Článek
Britská stylistka Susie Hasler se specializuje na obnovu šatníku pro ženy, kterým se změnila postava, a tvrdí, že za návyky spojenými s nakupováním stojí určité emocionální důvody. A tohle je podle ní pět základních typů žen podle toho, jak utrácí. Do které kategorie patříte vy? Zjistěte to, protože pochopit samu sebe vám může pomoci ušetřit.
1. Zábavný typ
Nákupy milujete, v obchodním centru strávíte třeba celý den, prostě vás to baví. Snad nikdy nevyrážíte s konkrétním cílem, ale jdete se jen tak cournout. Velmi často přiberete alespoň jednu kamarádku, prolézáte butiky, okukujete zboží a děláte si časté přestávky na kávu a dortík a povídáte si.
Výhody: Nejde vám ani tak o nákupy jako o sociální kontakt, zábavu a trávení volného času. Jste spokojená, i když si nakonec nic nekoupíte, zklamání vám nehrozí.
Rizika: Protože nesháníte konkrétní produkt, snadno podlehnete unáhleným nákupům. Kamarádka vám řekne, že tyhle šaty by vám určitě slušely, a vy si je koupíte. Nepřemýšlíte, vždyť je to jen zábava. Později zjistíte, že vám nesedí a nemáte je kam nosit. Když to uděláte jednou za rok, nic se neděje, je-li to ale běžný způsob, může se vám to dost prodražit.
2. Terapeutický typ
Nakupování je pro vás způsob, jak se buď odměnit za úspěch, nebo si naopak zlepšit náladu po špatném dni. Je to pro vás druh terapie.
Výhody: Někdy je potřeba udělat si radost, rychle a snadno si zlepšit náladu, a v takovém případě může nová kabelka dobře zafungovat. Je to ideální pro drobné a nárazové trable.
Rizika: Je to jako se vším, co funguje jako jakési anestetikum. Účinek je rychlý, ale krátkodobý. Navíc odvádí pozornost od příčiny i řešení problému. Máte-li tedy nějaké vleklé a zásadní trápení, nové boty každý týden to nespraví. A utrácením peněz si snadno zaděláte na další problémy.
3. Rozdavačný typ
Milujete pořizování dárků a pozorností a spíš než pro sebe nakupujete pro druhé. V každém obchodě vás hned napadá, jak by se tahle šála hodila mamince, vonná svíčka by potěšila kamarádku a roztomilý plyšák dceru.
Výhody: Udělat někomu radost je samozřejmě k nezaplacení. A z jeho radosti máte radost i vy, takže je to investice, která se vyplatí dvojnásob.
Rizika: Všeho moc škodí. Jestli skutečně myslíte jen na druhé, nikdy si nepořídíte nic pro sebe a veškeré svoje touhy a potřeby upozaďujete tak, že už ani žádné nemáte, je něco špatně. Někdy je potřeba být i malinko sobecký.
4. Lovec slev
Nakupování je pro vás hra, soutěž, kdo urve nejvýhodnější cenu. Milujete slevy, výhodné nabídky, sbíráte slevové kupony, bodíky, radostně se zapisujete do věrnostních programů...
Výhody: Samozřejmě šetříte peníze, protože koupit něco za půlku ceny je vždy výhodnější. To není žádná matematika.
Rizika: Může vás to svádět ke zbytečným nákupům: něco koupíte jen proto, že to bylo v akci, ne proto, že to potřebujete. Můžete tak začít hromadit věci, které nikdy nevyužijete. V tu chvíli už peníze nešetříte, ale zbytečně utrácíte. A navíc, není sleva jako sleva.
5. Plánovací typ
Vaše nákupy jsou cílené, plánované, směřují k jasnému bodu. Než vyrazíte, uděláte si seznam. Víte přesně, které obchody potřebujete navštívit, takže žádné bezcílné prolézání shopů či zmatené pobíhání mezi regály. Jdete a berete jen to, co je v plánu, v případě potřeby to důkladně vyzkoušíte, promyslíte si, zda je to skutečně to pravé, a až pak zaplatíte.
Právě to je způsob, který Susie Hasler doporučuje svým klientkám. Tenhle styl nakupování totiž nemá žádná rizika, jen samé výhody. Šetří čas i energii a v dlouhodobém měřítku i peníze. Kupujete jen to, co doopravdy potřebujete či chcete, nerozhodujete se zbrkle a snižujete tím riziko chybného úsudku.
Rozvaha se u nákupů většinou vyplácí. A nejen u oblečení či doplňků. Kupujete nový nábytek? Na tohle si dejte pozor!