Hlavní obsah

Postihl vás požár na dovolené v Řecku? Můžete požadovat slevu, ale odškodnění někdy rozhodne až soud

Foto: Robert Kneschke, Shutterstock.com

Foto: Robert Kneschke, Shutterstock.com

Málokdo si dovede představit, co zažívají turisté na řeckém ostrově Rhodos, který čelí už několik dní velkému lesnímu požáru. Nejvíc si přejí se rychle vrátit domů. Na co všechno mají právo?

Článek

Požáry jsou hlavně v Řecku a Chorvatsku v letní sezoně poměrně časté a už hodně českých turistů zažilo na vlastní kůži, jak děsivé dopady mohou mít. Právě v těchto dnech se nejvíc mluví o požáru na řeckém ostrově Rhodos, který si vyžádal evakuaci asi dvaceti tisíc lidí, mezi nimiž bylo prý kolem čtyř tisíc Čechů. Situace je tam vážná a nepřehledná, ale většinou si stěžují na to, že je cestovní kanceláře nechaly na holičkách. Co v takové situaci máte právo od cestovky čekat a jaké odškodnění požadovat?

Právo na slevu, ne na odškodnění

Cestující mají nárok na slevu z ceny v případě, že se vyskytnou nějaké vady - a to bez ohledu na skutečnost, zda mohla cestovní kancelář původ vady ovlivnit či nikoli. Takže slevu mohou požadovat i ti, kteří se kvůli požáru museli stěhovat do jiného hotelu, ale i za nevyužité dny v případě předčasného ukončení zájezdu.

Nárok na odškodnění za zkaženou dovolenou však klient cestovní kanceláře nemá, neboť požár je vyšší mocí způsobenou mimořádnou událostí, a pokud není zaviněn ze strany cestovní kanceláře nebo osob na službách se podílejících, může se z náhrady škody vyvinit. „Náhradu by cestovní kancelář hradila v případě, že by už o požáru věděla, ale poslala tam další klienty, kterým by dovolenou pokazilo rozšíření ohně, zasažení místa kouřem a popílkem, nebo jim požár jinak znemožnil si dovolenou v klidu užít,“ říká advokát Jakub Keresteši z webu Zkažená dovolená.

Foto: Kaspars Grinvalds, Shutterstock.com

Na odškodnění právo nemáte, protože jde o přírodní jev, který cestovka ani nikdo jiný nezavinilFoto: Kaspars Grinvalds, Shutterstock.com

Lze dovolenou zrušit a chtít vrátit peníze?

Cestovní kanceláře zájezdy na Rhodos, které měly začít v těchto dnech, většinou ruší a nabízejí jiné destinace. Ovšem situace na ostrově se rychle mění a může se stát, že za pár dní budou cestovky považovat nezasažená místa na ostrově za bezpečná a vhodná a budou tam klienty posílat. Máte možnost to odmítnout a chtít vrátit peníze?

„Na tuto otázku neexistuje jednoznačná odpověď. Má-li k odjezdu dojít v blízké době a do zasaženého letoviska, je možné cestu stornovat a požadovat vrácení všech prostředků, není povinnost přistoupit na náhradní zájezd. U místa, které aktuálně zasaženo není, se budou cestovní kanceláře bezpochyby vrácení storna bránit. O nároku pak může rozhodnout až soud, přičemž lze jen těžko předvídat, jak se k dané situaci postaví,“ vysvětluje advokát a dodává: „Osobně se přikláním k tomu, že v tuto chvíli obava turistů důvodná je, ale jestli mají odjet až třeba za dva týdny, pak bych s rozhodnutím vyčkal.“

Pokud máte v nejbližší době na ostrov odletět, měli byste sledovat web a Facebook své cestovní kanceláře, kde jistě najdete podrobné pokyny. Podle data odletu vás nejspíš bude cestovka kontaktovat a domluvíte si buď změnu termínu, nebo destinace.

Kdo pomůže v nouzi

Přestože je situace pro všechny hodně náročná a nepřehledná, měla by se cestovní kancelář snažit o své klienty postarat.„Pokud možno má zajistit pomoc v nesnázích a minimálně informovat, kde je možné požádat o náhradní doklady, a poskytnout kontakty na uvedená místa,“ říká Jakub Keresteši.

Většina cestovních kanceláří se o to snaží. „Prioritní je bezpečí evakuovaných klientů. Řada cestovních kanceláří pro ně poslala náhradní repatriační spoje a řeší se situace k odbavení dalších klientů. Jedná se o vyšší moc, a tak k tomu cestovní kanceláře přistupují. Situace na místě se rychle mění a cestovní kanceláře na ni reagují,“ uvádí Jan Papež, tiskový mluvčí Asociace cestovních kanceláří ČR.

Foto: Minerva Studio, Shutterstock.com

Dožadujte se informací a pomoci od své cestovní kancelářeFoto: Minerva Studio, Shutterstock.com

Co dělat po návratu

Pro všechny, kdo na Rhodosu jsou, je zásadní se v pořádku vrátit. „Po návratu by měli klienti kontaktovat cestovní kancelář, situace bude posuzována individuálně,“ říká Jan Papež.

Řada klientů mohla přijít o osobní věci nebo o celá zavazadla. Pokud jste měli uzavřené cestovní pojištění, můžete požadovat náhradu od své pojišťovny. „Klient by měl pro hladké vyřízení škody přiložit k žádosti o náhradu doklady, účtenky, fotografie nebo alespoň čestné prohlášení, které prokáže množství a hodnotu ztracených věcí,“ říká Vlastimil Divoký, manažer marketingu a komunikace ERV Evropské pojišťovny.

Související témata:
Lesní požár

Načítám