Článek
Harrods je jedním z nejluxusnějších obchodních domů světa. V půlce prázdnin ale zaujal něčím jiným než cenami. Ve zdejším hračkářství otevřeli oddělení, kde neřeší, jestli jsou jejich malí zákazníci holky nebo kluci, tudíž jim nenabízejí hračky „pro holky“ a „pro kluky“. Sekce tu jsou rozděleny podle tematiky: kouzelný les, cirkusová aréna, obchod se sladkostmi, čítárna… Harrods přitom nebyl první. Loni v prosinci londýnské hračkářství Hamleys udělalo podobný krok: hračky tu nově dělí podle typu (např. měkké, venkovní).
Proč si holky musí hrát s princeznami?
Proč dětem podle toho, zda jsou to kluci, či holky, automaticky řadíme dané druhy hraček? I když se zdá, že je to přirozená volba dětí, podstatný vliv na to, s čím si hrají, mají rodiče – hračky vybírají a kupují. Vliv má i marketing hračkářských firem. Ten prokoukla i teprve čtyřletá Američanka Riley Maida. Video, v kterém se mezi regály hračkářství rozčiluje, proč si holky musí hrát s princeznami a kupovat si růžové věci, zatímco kluci mají své superhrdiny, trhalo před měsíci rekordy ve sledovanosti.
„Chlapci si dnes obvykle hrají s auty, stavebnicemi, zbraněmi, baví je kolektivní sporty – tyto aktivity mají vliv na rozvoj síly, sebevědomí, soutěživosti, asertivnosti, kreativity, zručnosti, logického myšlení…,“ vysvětluje Michaela Svatošová z neziskové organizace Gender Studies. „Holčičí hračky, jako jsou panenky, plyšová zvířata, napodobeniny domácího příslušenství, naopak u dívek podporují stereotypní představu o tom, že jejich posláním je péče o domácnost, o sebe, výchova dětí. Tyto hračky příliš nerozvíjejí kreativitu, motoriku či logické myšlení."
Pravdou je, že děti takové hračky volí i podle toho, co vidí u svých rodičů. „Jsou pro dítě vzory, od kterých okoukává, jak se chová maminka a jak tatínek,“ říká dětská psycholožka Danuše Jandourková. „Když vidí holky maminky, jak vaří, napodobují je, stejně tak kluci to mají třeba se šroubováky, auty. Ale dnes se to hodně stírá. Některé děti neviděly maminku u plotny nebo tatínka, aby něco opravoval.“
Kluci vs. holky
Liší se i samotné hraní. Holky bývají klidnější, shlukují se do skupin, u hraček jim jde hlavně o hezký vzhled a příběh. Dejte holčičce vojáka, a do chvíle s ním bude hrát nějakou etudu. Kluci víc zlobí. Jde jim o dobrodružství, objevy. Už první feministické studie ze 70. let odhalily, že u dívek hračky rozvíjí hlavně komunikační schopnosti, emocionalitu, u kluků technickou zdatnost.
Dříve se mělo za to, že tím pádem dívky netouží po poznání, neprosazují se v technických oborech. To se změnilo. Je řada chemiček, architektek, bioložek… Ale proč odmala děti upozorňovat, že svět se dělí na věci „pro holky“ a „pro kluky“, a když jste holka, nehodí se, abyste chodila s odřenými koleny? Není lepší se některých stereotypů zbavit?
Hračky mají rozvíjet kreativitu
Jaké hračky se pro děti tedy hodí? „Třeba stavebnice, které jsou přínosné pro rozvoj intelektu a kreativity. Na trhu je také plno knih, v nichž jsou rovnoměrně prezentovány mužské a ženské postavy, stejně tak v nich žena či muž nejsou vyobrazeni v takzvaných tradičních činnostech a situacích,“ radí Michaela Svatošová.
Jako osvícený rodič nechte na svém potomkovi, s jakými hračkami si chce hrát. Když dcerka touží po Spidermanovi, splňte jí to. Jestli se syn nejlíp cítí v sestřině mini kuchyňce, neměl by mu nikdo z „dospěláků“ předhazovat, že se to pro kluky nehodí. Ale až půjdete nějaké malé slečně kupovat narozeninový dárek, zkuste se příště zamyslet, proč automaticky saháte po dlouhovlasé panence. Nebyla by v hračkářství k mání hračka, která jí dá víc než jen rozčesávání vlasů?
A jak dopadl pokus v Harrods? Děti jsou z nového oddělení unesené. Jen děvčata nejraději okupují část s plyšáky a kluci jsou zase nadšení z galaktických aut. Na čem se ale v preferencích shodnou, je koutek se sladkostmi.
A jak to máte doma vy?