Článek
Podle průzkumu agentury NMS Market Research, o kterém minulý týden informovala ČTK, je menstruace vůbec největší tabu ze sledovaných témat. Bavit se o ní odmítá víc lidí než o homosexuálních partnerstvích, neplodnosti či psychických nemocech. Plných 40 % dotázaných si myslí, že se na veřejnosti o menstruaci nebo menstruační chudobě (omezený přístup k menstruačním pomůckám kvůli nízkému příjmu žen) mluvit nemá. To je za mě šokující číslo – vždyť se jedná o fyziologickou záležitost, kterou drtivá většina žen řeší každý měsíc významnou část svého života.
Nejen výmluva na tělák
Existuje bonmot, že v životě ženy se střídají období „Bože, ještě jsem TO nedostala“ a „Ach jo, zase jsem TO dostala“. Je to zjednodušené, ale sledování menstruačního cyklu je pro ženu dost důležité, protože jeho nepravidelnost či proměna mohou ukazovat na různé zdravotní obtíže, a zdaleka ne jen vítané či nevítané těhotenství.
Kolem menstruace je totiž vážně co řešit a probírat. Není to jen banální výmluva na tělocvik nebo na sex ani hloupá záminka, jak shodit ženu, s níž nesouhlasíte. Řešíme sílu krvácení, a jestli je ještě v pořádku. Barvu menstruační krve. Jaké vložky nám (ne)vyhovují a proč. Novinky, které můžeme zkoušet, jako jsou speciální kalhotky či kalíšky. PMS, chutě, které nás honí. Bolesti a co na ně zabírá. Zavodnění. Jestli je zdravé brát takovou antikoncepci, která vám menstruaci (skoro) zneviditelní. Co dělat, a jestli vůbec něco, když krvácení vychází přesně na dobu dovolené u vody…
Není to nechutné téma, je lidské. Stejně tak máme nahlas mluvit o tom, že pro nízkopříjmové ženy jsou vložky a tampony často obtížně dostupné. Když si vybavím, kolik já a mé dvě dcery měsíčně „promenstruujeme“, umím si představit, že ve chvíli, kdy každou korunu obracíte dvakrát, hodně zvažujete, jak se s tím poprat. Teď o víkendu probíhala v různých řetězcích sbírka pro potravinovou banku a právě vložky byly jedna z věcí, kterou jsem do ní koupila já. V minulosti se totiž naší redakci svěřilo hned několik maminek samoživitelek s tím, že je to pro ně velký výdaj. A o ženách bez domova ani nemluvím.
Modrá krev v reklamě
Mezi mladšími lidmi je situace trochu lepší, ostatně tabu mezi nimi padají i na jiných frontách. Etablování menstruace jako běžného tématu naopak nepřispívá i roky kritizovaný a zesměšňovaný způsob, jakým ji vyobrazuje reklama, tedy jako legendární modrou tekutinu…
Takže pojďme rozpoutat malou krvavou revoluci, která z menstruace udělá normální všední téma. Ostatně když se podařilo sejmout závoj z problematiky rakoviny konečníku či prsu, významně se zlepšil jejich záchyt a snížila úmrtnost.
A vzkaz do mužských řad: Není ostuda nakupovat dámské vložky či tampony, je to znak dospělého chlapa, kterému záleží na jeho ženě, mámě, dceři, přítelkyni, sestře…