Článek
Češi jsou seriáloví diváci, milují zábavu na pokračování – a čím více dílů, tím lépe. 90. léta byla z tohoto pohledu jako zjevení. Úspěšné seriály se samozřejmě natáčely i dřív, ale až po revoluci začalo opravdové bláznění na pokračování. Romantika, napětí, humor… Které tuzemské série v devadesátkách frčely a které se natáčely dlouhé roky?
Hospoda (1996–97)
Režie: Jaroslav Dudek
Tahle partička štamgastů snad ani nemohla být pestřejší. Topič vedle doktora a stejně si mají den co den co povídat a mají chuť vtipkovat a utahovat si ze sebe. Paradoxní je, že seriálový námět prý vymyslel Kanaďan Tim Addison: divil se, že u nás nevzniká víc sitcomů a hospodské téma mu v zemi, kde se vypije tolik piva na hlavu, přišlo příhodné. Seriál se stal populární i proto, jak herci hráli velmi přirozeně a suchý humor byl všem hlavním představitelům vlastní. I když Jiří Menzel (†82) se prý za natáčení trochu styděl, a dokonce nebyl pivař.
Zdivočelá země (1997–2012)
Režie: Hynek Bočan
Antonín Maděra (Martin Dejdar) je bývalý západní letec. Vrací se po válce do rodné vsi, kterou jeho rodina v roce 1939 opustila, a sní o chovu koní. Jenže je jiný a změnila se i vesnice. Seriál vznikl na základě románů Jiřího Stránského (†87) a ve čtyřech sériích přenese diváky do dramatického období osídlování českého pohraničí, provede je komunistickými lágry a oživí trauma z totality. Příběhy Tondy Maděry, jeho ženy Ilonky (Jana Hubinská) i „kaubojů“ ze statku se těšily velké popularitě.
Život na zámku (1995–98)
Režie: Jaroslav Hanuš
Zničehonic se ozve advokátní kancelář a oznámí, že jste dědicové? O tom sní kdekdo. A právě to se stalo Královým – a nezískali jen tak něco. Zubař Přemysl Král (Tomáš Töpfer), jeho maminka, žena a dvě děti se sice přestěhovali na zděděný zámek, ale přineslo jim to štěstí? To s napětím sledovali diváci seriálu, který je popisován jako první česká soap opera a někteří ho přirovnávají k Dynastii. Proč si seriálový Otakar Petr Rajchert změnil příjmení na Hradil?
Přítelkyně z domu smutku (1992)
Režie: Hynek Bočan
Na Evu Kantůrkovou, spisovatelku a scenáristku, byla v roce 1981 uvalena vazba za podvracení republiky a svoje zážitky promítla do knihy, podle níž byl natočen oceňovaný čtyřdílný seriál s Ivanou Chýlkovou v hlavní roli. Odehrává se v Československu 80. let 20. století a vyobrazuje prostředí ženského vězení, kde vás sice zbaví důstojnosti, ale zároveň tu navážete tak silné vztahy a přátelství, že vám to pomůže pobyt nejen přežít, ale možná být i silnější.
Bylo nás pět (1994)
Režie: Karel Smyczek
Jak vidí svět českého maloměsta se všemi jeho obyvateli Péťa Bajza (Adam Novák), žák čtvrté třídy? To ukázal nádherný seriál natočený podle předlohy Karla Poláčka (1892–1945). Dokonale vykreslil prvorepublikovou atmosféru, zábavné i závistivé postavičky, Bajzovic rodinu i Péťovy čtyři kamarády neboli hochy, co spolu chodí.
Nováci (1995–96)
Režie: Vladimír Drha, Jiří Adamec
Když se řeklo sitcom, devadesátkoví diváci ihned vyhrkli Krok za krokem, Alf nebo Ženatý se závazky. A tento rodinný seriál byl natočen na podobném principu. Měl dvě série, v každé byli jiní hrdinové, základem byly slovní přestřelky mezi jednotlivými členy rodiny. Ač je seriál s odstupem času kritizován a hodnocen jako trapný, pravda však je, že ve svém žánru šlo o prvotinu a je třeba ocenit snahu.
Cestománie
Režie: kolektiv režisérů
Tak trochu jiný seriál, ale o to populárnější. Tento cestopisný pořad se začal vysílat v roce 1999 a našel si miliony nadšených diváků, a to nejen mezi těmi, kdo nejraději cestují prstem na mapě v pohodlí domova. Naopak – dokázal bavit a inspirovat i aktivní cestovatele. Vzal je do všech koutů světa a šmrnc tomu dodaly komentáře Miroslava Vladyky a Báry Štěpánové. Pořad začínal v České televizi, posléze se přesunul na TV Nova jako Nová cestománie a poslední díl, který celou sérii v roce 2006 ukončil, bylo Chorvatsko – Nema problema. Což je sice oblíbená destinace Čechů, ale s ukončením cestopisu mnozí problém měli.