Článek
Co odpovídat ratolestem na jejich všetečné otázky týkající se Ježíška, kterými vás každoročně před Vánoci bombardují? Ano, touží vědět, jak je to s těmi dárečky a jinými zázraky a záhadami. A nejednoho rodiče z té urputné zvídavosti může bolet hlava. Jak a kdy, pokud možno co nejšetrněji, objasnit, jak to s tím Ježíškem doopravdy je?
Ježíšek jako kouzelná pohádka
Do určitého věku děti vůbec neřeší, kdo jim nosí pod stromeček dárky, jde jim jen o jediné - vědět, kdy už to konečně bude. Obvykle kolem šestého až sedmého roku, nejčastěji s nástupem do školy, začnou pochybovat. Mění se také povaha jejich otázek – od dotazů typu „jak Ježíšek vypadá“ nebo „jak se dostane oknem do bytu“ přejdou plynule k těm ve stylu „a opravdu nosí dárky Ježíšek, nebo je kupujete vy?“ Jak s tím naložit?
„Může pomoci, když se zamyslíme, k čemu vlastně legenda o Ježíškovi, a legendy obecně, slouží. Jsou součástí tradice. Máme je rádi, protože zahrnují kus tajemna. Příběh o tom, jak Ježíšek nosí dětem dárky, můžeme chápat jako pohádku a pohádky hovoří jazykem dětí. Způsobem, kterému rozumějí, jim pomáhají pochopit, co se v životě může stát a jaké hodnoty jsou důležité. S Ježíškem je to podobně. Berte to tak, že dítěti říkáte jakousi pohádku. Čím bude starší, tím víc začne poznávat svět, zajímat se a ptát. Pak už nemá smysl fabulovat. Ale ani dělat z tématu velkou kauzu. Jako dospělí víme, jak to na Vánoce chodí. Kazí nám to snad jejich kouzlo? Nemyslím si,“ říká psychoterapeutka Mgr. Lenka Suchá, Ph.D.

Když se dítě dozví pravdu o Ježíškovi dříve, než jste čekali, není to tragédieFoto: Natalia Lebedinskaia, Shutterstock.com
Co když se pravda provalí omylem?
Jak zachránit situaci a zabránit rozčarování, když dítko zjistí pravdu o Ježíškovi úplnou náhodou – někdo se nevhodně prořekne, najde připravené dárky doma ve skříni nebo přistihne rodiče při jejich balení? „Možná vás překvapím, ale to vůbec není špatně. Dítě, u nějž dominuje magické myšlení, s tím nebude mít problém. V magickém myšlení totiž jedna pravda nevylučuje druhou, a tyto dvě skutečnosti tak klidně mohou existovat vedle sebe, aniž by se rušily. Anebo můžete říci třeba: Já Ježíškovi pomáhám. On si to tu u mě schoval,“ radí zkušená psycholožka Mgr. Pavla Koucká.
Dítěti tak zároveň poskytnete materiál, kterého se v pravý čas může chytit, a tak samo přijde na to, že to nejspíš jsou rodiče, kdo dává dárky. V takovém případě mu to již nevymlouvejte. Stejně jako se v pravý čas těší z představy kouzelného létajícího miminka, o pár let později může zažívat pocity hrdosti: Přišel jsem na to! Už nejsem malý jako brácha! Já už vím, jak to je! Takové dítě si pak s vámi bude s radostí spiklenecky na existenci Ježíška hrát, aby ho bráchovi ponechalo.
Kdy a jak jít ven s pravdou o Ježíškovi
Nejlepší je, když reagujete na samotné dítě. U těch nejmenších dominuje již zmíněné magické myšlení, které není vázané fyzikálními zákony a reálnými možnostmi. Proto dítě nemá problém představit si miminko, které letí a nese dárečky. Jak ale postupně rozvíjí kritické myšlení, začíná pochybovat. Někdy mu brouka do hlavy nasadí kamarádi, jindy samo přichází s otázkami: „Jak to ten Ježíšek dělá, že všechno unese? A za co dárky kupuje?“
„My dospělí můžeme podpořit to, co je pro dítě důležité: dokud potřebuje magické myšlení, hrajme si s ním na Ježíška. A když už potřebuje přemýšlet kriticky, podpořme jej. Jak to má srovnané, poznáme podle jeho reakcí. Když reaguje na představu Ježíška s nadšením a kouzelné miminko si užívá, ponechme mu ho. Ale jakmile se začne mračit a říkat: To je divné, mimino přece nemůže samo nakupovat, Ježíška mu už nevnucujme a podpořme ho v jeho úvahách: To máš pravdu, to by fakt nezvládlo,“ doporučuje Koucká.
Pokud nevíte, ptejte se: A co ty si o tom myslíš? „Dítě, které ještě potřebuje zůstat u magické představy, nejspíš vymyslí něco jako: No on to asi všecko vykouzlí. Dítě, u něhož ustupuje magické myšlení kritickému, bude naopak rozvíjet pochybnosti,“ uzavírá Mgr. Pavla Koucká.