Článek
Už jste někdy dostaly smyk nebo jste musely náhle zabrzdit ve velké rychlosti kvůli nečekané překážce? Já jsem se jako zkušená řidička, která jezdí autem 15 let, s takovou situací ještě nesetkala. A proto jsem se přihlásila na první ročník kurzu bezpečné jízdy s názvem Suzuki Superřidička 2022, který se konal na známém polygonu v Mostě. Co jsem se naučila a jaký návyk v řízení změnila? I o tom je dnešní reportáž.
Od manuálu k automatu
Na úvod musím podotknout, že mé začátky v řízení před patnácti lety nebyly příliš valné a trvalo mi rok, než jsem si byla za volantem jakž takž jistá a neměla z delších jízd migrény ze stresu. Obavy jsem měla také z řízení po Praze. Začínala jsem ve Fabii s manuálním řízením, ale po objevení prvního automatu už jsem se k němu nevrátila.
V současné době řídím Toyotu Yaris v hybridu, ale na testování bezpečné jízdy jsem měla zapůjčený od Suzuki hybridní kombi Swace. Mimochodem velmi pohodlné a prostorné auto, ideální na rodinné výlety, se skvělým navigačním panelem. Společně se mnou se ve škole bezpečné jízdy sešlo dalších zhruba sto suzukářek, včetně moderátorky a zkušené řidičky (prý ročně najezdí 30 až 40 tisíc kilometrů) Evy Decastelo (43), a herečky Anny Slováčkové (26).
Začalo to teorií
Než jsme se vydaly na jednotlivá stanoviště polygonu, čekala nás na úvod trocha teorie. Například jsme se dozvěděly, jak správně seřídit sedačku, abyste v ní příliš neležely, kde držet ruce na volantu nebo že reakční doba na nehodu je jedna vteřina. A vzhledem k tomu, že jsem stará škola, kdy jsme se v autoškole učili držet volant rukama v poloze za deset minut dvě, mě nejvíc překvapilo, že tahle teorie je už dávno out.
Dnes se doporučuje držet volant v úhlu tři čtvrtě na tři kvůli airbagu ve volantu, jemuž by ruce ve vyšší poloze překážely a on by je mohl zpřelámat. Nastavení sedačky se řídí podle vaší natažené ruky, kdy máte mít zápěstí opřené o horní hranu volantu. Kolena byste měly mít pokrčená, i když sešlapujete brzdu.
Aquaplaning, slalom i smyky
V rámci praktické části jsme vystřídaly po skupinách s přiděleným instruktorem postupně 5 různých stanovišť. Každá řidička dostala do vozu vysílačku, skrze níž nás instruktor po jedné vždy naváděl. Měla jsem tak možnost poprvé v životě okusit, co udělá s autem nečekaný smyk, nebo když jedete rychlostí 70 km/h a naráz sešlápnete brzdu na suchém nebo mokrém povrchu. To teprve vidíte ten rozdíl, jak auto reaguje na rozdílném povrchu vozovky! No, nepřála bych si to zažít někde v hromadné nehodě. Stejně jako náhlé brždění v rychlosti na mokré vozovce. K dalším stanovištím patřilo také parkování a jízda mezi kužely.
Odpolední off-road
Odpoledne po obědě a menší pauze, kterou řidičky využily také v doprovodném programu u stánku značky Dermacol, kde se mohly nechat nalíčit, čekala na zájemkyně off-roadová část. Ta nemohla rozhodně chybět, protože firma Suzuki je známá jako specialista na pohon všech kol s více než padesáti lety zkušeností. Během hodiny jsme si vyzkoušely výjezdy prudkých kopců, křížení náprav, boční náklony a další nástrahy terénu mimo silnici dle individuální chuti a odvahy.
Mohly se však zúčastnit jen vozy s pohonem 4x4, takže jsem přesedla do modelu Vitara, protože jediný Swace se nenabízí s pohonem na všechny čtyři, ostatní modely ano. Ale protože jsou ženy opatrné, vyrazily jsme do terénu pod dohledem vedle nás sedícího zkušeného instruktora.
Byl to neskutečný zážitek, ale přiznám se, že sama bych takové náročné trasy jezdit nechtěla. Pocit, když jedete střemhlav dolů z kopce, nebo naopak téměř kolmo nahoru do kopce, je neskutečný, a zároveň dost adrenalinový. Byly jsme všechny nadšené a překvapené, co všechno vozy zvládnou.
Co jsem si odnesla
Stejně jako ostatní účastnice jsem na místo přijela s jistými obavami, ale odjížděla po celém dni s nezapomenutelným zážitkem. Určitě bych tento kurz doporučila každé řidičce, neboť vás seznámí s nástrahami silnic, ke kterým dochází jen výjimečně, ale mohou skončit tragicky, pokud na ně neumíme zareagovat. Navíc jsem se cítila dobře v kolektivu samých žen, které jsou k sobě ohleduplné a jako řidičky nemají tendence mezi sebou soupeřit, naopak jsme se vzájemně podporovaly. A co ještě jsem se naučila? Jezdím teď s rukama na volantu v poloze tři čtvrtě na tři a rozhodně se nebojím do zatáček více točit volantem.
Zvládli byste autoškolu? Udělejte si náš kvíz!