Článek
Překvapivý fakt na úvod – podle svých „rodičů“ není Hello Kitty kočičkou a ve skutečnosti ani Japonkou. Podle legendy jde o dívku jménem Kitty White, která je vysoká jako pět jablek. Kitty vyrůstala na předměstí Londýna spolu se svými rodiči a dvojčetem Mimmy, kterou poznáte podle žluté mašle na hlavě. Ráda peče cukroví a miluje jablečný koláč. A i když jí chybí pusa, ráda opakuje své oblíbené rčení: „Nikdy nemůžeš mít příliš mnoho přátel.“
Autorka na kočičce nezbohatla
Za fenoménem Hello Kitty stojí japonská společnost Sanrio, která byla založena v roce 1973. Její zakladatel, Shintaro Tsuji, původně obchodoval s hedvábím a vlastnil značku Yamanshi Silk Company. Během 60. let svůj podnik rozšířil o prodej gumových sandálů a zjistil, že jakmile na ně přidá kytičky či jiné motivy, jejich prodej raketově roste. Později své zboží začal doplňovat kreslenými postavičkami a získal mimo jiné i licenční práva na psa Snoopyho.
Jejich nejznámější postavičku, Hello Kitty, navrhla v roce 1974, tedy přesně před padesáti lety, ilustrátorka Yuko Shimizu, která ale o dva roky později z firmy odešla, aby založila rodinu. Na své nejslavnější kresbě prý nijak závratně nezbohatla, na rozdíl od společnosti Sanrio, která má hodnotu několika miliard dolarů.
Proč Hello Kitty nemá pusu?
Popularita Hello Kitty, jež rychle překonala hranice, jde ruku v ruce s japonskou kulturou roztomilosti, které se říká Kawai. Její největší rozmach nastal právě v 70. letech, což šlo kočičce, jíž záměrně nenakreslili pusu, aby do ní mohli všichni promítat své vlastní emoce, vyloženě na ruku. Absence úst má také pomoci překonávat jazykové, ale i kulturní bariéry, což se společnosti Sanrio jednoznačně podařilo.
Začalo to peněženkou
Prvním předmětem, na kterém se Hello Kitty objevila, byla vinylová peněženka na mince, kde kočička sedí mezi sklenkou mléka a rybičkou. Doplněk, který vznikl v roce 1975, se o rok později dostal do Spojených států, kde Sanrio otevřelo svůj obchod.
Hello Kitty milují i dospělí
Produkty s Hello Kitty nejprve cílily na děti a mladistvé, v 90. letech se ale jejich záběr rozšířil i o dospělé, pro které byla kočička nostalgickou vzpomínkou na dětství. Kitty se stala ambasadorkou UNICEF, a to nejen v rodném Japonsku, ale i ve Spojených státech. Její popularita neustále rostla – podle společnosti Sanrio se od roku 1999 kočička objevovala na zhruba 12 000 produktech každý rok. Tato cifra samozřejmě nezahrnuje produkty prodávané bez licence.
Hello Kitty se v průběhu let objevila snad na všem a má i vlastní zábavní parky nebo tematické kavárny. K lásce k téhle kočičce se vyznávají i celebrity – mezi její velké fanynky patří Paris Hilton, Mariah Carey nebo Katy Perry, která má Kitty dokonce vytetovanou na prstě a pod svou značkou prodává boty s Hello Kitty.
Kitty v módním světě
Kočičího fenoménu využívají i módní značky – kabelku s Hello Kitty, která měla místo fousků tkaničky od bot, prodávala před lety Balenciaga za více než 60 000 korun a pravidelně se k ní vrací také italská módní značka GCDS, jež má dnes ve svém sortimentu i kočičí podprsenku (ve fotogalerii). Kočka s mašlí spojila síly také s velkými značkami, jako je Adidas, Puma, Crocs nebo Nike, a dala tím najevo, že to ve svých padesáti letech rozhodně nehodlá zabalit.