Článek
Seriál se dá sledovat různými způsoby. Jako dílo naprosto odtržené od reality a pohádku o seniorních princeznách z Manhattanu, se kterými se nejde ztotožnit. Anebo jej můžete vnímat jako trochu nereálnou, přesto zajímavou sondu do života žen ve věku 50+. Sondu, která nastavuje zrcadlo, ukazuje problémy a klade otázky. Nakolik k problémům dodá řešení a k otázkám odpovědi, je na posouzení každého.
Já zvolila cestu druhou a emoce mnou během sledování cloumaly. Jakým vývojem prošly hlavní postavy, co je podle mého názoru přínosem seriálu a komu udělal medvědí službu? Rovnou upozorňuji, že mě „návrat“ Samanthy nechal chladnou. Vlastně mi už nechyběla…
Varování: Článek obsahuje spoilery.
Charlotte a Miranda jsou zpět, Carrie ztrácí sama sebe
Na první sérii seriálu byl ještě znát vliv pandemie a naše hrdinky se snažily vyřešit problém zvaný stárnutí. Hledaly sebe sama a smysl života, byly zklamané ze ztráty vášně ve vztahu, vyrovnávaly se se smrtí milované osoby. Občas jim louplo v kříži nebo objevily vrásku.
Druhá série ukazuje dámy s věkem jakž takž vyrovnané. Prošly si krizí středního věku a znovu se nadechly. Působí mnohem dospěleji, když se vymezují před rodinou a žádají prostor pro sebe a svou kariéru. Nebojí se jít do vztahu naplno jako zamlada a zjišťují, že rozchody bolí stále stejně.
Carrie Bradshaw se ze svého zármutku po smrti Božského vypsala a svou knihou dala naději mnoha dalším vdovám. Sama cítí, že se vrací do sedla a je připravena na vážnější vztah. Co udělá? Ozve se dávné lásce. Rozvedenému Aidenu Shawovi, tátovi tří dospívajících synů. Zde rovnou upozorňuji, že nejsem jeho fanynka.
Mirek Dušín bez zajímavé energie, který chtěl urputně posouvat vztah dál, mě nikdy nebavil. Pravda je taková, že se příliš nezměnil, ale ve skoro šedesáti to najednou přestává vadit. Carrie je šťastná a ochotná dělat kompromisy. Což v jejím podání znamená, že prodává svůj milovaný byt, do kterého beztak Aiden odmítá vkročit, protože mu tam kdysi zlomila srdce… Chovej se, sakra, dospěle a překonej desítky let staré trápení, Aidene!
Potud je za mě vše ok, láska je o ústupcích… Pak ale přichází chvíle, kdy Carrie vypouští z úst hlubokou úvahu nad staronovým vztahem tím, že má nyní nejlepší orgasmy svého života. Což ji následně vede k myšlence, že byl Božský možná obrovská chyba a ne životní láska. V tu chvíli se mi chce s ní zatřást. Božský byl svérázný, trochu samolibý, ale neměl potřebu ji měnit. S ním byla sama sebou, ženou, jež nepotřebuje opustit velkoměsto, která se odmítla stát matkou a podobně. Naopak s Aidenem řeší slepice v posteli a pepřenku.
Z koho mám já osobně velkou radost, je právnička Miranda Hobbes. Nejdříve si ale musí sáhnout na dno, projít si rozchodem s nebinární stand-up komičkou Che. Nakonec si ale uvědomí, že je zodpovědná a milující máma a skvělá ženská se sexy mozkem. Sice žije v pokoji u kamarádky, ale je to zase ona! Stylová a schopná změnit svět. Vítej zpátky, moje oblíbená hrdinko!
Druhou velkou radostí je „galerína“ Charlotte York. Kdyby mi před lety v kvízu „Která hrdinka ze Sexu ve městě jste?“ vyšla ona, jdu se zabít… A teď? Dřív stepfordská panička, co se nonstop věnuje rodině a záleží jí na tom, co řeknou lidé. Osoba, ochotná ve vánici shánět po celém Manhattanu kondomy, protože její dcera se právě rozhodla přijít o panenství. Teď se konečně změnila v sebevědomou ženu, kterou obdivují o generaci mladší kolegyně v galerii pro její skvělý cit a vkus. A její rodina se ji učí respektovat. Protože jejími slovy: „Než jsem byla mámou a manželkou, byla jsem člověk!“ You go, girl!
Díky za nastavené zrcadlo
Naše slavná trojice i jejich kamarádky jdou příkladem, co se módy týče, což je disciplína, ve které podávají bezchybný výkon. A jsou to i ženy, jež jsou si vědomy své ženskosti, užívají si sex a flirtují. Rozhodně se nepovažují za ženy za zenitem, vždyť v tajných školních seznamech pro sexy mámy obsazují přední příčky. Velmi inspirativní!
Nejsou ale určitě dokonalé, umí dělat chyby, jsou zranitelné a lze se s nimi ztotožnit. Mají svá trápení, řeší balanc mezi rodinou a prací, touhu otěhotnět i nechtěné těhotenství. Učí se odhodit nepřístupnou masku a ukázat city, fungovat s bývalým po rozchodu a přát kamarádce štěstí v lásce, i když ho samy nemají. Ukazují, že život po padesátce nekončí. Naopak, má stále pořádné grády!
Seriál jde s dobou. Tvůrci už v první sérii ukázali, že si uvědomují, že vztah není vždy jen mezi mužem a ženou a identifikovat se lze nejen jako on a ona. Zde ovšem především díky postavě nebinární Che dělají LGBT+ komunitě medvědí službu. „Oni“ jsou nevyrovnaní, sobečtí, permanentně zhulení, lehce promiskuitní. Během svých stand-up vystoupení neváhají ponížit i svoje nejbližší, protože to přece komici dělají. I když mají svých problémů dost (namátkou jsou bez práce a nemají ani na nájem), především řeší, aby je všichni správně oslovovali jako „oni“. Neškodilo by ukázat, že nebinární osoby mohou žít naprosto vyrovnaný život bez hysterie a afektu. Co mohou, většina tak i žije!
Co bude dál?
Ač jsem vždy patřila do tábora „nechte už Sex ve městě spát“, musím říct, že mě druhá série bavila! Natolik, že chci vědět, kam se budou dál ubírat životy našich děvčat (a chlapců, promiň Anthony, ty gayi starší generace!). „Grande finale“ v podobě Poslední večeře v podání michelinského šéfkuchaře u Carrie v jejím bytečku a následného skoku do budoucnosti ukázala, že by bylo co hrát. Jen prosím, zcela nového chlapce pro Carrie. Žádní další bývalí, protože pak by se mohl objevit i Jack Berger a to by bylo snad ještě horší než čekat na Aidena…