Článek
Je známé, že jakmile se vyhlásí slevové akce, naženou se do obchodů i ti, kteří by jinak s nákupem ještě váhali. Sleva je zaklínadlo, které funguje, a mnozí obchodníci se proto neštítí ji i tak trochu zneužít. Tedy spíš neštítili, protože od ledna začala platit novela zákona, která stanovuje přesná pravidla.
Tahali nás „za fusekli“?
Svítivě žlutá nebo červená cedulka s akční slevovou cenou hlásá 599 Kč, ale pod ní původní cena, která je stejná, nebo dokonce i nižší?! Anebo také údaj o slevě z ceny, za kterou se výrobek nikdy neprodával, většinou značně nadsazené? Švindly, se kterým bohužel nebylo tak výjimečné se setkat. O tom svědčí i výsledky kontrol, které prováděla České obchodní inspekce (ČOI).
„Podle prozatímních dat za rok 2022 Česká obchodní inspekce provedla 3843 kontrol slev a akčních cen, ve 1431 případech – číslo se může změnit, řada kontrol je rozpracovaná – bylo zjištěno porušení zákona. Uděleno bylo 1049 pokut v celkové výši 25 milionů korun. Tyto pokuty nebyly nutně přímo za chyby u slev, ale i v souvislosti s nimi, třeba za nevystavení řádného dokladu o koupi a podobně,“ říká mluvčí ČOI Jiří Fröhlich.
Blýská se na lepší časy
Od začátku ledna ale platí novela občanského zákoníku a zákona na ochranu spotřebitele myslící i na takové machinace s cenami během slev. Díky ní by měl mít spotřebitel jistotu, že cena byla opravdu a poctivě snížena a při koupi skutečně ušetří.
Nově je prodejce povinen případnou slevu vypočítávat z ceny, jakou si za zboží účtoval v době 30 dnů před začátkem slevové akce. Musí to dělat i v případě, že zboží zlevňuje postupně. „V prvním případě bude pro výpočet slevy rozhodující cena v době 30 dnů před poskytnutím první slevy,“ říká Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest a dodává: „Ve druhém případě bude obchodník uvádět cenu, kterou si účtoval od okamžiku, kdy začal výrobek nabízet a prodávat, do okamžiku poskytnutí slevy.“ Jinými slovy, zákazník by tak měl mít jistotu, že došlo ke snížení ceny, za kterou se výrobek skutečně prodával, nikoliv nějaké fiktivně navýšené, kterou obchodník stanovil jen proto, aby zboží vypadalo zlevněně.
Nová pravidla platí i na internetu
Tato pravidla platí pro slevové akce v kamenných prodejnách, ale i v těch internetových. Týká se to slev, které platí pro všechny zákazníky. Stejně tak to platí u slev poskytovaných na základě slevového kódu, který bývá většinou uveden veřejně. Typicky jde třeba o placení na e-shopu, kdy je možnost dostat například 10 % slevu, když uvedete kód „Vyprodej“, „Sleva10“ nebo něco podobného. V takovém případě jde o slevu veřejně dostupnou a prodávající musí sdělit i původní cenu.
Kdy se původní cena uvádět nemusí?
Obchodník nemusí o předchozí ceně informovat v případě, že jde o slevy, které platí jen pro někoho, typicky třeba pro ty, kdo vlastní věrnostní karty nebo pro jinak předem specifikovaný okruh zákazníků. Nová pravidla se obchodníků netýkají také v případě, že v akci prodávají výrobky podléhající rychlé zkáze nebo výrobky s krátkou dobou spotřeby. Typicky to jsou potraviny, ale třeba i květiny (víte, jak že se dají reklamovat?). Nemusí se uvádět ani v případě, kdy si jdete koupit zboží s voucherem na třeba 20% slevu, který jste třeba dostali jako dárek. Neplatí ani při akcích, kdy za cenu dvou dostanete tři kusy výrobku.
Kde najdete obě ceny?
Cenu původní i tu ve slevě musíte najít na cenovce u výrobku tak, abyste měli ihned jasno. Pokud by bylo zjištěno, že obchodník původní cenu nějak nadsazoval, aby u spotřebitele nabudil dojem, že je sleva výhodnější, pak může dostat pokutu až 5 milionů Kč.
Ačkoli jde o přísnější pravidla pro obchodníky a mělo by to vést k omezení falšování při slevách, stejně se vždy vyplatí si ověřit cenovou nabídku u konkurence, než si výrobek zakoupíte.