Článek
V roce 2013 vyšla kniha Služka Hany Lasicové, dcery Milana Lasici a Magdy Vášáryové. Autorka v ní popisuje životní příběh chůvy své matky a tety podle jejich vyprávění. Chudá dívky Anna odešla ve 12 letech ze Slovenska pracovat k panstvu do Vídně, kde se do ní zamiluje syn pánů. O pár let později vznikl podle knížky scénář k filmu a ten nyní přichází do kin. Mnoho věcí je v něm ale jinak než v tištěné předloze.
Píše se rok 1918 a víra, že Rakousko-Uhersko vydrží tisíc let, opouští i nejzarytější monarchisty. Mladinká Anka, bastard ze slovenské vesničky, odjíždí sloužit do panského domu v Praze (tedy ne ve Vídni) do rodiny vysoce postaveného státního úředníka. V luxusních salonech jí panstvo vybraná jídla a zpívá u klavíru, v potemnělých pokojících ve sklepě žije služebnictvo. Personál je neviditelný, ale o svých pánech ví vše, zatímco oni o kuchařkách, služkách či zahradnících nevědí nic. Anka pere prádlo a vynáší nočníky, ale zároveň navazuje blízký vztah s Resi, dcerou pánů (tedy ne se synem). Ač pochází z opačných společenských vrstev, najdou jedna v druhé spřízněnou duši.
Jak hodnotí film režisérka a představitelky hlavních rolí?
Rodinný příběh Vášáryových
Na tiskové konferenci popsala režisérka Mariana Čengel Solčanská, jak se k ní příběh dostal: knihu Služka považovala za odlehčenou ženskou literaturu a byla velmi překvapená, jak silný a zajímavý příběh popisuje. Následně Hanu Lasicovou zkontaktovala a rozhodly se podle knihy udělat film. O názor tehdy požádaly i Milana Lasicu a ten poradil, aby ve filmu navázala hlavní postava Anka vztah s dcerou panstva, nikoli se synem jako v knize (filmu se bohužel nedožil, zemřel v roce 2021).
Střípky z natáčení
Režisérka si pochvalovala, že natáčet v pandemii byl splněný sen, protože herci neměli povinnosti v divadle a měla je jen pro sebe. Ve filmu si střihla menší roli, hrála maminku hlavní hrdinky. Byla to pro ni prý jakási forma arteterapie, sama neměla se svojí matkou vřelý vztah.
Výprava byla zajímavá, i co se týče kostýmů. Zuzana Mauréry, představitelka milostpaní, vyprávěla, že ji sice česali a oblékali dlouho, ale bylo příjemné, že se jí někdo dotýkal. S Aňou Geislerovou coby kuchařkou prý tolik práce nebylo, stačilo jí vycpat prsa až k pasu a odlíčit. A Radka Caldová, kterou do role Resi šněrovali do korzetu, vzpomínala, že si musela velmi pečlivě plánovat vykonávání potřeby, protože v pevném oblečení to nešlo snadno.
S Danou Droppovou nejen o milostných scénách
Představitelku Anky si režisérka vybrala už během natáčení filmu Svině, inspirovaného smrtí novináře Jána Kuciaka a Martiny Kušnírové. A bylo pro ni natolik důležité, aby Dana Droppová dobře ladila s představitelkou Resi, že ji přizvala ke castingu. Dana si tak Radku vlastně vybrala sama. Jak by slovenská herečka film Služka popsala? „Ve filmu je podle mě silné téma emancipace. Nejen žen, ale i národa.“
Dana Droppová prozradila, že film už zhlédla sedmkrát, nepatří tedy mezi herečky, které by se na sebe nerady dívaly. „Zpočátku jsem se dívala spíš kriticky, byla jsem zvědavá na svůj výkon a jak vypadá film po kupě, sestříhaný, jakou má gradaci a jaký příběh z něj vyleze jako ten hlavní. Ale pak už jsem tam viděla jen ty hezké věci, co se podařily, připomínám si, co se dělo během jednotlivých záběrů za scénou, co jsme tam řešili a podobně.“
Důvodem, proč bylo důležité, aby spolu představitelky Anky a Resi ladily, byly především jejich milostné scény. Jak se s nahotou Daně pracovalo, styděla se? „Od začátku jsme s režisérkou i kameramanem řešili, proč je použití nahoty důležité, jaký je její účel a jak ji vyobrazit. I proto jsem byla klidná, věděla jsem, co očekávat, a souhlasila s tou myšlenkou. Myslím, že se nám to povedlo velmi vkusně a citlivě.“ Na vztahu Anky a Resi nevnímala jako zásadní to, že se jednalo o dvě dívky, ale něhu, již si mladé ženy dávaly najevo a které se jim nedostávalo od rodiny a blízkých: „Jsou si blízké, nikomu tím neubližují a o tom láska je.“
S Radkou Caldovou i o postavení žen
Když se dostala ke slovu Aňa Geislerová, odmítla, že by Služka byla ženským filmem. A to i přesto, že mnoho ženských témat snímek odkrývá. Jak jej popsala Radka Caldová, představitelka Resi? „Je to film historický, který asi přitáhne víc divačky než diváky, ale je dobré to nechat otevřené, ať si každý udělá názor sám.“
Během tiskové konference bylo zmíněno i téma potratů: Aňa Geislerová totiž kromě toho, že panstvu vaří, je i andělíčkářkou, ženou, která umí provést potrat, a poslat tak nechtěné nenarozené dítě k andělům. A jak herečka řekla, tato pozice se bohužel opět vrací na scénu s tím, jak se v některých zemích ženám upírá právo rozhodovat o svém těle.
Pro Radku Caldovou je ve filmu silným tématem homosexualita. Její Resi se zamiluje do dívky: „Jedná se stále o velké téma, protože neustále bojujeme o to, aby měli homosexuálové stejná práva jako heterosexuálové.“ Její Resi se z role peskované dcery plynule přesune kvůli domluvenému sňatku do role manželky, které nepřísluší mluvit do mužských záležitostí, například do politiky. „Ta nesvoboda žen byla tehdy obrovská. A myslím, že i to byl důvod, proč se Resi snažila z manželského svazku uniknout skrz vztah s Ankou. Věřím, že u nás v Evropě je postavení žen úplně jinde než před sto lety, ale třeba v některých muslimských zemích je to pořád naprosto strašné.“ Doporučujeme nenechat si výpravný film plný českých a slovenských hvězd ujít.