Článek
Požáry jsou hlavně v Řecku a Chorvatsku v letní sezoně poměrně časté a už hodně českých turistů zažilo na vlastní kůži, jak děsivé dopady mohou mít. Právě v těchto dnech se nejvíc mluví o požáru na řeckém ostrově Rhodos, který si vyžádal evakuaci asi dvaceti tisíc lidí, mezi nimiž bylo prý kolem čtyř tisíc Čechů. Situace je tam vážná a nepřehledná, ale většinou si stěžují na to, že je cestovní kanceláře nechaly na holičkách. Co v takové situaci máte právo od cestovky čekat a jaké odškodnění požadovat?
Právo na slevu, ne na odškodnění
Cestující mají nárok na slevu z ceny v případě, že se vyskytnou nějaké vady - a to bez ohledu na skutečnost, zda mohla cestovní kancelář původ vady ovlivnit či nikoli. Takže slevu mohou požadovat i ti, kteří se kvůli požáru museli stěhovat do jiného hotelu, ale i za nevyužité dny v případě předčasného ukončení zájezdu.
Nárok na odškodnění za zkaženou dovolenou však klient cestovní kanceláře nemá, neboť požár je vyšší mocí způsobenou mimořádnou událostí, a pokud není zaviněn ze strany cestovní kanceláře nebo osob na službách se podílejících, může se z náhrady škody vyvinit. „Náhradu by cestovní kancelář hradila v případě, že by už o požáru věděla, ale poslala tam další klienty, kterým by dovolenou pokazilo rozšíření ohně, zasažení místa kouřem a popílkem, nebo jim požár jinak znemožnil si dovolenou v klidu užít,“ říká advokát Jakub Keresteši z webu Zkažená dovolená.
Lze dovolenou zrušit a chtít vrátit peníze?
Cestovní kanceláře zájezdy na Rhodos, které měly začít v těchto dnech, většinou ruší a nabízejí jiné destinace. Ovšem situace na ostrově se rychle mění a může se stát, že za pár dní budou cestovky považovat nezasažená místa na ostrově za bezpečná a vhodná a budou tam klienty posílat. Máte možnost to odmítnout a chtít vrátit peníze?
„Na tuto otázku neexistuje jednoznačná odpověď. Má-li k odjezdu dojít v blízké době a do zasaženého letoviska, je možné cestu stornovat a požadovat vrácení všech prostředků, není povinnost přistoupit na náhradní zájezd. U místa, které aktuálně zasaženo není, se budou cestovní kanceláře bezpochyby vrácení storna bránit. O nároku pak může rozhodnout až soud, přičemž lze jen těžko předvídat, jak se k dané situaci postaví,“ vysvětluje advokát a dodává: „Osobně se přikláním k tomu, že v tuto chvíli obava turistů důvodná je, ale jestli mají odjet až třeba za dva týdny, pak bych s rozhodnutím vyčkal.“
Pokud máte v nejbližší době na ostrov odletět, měli byste sledovat web a Facebook své cestovní kanceláře, kde jistě najdete podrobné pokyny. Podle data odletu vás nejspíš bude cestovka kontaktovat a domluvíte si buď změnu termínu, nebo destinace.
Kdo pomůže v nouzi
Přestože je situace pro všechny hodně náročná a nepřehledná, měla by se cestovní kancelář snažit o své klienty postarat.„Pokud možno má zajistit pomoc v nesnázích a minimálně informovat, kde je možné požádat o náhradní doklady, a poskytnout kontakty na uvedená místa,“ říká Jakub Keresteši.
Většina cestovních kanceláří se o to snaží. „Prioritní je bezpečí evakuovaných klientů. Řada cestovních kanceláří pro ně poslala náhradní repatriační spoje a řeší se situace k odbavení dalších klientů. Jedná se o vyšší moc, a tak k tomu cestovní kanceláře přistupují. Situace na místě se rychle mění a cestovní kanceláře na ni reagují,“ uvádí Jan Papež, tiskový mluvčí Asociace cestovních kanceláří ČR.
Co dělat po návratu
Pro všechny, kdo na Rhodosu jsou, je zásadní se v pořádku vrátit. „Po návratu by měli klienti kontaktovat cestovní kancelář, situace bude posuzována individuálně,“ říká Jan Papež.
Řada klientů mohla přijít o osobní věci nebo o celá zavazadla. Pokud jste měli uzavřené cestovní pojištění, můžete požadovat náhradu od své pojišťovny. „Klient by měl pro hladké vyřízení škody přiložit k žádosti o náhradu doklady, účtenky, fotografie nebo alespoň čestné prohlášení, které prokáže množství a hodnotu ztracených věcí,“ říká Vlastimil Divoký, manažer marketingu a komunikace ERV Evropské pojišťovny.