Hlavní obsah

Neukazujte chlupatá lýtka a neopírejte se o židli! Pracovní pohovor vám může prohrát prvních 30 vteřin

Foto: interview, Shutterstock.com

Foto: interview, Shutterstock.com

Chystáte se na pracovní pohovor? Pak určitě nechcete nic ponechat náhodě. Přečtěte si, co všechno je dobré vědět, na co si dát pozor a také co si obléct na sebe. Kladete si otázky, jestli můžete vyrazit v džínách nebo tím svůj dojem úplně shodíte? Poradí vám odborník na etiketu Ladislav Špaček.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Zásadní je se na pracovní pohovor dobře připravit. Jenže i když to uděláte sebelépe, ale obléknete si pomuchlané šaty nebo košili, na které je poznat, co jste měli včera k obědu, nejlepší dojem neuděláte. Protože zatímco mluvíte, personalisté si všímají všeho. Nejen toho, co říkáte, ale také vašeho oblečení, účesu, gest i tónu hlasu.

Rozhoduje prvních 30 vteřin

Na pracovní pohovor se vždy vhodně oblékněte. Zapomeňte na legíny, oblíbené ošoupané džíny a podobné kousky, které už mají něco za sebou. Nejlepší dojem uděláte, když budete upravení a čistí. „Vždycky je nutné vžít se do kultury firmy, kam se chystáme. Všimneme-li si na webu, že dress code je uvolněný a zaměstnanci chodí do práce v džínách a tričku, zvolíme lehčí variantu,“ říká odborník na etiketu Ladislav Špaček.

Podle něho jsou nároky na oblékání vyšší u finančních společností. „Tam se bez obleku nebo alespoň bez saka a košile neobejdeme. Je třeba si uvědomit, že o mnohém rozhoduje prvních třicet vteřin. Personalistovi stačí jediný pohled a je mu jasné, jestli se do jejich týmu hodíte, nebo ne,“ vysvětluje expert. Proto není dobré podcenit i další okolnosti, jakými jsou umyté vlasy, deodorant, celkově spořádaný zevnějšek včetně upravených rukou a čistých bot. „Mít drahý oblek a špinavé boty není zrovna pěkná vizitka,“ upozorňuje.

Kdo komu podává ruku jako první

Jako první by vám měl podat ruku personalista nebo zástupce firmy, který s vámi pohovor vede. Vás stisk by měl být přiměřený – ne silný, ale ani jako „leklá ryba“. Při pohovoru si dávejte pozor, abyste protějšku neskákali do řeči, na zodpovězení svých dotazů budete mít prostor.

Foto: Stock 4you, Shutterstock.com

Také podání ruky má svá pravidla. Stisk nemá být příliš silný, ale ani jako „leklá ryba“Foto: Stock 4you, Shutterstock.com

Pozor na řeč těla

Personalisté si během pohovoru všímají opravdu všeho. Dejte si pozor, jak stojíte, sedíte, jak se tváříte. Pohyby těla a výrazy tváře totiž často prozradí víc než slova. Snažte se působit sebevědomě, ale ne arogantně a současně buďte příjemní. „Dáváme si pozor na to, jak sedíme. Pohled na muže rozvaleného v křesle se široce roztaženýma nohama nebudí sympatie,“ tvrdí Ladislav Špaček. Proto je dobré usadit se na židli co nejvíc dozadu, ale výrazně se neopírat. Ženy by měly mít těžiště spíš vpředu a neměly by se podle Ladislava Špačka opírat vůbec.

Nožka přes nožku? Je to možné, ale…

„Ženy si samozřejmě mohou přehodit nohu přes nohu, ale neměly by to dělat mimoděk, aniž by zvážily, jak krátkou mají sukni, jak manévr provedou, zda lodička, kterou tím vystaví na odiv, je naprosto perfektní,“ míní odborník na etiketu.

U mužů pak může nastat jiný problém. Jaký? „Jestli nám nevykoukne holé chlupaté lýtko nad horním lemem ponožky. U mužů se při přehození nohy přes nohu někdy dostává bota horní nohy nebezpečně vysoko, dokonce do blízkosti jiných osob. Neměla by tedy nikdy přesahovat úroveň poloviny lýtka nohy, která spočívá na zemi,“ radí Ladislav Špaček a dodává, že pokud sedíme za stolem, neopíráme se lokty o stolní desku.

Foto: Pra Chid, Shutterstock.com

Pozor na nohu přes nohu, abyste neodhalili víc, než je podle etikety přípustnéFoto: Pra Chid, Shutterstock.com

Pohovor v restauraci? Buďte skromní!

Někdy se vám může stát, že se první schůzka uskuteční v restauraci. Co si objednat? Buďte skromní, radí Ladislav Špaček. „Humra si nechte na oslavu, až se dozvíte, že vás přijali,“ říká s nadsázkou. Nevhodný je také alkohol v jakékoli formě, tedy si nedávejte ani pivo, ani víno. „Výjimku může udělat personalista, když projeví zájem o sklenku sektu, pak se přidejte, protože tím bylo naznačeno, že půjde o neformální rozhovor,“ upřesňuje expert. Podle něj je standardní objednat si kávu a sklenici vody – káva má výhodu v tom, že ji dopijete podle potřeby, když budete cítit, že se pohovor chýlí k závěru. Během pohovoru nezvedejte mobil a ani ho nedávejte na stůl!

Dochvilnost na prvním místě

V žádném případě nepodceňte plánování. Vždy si zjistěte, jak daleko od vašeho domova se firma nachází, kolik času vám zabere cesta na pohovor. Cestu si naplánujte tak, abyste nebyli ve stresu a měli jste jistotu, že vše stihnete. Nikdy nevíte, jaká situace v dopravě vás může překvapit, a není nic trapnějšího než na první setkání se zástupcem firmy dorazit o dvacet minut později! Vždy je lepší přijít pět minut před domluveným termínem.

Načítám