Hlavní obsah

Glosa: Kydání hnoje na štědrovečerní pohádky jako nový český sport? Tvůrci si za to můžou sami

Foto: Česká televize / Petra Závodná

Foto: Česká televize / Petra Závodná

Tak co, přežili jste tradiční vánoční nápor nových pohádek? Nebo doteď kroutíte hlavou? Případně je vám to úplně jedno? Ať tak, či onak, bez odezvy se ani letošní pohádková televizní produkce neobešla.

Článek

Přiznám se, že na zlatý hřeb v podobě štědrovečerní pohádky Tři princezny jsem se až těšil. Když jsem mezi tvůrci zahlédl scenáristu Zdeňka Jecelína, který stál za velmi kvalitním sci-fi Bod obnovy, a hlavně režiséra úžasného dramatu Přišla v noci Tomáše Pavlíčka, čekal jsem kvalitní podívání. Vydržel jsem čekat celých 95 minut a nedočkal se.

Jalový scénář Tří princezen

Ano, my Češi si strašně rádi zanadáváme. Když se někomu něco nepovede, už si houfně brousíme klávesnice na uštěpačné komentáře. V tomto případě se ale obávám, že si tvůrci za kritiku napříč internety můžou ze všeho nejvíc sami. Doteď přemýšlím, jak výše zmíněná dvojice mohla do světa vypustit natolik amatérský výtvor, který často připomínal spíš studentský pokus než regulérní filmařský počin. Třeba scénka, kdy jedna z princezen „přečůrala“ Měsíčníka (postava se tak nejmenovala, ale paralela s pohádkou Princ a Večernice byla víc než zjevná) při stříhání vlasů tím, že ze židle prostě jenom vstala, obešla chudáka „Měsíčníka“ a ustřihla mu pramen vlasů… To jsem se jednou jedinkrát při sledování pohádky opravdu zasmál. Podobně bych tento náznak akční scény natočil já, což pro Tři princezny opravdu není dobrá vizitka.

Ale, pokud svoji klávesnici zase obrousím, musím uznat, že Klára Melíšková jako ústřední záporačka Mortana byla působivá, stejně tak se zadařilo i Josefu Trojanovi. Asi není profesně nic těžšího než jít po stopách úspěšného rodiče, prince Felixe si však Josef vystřihl s lehkostí. Nic moc dalšího ale už chválit nelze.

Ironizující komentáře typu „až s vyššími koncesionářskými poplatky se dočkáme kvalitnější produkce“ bych skutečně nechal internetovým bardům, pokud se však v České televizi nenajde ani jeden dramaturgický hlas, který by upozornil na zjevné nedostatky už jen v jalovém scénáři, o finální podobě nemluvě, asi musejí být na Kavčích horách připraveni i na takové argumentační fauly.

Čarovné jablko zvedlo laťku. Protože byla proklatě nízko

Že se však u pohádky nemusí jen trpět, dokázala druhá vánoční premiéra ze slovensko-české produkce Čarovné jablko. Tady jsem neměl vtíravý pocit, že bych za kamerou mohl stát klidně i já a výsledek by o tolik horší nebyl. Dokonce jsem rozuměl všem dialogům, což u často drmolících děvčat z Třech princezen říct nemůžu. Čarovné jablko mělo určitě i trochu štěstí, že nastoupilo po Třech princeznách, laťka už o moc níž být nemohla. I když…

Foto: Česká televize

Postavám v Čarovném jablku bylo alespoň dobře rozumět. Ovšem stačí to?Foto: Česká televize

Princezna na hrášku na TV Prima

Tohle si opravdu někdy dejte! Princezna na hrášku od Martiny Adamcové, která se z nějakého důvodu rozhodla, že bude točit filmy a neprozřela ani po hrůzostrašném The Perfect Kiss s Lucií Vondráčkovou v hlavní roli, je… Já fakt nevím, otevřete si víno, objednejte si pizzu a třeba s kamarády si na silvestra tuhle těžko popsatelnou hrůzu pusťte. Třeba vás ve finále pobaví víc než Sám doma.

Jsem zvědavý, jestli bude někdy tradice prolomena a Česká televize (jen pro upřesnění, Princeznu na hrášku odvysílala Prima) nás na Vánoce ušetří a na „povinnou“ novou pohádku se vykašle. Na co bych ale pak na ten Štědrý večer nadával…

Načítám