vítová žila se svým ex a jeho milenkou

Dům na předměstí, Cech panen kutnohorských, Valentin dobrotivý, ale hlavně Noční motýl. Hana Vítová byla kráska s uhrančivým pohledem, její noblesa ji předurčovala k rolím elegantních dam, a i to byl důvod, proč se jí po válce ve filmu už moc nedařilo. Typem budovatelské ženy opravdu nebyla.

Opravdová tragédie ji ale potkala v soukromém životě. Byla dvakrát vdaná a především druhé manželství se šéfredaktorem Kinorevue Bedřichem Rádlem bylo velmi trýznivé, a to i po rozvodu. Nadále totiž žili v jednom bytě, do něhož se přistěhovala i Rádlova milenka. Podle tehdejší šuškandy si ti dva udělali z Vítové v podstatě služku.

Jedinou hereččinou radostí byla dcera Bedřiška. Jenže ta měla psychické problémy a neopětovanou lásku k Jiřímu Suchému, zakladateli divadla Semafor, už její křehká psychika neunesla. Ve dvaceti spáchala sebevraždu, a to přímo před očima své matky. Snažila se podřezat si žíly, a když ji Vítová přistihla, dívka skočila z okna.

Tehdy život pro Vítovou definitivně ztratil smysl. Začala pít, žila v osamění na chalupě a na veřejnosti se neukazovala. Nakonec se jí stala osudnou rakovina plic.

Načítám