Článek
Nechce se vám chodit po obchodech a prohledávat regály, abyste našli, co potřebujete? Je jedno, jestli to je kabelka, skříňka do koupelny nebo povlak na polštář, který se hodí k závěsům. Všechno se dá sehnat a nakoupit pomocí pár kliknutí myší nebo tlačítka na mobilu. Pohodlné, rychlé, ale bohužel někdy i rizikové – to jsou nákupy v nejrůznějších e-shopech. Jak poznat ten, který není seriózní a měli byste se mu vyhnout?
Pravidla bezpečného nákupu na internetu
Bohužel většina z těch, kdo nakupují na internetu, se alespoň jednou spálila. Pokud šlo jen o to, že neseděla velikost, barva nebo kvalita bot za tři stovky, asi to lze považovat za „daň za poučení“, ale bohužel to může skončit daleko hůř. Takže jak správně postupovat?
1. Nový e-shop? Dejte pozor!
Objevili jste nový e-shop, kde jsou skvělé ceny, úžasné slevy a krásné obrázky? Zpozorněte! Jestliže je zboží výrazně levnější než u konkurence, mívá to své „ale“ – může to být čistý podvod a obchodník nemá v úmyslu vám cokoli dodat, anebo je za tím něco jiného. Například výrazně nižší kvalita zboží, extrémně dlouhé dodací lhůty nebo předražené poštovné. „Nejlepší je nakupovat u dlouhodobě fungujících, ideálně tuzemských obchodníků, a pokud e-shop neznáte, je dobré si přečíst recenze. Nevěřte podezřele nízkým až senzačním cenám. Ty bývají často doprovázeny krkolomnými, gramaticky nesprávnými texty na webu. V pořádku nebývá, ani když název e-shopu neodpovídá prodávanému zboží. To všechno jsou signály, které byste měli vnímat jako varování,“ říká Jakub Ptáčník, manažer skupiny Moneta zabývající se kybernetickou bezpečností.
2. Zřiďte si kartu jen na online nákupy
Dobrou ochranou je pořídit si speciální platební kartu jen pro platby na internetu, která není spojená s vaším hlavním bankovním účtem, ale je na ní jen omezená hotovost – tím se vyhnete riziku, že vám účet někdo vybere.
3. Důvěřujte, až když prověříte
Před prvním nákupem byste si měli e-shop prověřit. Vyplatí se na internetu najít recenze na jeho služby a zboží, zeptat se známých a podobně. Pokud nikde nic nenajdete, nebo jen špatné zkušenosti, mělo by vás to varovat.
V posouzení věrohodnosti vám může pomoci Česká obchodní inspekce nebo sdružení dTest, které na svých stránkách nabízejí možnost si spolehlivost e-shopu prověřit. Lze také využít katalog certifikovaných obchodů Asociace pro elektronickou komerci.
4. Hledejte certifikáty
Obchody, které si budují dobrou pověst a berou své zákazníky vážně, většinou mívají certifikaci, která je známkou kvality jejich služeb.
5. Hledejte údaje obchodu
Kvalitní e-shop poznáte i podle toho, že mu nedělá problém s vámi komunikovat a dát vám k dispozici svou adresu, telefonický a další kontakt, zveřejnit pracovní dobu a podmínky reklamace, dopravy a další praktické údaje.
6. Bezpečné platby
Nakupujete poprvé v e-shopu, o kterém toho moc nevíte, ale z nějakého důvodu o nabízené zboží opravdu stojíte? „Pokud si něčím nejste jistí nebo se vám zdá něco podezřelé, nezadávejte údaje o své kartě a využijte raději dobírku. Pokud možnost nákupu dobírkou prodejce nenabízí, raději na e-shopu nenakupujte. Když už se dostanete do fáze, že chcete zaplatit online, tak se před zadáním vašich údajů ujistěte, že jste na správném webu a komunikace je šifrovaná,“ varuje Jakub Ptáčník. To znamená, že v řádku s adresou webu (https://…) najdete symbol zámečku.
7. Pojistěte se
Pokud využíváte internet k nákupům často, pak se hodí myslet na možná rizika a pojistit se proti nim. „V rámci pojištění domácnosti lze připojistit i kybernetickou asistenci, která vás chrání v souvislosti nejen s on-line nákupy, ale i s poškozením vaší pověsti prostřednictvím internetu nebo sociálních sítí. Jedná se například o pomluvu, urážku, nezákonné vyzrazení informací o soukromém životě a podobně,“ vysvětluje Eva Svobodová, mluvčí pojišťovny Uniqa.
8. Pomůže banka
Dobrou zprávou je, že pokud naletíte při nákupech nebo platbách na internetu, můžete se obrátit na svou banku, která může zabránit zneužití údajů na platební kartě, přihlašovacích údajů do internetového bankovnictví, a dokonce může banka za určitých podmínek zrušit i již zadanou platbu.
9. Nebojte se reklamovat
Od dopravce přeberte jen takovou zásilku, která nejeví známky poškození. Pokud by byla potrhaná nebo porušená, nepřebírejte ji, sepište o jejím stavu protokol s dopravcem a kontaktujte obchodníka, aby to řešil.
Jestliže zásilku převezmete a následně odhalíte problém, můžete využít zákonného práva, které u nákupů přes internet máte, a to je možnost odstoupit od smlouvy do 14 dnů od jeho převzetí a zboží vrátit. Reklamaci je povinen obchodník vyřídit nejpozději do 30 dnů.