Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Pojem generace alfa použil poprvé Mark McCrindle, sociolog a zakladatel stejnojmenné australské poradenské agentury, a to v roce 2008, když se právě studiem budoucí generace agentura zabývala. Jde o děti narozené mezi lety 2010 a 2024 a používají se pro ně i termíny digitální domorodci či screen generation (v překladu něco jako displejová generace). A až se všichni narodí (počítají se do ní totiž i děti, jež ještě do konce roku 2024 na svět přijdou, a někdo počítá i ty, které v něm byly počaty), odhady mluví o tom, že jich budou víc jak dvě miliardy. A to je samozřejmě pro všechny obchodníky, marketéry, velké společnosti nabízející nejrůznější produkty a služby nesmírně zajímavé. Tolik potenciálních zákazníků, to je jednoduše sen!
Digitální ninjové přicházejí
Jsou to děti, které se narodily do doby dotykových telefonů, tabletů, sociálních sítí. Do doby, kde je připojení k internetu běžnou součástí života. Na vlastní kůži si vyzkoušely, že monitor počítače či displej jejich telefonu není jen prostředek ke komunikaci či zábavě, ale lze přes něj v podstatě cokoli – třeba se i vzdělávat, což si v praxi během pandemie koronaviru tyhle děti a teenageři vyzkoušeli. „Pandemie urychlila jejich přijetí technologií, které začlenila téměř do každé části jejich života, včetně vzdělávání. Nejsou to jen digitální domorodci, jsou to digitální ninjové, a ať jsou na to značky a společnosti připraveny, nebo ne, oni přicházejí,“ říká Dani Mariano, prezidentka společnosti Razorfish, která se průzkumem generace alfa také zabývala.
Jaká generace alfa bude
Podle všech možných studií a průzkumů to vypadá, že tahle generace nebude jen nejpočetnější, ale i nejbohatší, nejvzdělanější a nejinformovanější. Tohle ji asi charakterizuje nejvíc:
- Vzdělanost - Díky relativnímu blahobytu a stabilitě mají možnost studovat a velká část z nich toho hodlá využít. I díky podpoře svých rodičů (mileniálů), kteří na to většinou mají prostředky, ale i své ratolesti motivují.
- Informovanost – Odmala jsou v podstatě neustále připojení a kdykoli mají chuť, informace k nim mohou plynout. Stačí pár kliků a vědí, co se děje na druhém konci světa. I z toho důvodu se předpokládá, že tahle generace se bude mnohem víc zajímat o dění kolem sebe, o politiku, ekologii, duševní zdraví. Už jen proto, že pro ně není tak snadné před různými problémy zavírat oči, informace se na ně chrlí ze všech stran.
- Rozmanitost – Různorodost (rasová, náboženská, názorová, sexuální orientace) je jedna z věcí, která generaci alfa charakterizuje. Mají spolužáky, již mají dvě maminky či dva tatínky, různou barvu pleti, pocházejí z různých koutů světa. A vlastně nechápou, proč by to mohlo někomu vadit. „Podle amerického sčítání lidu bude generace alfa tou nejrozmanitější v historii. Děti už teď hledají zastoupení a inkluzivitu, třeba víc jak 60 procent si jich přeje chránit lidi před šikanou a chce, aby se s každým zacházelo stejně,“ tvrdí Caitlin Nuttall, manažerka marketingu a obsahu ve společnosti GWI, jež se studiem generace alfa také zabývala.
Nejsou to závisláci mimo realitu
Pro škarohlídy ze starších generací je to samozřejmě spíš generace floutků, co jen čučí do mobilu, čas tráví hraním počítačových her a bez internetu se jim hroutí svět. Ale tak černobílé to ani náhodou není.
Ano, technologie jsou jejich nedílnou součástí, ale mimo realitu nejsou. Naopak díky přístupu k informacím dospívají možná dřív než jejich předchůdci, vlastně jsou tak trochu nuceni se zabývat děním kolem sebe (politickou situací doma i ve světě, ekologickými problémy, válkami, homofobií…), zajímat se o něj a to v nich přirozeně vyvolává i touhu svět měnit. A to není vůbec na škodu, nemyslíte?
Generaci alfa samozřejmě formuje okolní svět a jeho vývoj, ale tak jako u všech dětí má vliv i výchova a rodiče. Těmi jsou v tomto případě nejčastěji mileniálové: kdo jsou, co umí a čím ostatní tak štvou?