Článek
Život je nevyzpytatelný a někdy se i dovolená na bezpečné pláži může změnit v boj o přežití, který v mnoha případech nedopadne dobře. I obyčejný výlet může skončit tragicky. A někdy jdou lidé v touze po zážitcích nebezpečí možná i trochu naproti. Ale ať tak, či tak, tohle měly být příjemné zkušenosti, na které budou lidé s láskou vzpomínat, ale skončily tragédií a smrtí desítek, stovek i statisíců lidí!
Místo Titaniku smrt
Neměl to být žádný obyčejný dovolenkový výlet, ale zážitek na celý život: sen, který si může dovolit splnit jen pár vyvolených. Ponořit se v ponorce až k vraku legendárního Titaniku, to je prostě něco! Koneckonců – „výletníci“ za tuhle možnost zaplatili 250 tisíc dolarů (v přepočtu víc než 5,3 milionu korun) na hlavu. Jenže výlet se změnil v tragédii. Ponorka implodovala a čtyři pasažéři i kapitán zemřeli.
Draze zaplacené zimní radovánky
Patřil k nejbohatším Čechům, ale za netradiční adrenalinový zážitek zaplatil Petr Kellner 27. března 2021 bohužel tu nejvyšší cenu. Zemřel při havárii helikoptéry, která ho a další nadšence heliskiingu (vrtulník vysadí lyžaře či snowboardisty na vrcholu hory a oni sjíždějí nedotčenými svahy) měla vynést na horský hřeben. Stroj tehdy z nejasných důvodů nevystoupal dost vysoko a místo přistání na vrcholu narazil do skalního masivu. Na palubě byli dva průvodci a tři pasažéři, tragédii ovšem přežil jen David Horváth, český snowboardista a fotograf.
Zkáza výletní lodi Costa Concordia
Na palubě výletní lodi Costa Concordia bylo v osudný den 13. ledna 2012 (mimochodem – byl to pátek) 4 252 osob – posádka a turisté z celého světa, kteří se vydali na plavbu kolem Středozemního moře. Výlet ale skončil záhy po vyplutí. Loď najela na podmořský útes a voda zaplavila strojovnu. Tehdy ještě byl čas plavidlo relativně bezpečně opustit, ovšem kapitán Francesco Schettino nařídil evakuaci až po hodině – a to už vyděšení cestující sami kontaktovali záchranáře.
Plavidlo se převrátilo na bok a během šesti hodin se záchranářům podařilo evakuovat většinu pasažérů. Celkem 32 lidí ale nehodu nepřežilo a hledání jejich těl trvalo asi šest měsíců! Francesco Schettino, kterého média překřtila na Kapitána Zbabělce (neposkytl pomoc pasažérům a snažil se co nejrychleji opustit potápějící se loď), byl odsouzen na 16 let.
Let snů skončil tragickým pádem
Létat nadzvukovou rychlostí třeba na dovolenou, to by bylo něco! Tento krásný sen se ale rozplynul 25. července 2000. Tehdy jediné nadzvukové dopravní letadlo Concorde vyrazilo z Paříže do New Yorku. Jenže už při startu mu hořel jeden motor, pak stroj přestal stoupat, plameny zachvátily i křídlo a letadlo se nakonec zřítilo na hotel ve francouzském Gonesse. Výsledek? Celkem 113 mrtvých – sto cestujících, devět členů posádky a čtyři zaměstnanci hotelu.
Proč k nehodě došlo? Vyšetřovatelé uvádějí tři příčiny: obecné nedostatky konstrukce Concordu, jehož pneumatiky snadno praskaly, odpadané kusy z jiného letadla na ranveji, o něž si stroj pneumatiku nakonec prorazil, a samozřejmě i to, že tyto odpadlé kusy nikdo včas neodklidil ze vzletové dráhy.
Dovolená v ráji? Ani náhodou!
Není to nehoda, ale ničivá přírodní katastrofa. Byl druhý svátek vánoční roku 2004 a statisíce lidí vyrazily prožít Vánoce do Thajska. Nikdo nemohl tušit, že přijde podmořské zemětřesení o síle 9,2 stupně Richterovy škály a způsobí vlnu tsunami vyšší než 30 metrů.
Šlo o největší vlnu za 600 let a její síla byla drtivá. Zasáhla Thajsko, Srí Lanku a Indonésii a zabila přes 230 tisíc lidí – turistů i místních. Asi dva miliony lidí přišly o své domovy. Malebné pláže, přístavní městečka, luxusní hotely – to vše spláchla voda a dovolenkový ráj během chvilky proměnila v místo totální zkázy a smrti.
Když lanovka zabíjí
Bohužel ani tak „obyčejná“ věc jako lanovka nezaručuje stoprocentní bezpečí. V roce 2021 došlo v Jizerských horách k pádu lanovky na Ještěd a zemřel při něm strojvedoucí. A třeba lanovka v italském Cavalese měla dokonce dvě tragické nehody: v březnu 1976 tu vyhaslo 42 životů, když se kvůli prasklému lanu zřítila kabina, a 3. února 1998 zde zahynulo 20 cestujících – letadlo americké armády během manévru přerušilo nosné lano. V červenci 1999 zase zemřelo 20 lidí poté, co na francouzské straně Alp nedaleko obce Saint-Étienne-en-Dévoluy lanovka sklouzla z tažného lana a spadla do údolí.
Největší tragédie se ale stala 11. listopadu 2000 v rakouském Kaprunu. Začal tam hořet vůz pozemní lanové dráhy (podobná je například na Petříně) a pro cestující se z něj stala past: nejdřív je uvěznily zablokované dveře, a hořící vozidlo se navíc zastavilo v tunelu. V lanovce bylo tehdy 162 lidí včetně průvodce, většinou se jednalo o teenagery. Přežilo jich ale jen dvanáct, zbylých 150 cestujících uhořelo nebo se udusilo kouřem a v souvislosti s požárem v tunelu zemřelo ještě dalších 5 lidí.