Článek
Oblečení, boty, doplňky... To vše si můžete koupit od českých výrobců. Někteří fungují už sto let, jiní svou činnost rozvinuli nebo znovu obnovili relativně nedávno. Všichni ale mají jedno společné: nevyrábějí své produkty v obřích továrnách, a proto mají stále kontrolu nad tím, co nabízejí. A do toho se vyplatí investovat. Které značky stojí za to mít na paměti?
Kozak: kůže se stoletou tradicí
Tradice klatovského Kozaku začala roku 1842. Tenkrát se jednalo o dílnu kožených výrobků, která byla jedna z nejžádanějších v Rakousko-Uhersku. Firmu v jejím rozletu zastavilo gestapo, později byla znárodněna a z původního názvu Singer vznikl ve čtyřicátých letech Kozak. Na konci minulého století zkrachovala. Naštěstí se ale objevil klatovský rodák Daniel Strejc a rozhodl se značku přivést k životu. Teď si tedy můžete nakoupit prémiové batohy nebo tašky od profíků ve svém oboru. Jelikož je ikonický batoh Kozak unisex, což ho vytáhnout s pánským elegantním outfitem?
Botas: sport a design v jednom
Příběh značky Botas zní trochu jako pohádka. Na pražské UMPRUM si dva studenti Jan Kloss a Jakub Korouš zvolili oprášení klasické české značky jako svůj školní projekt. Stále existující společnost, která byla původně založena jako značka sportovních bot v roce 1949, se s nimi propojila a jejich moderní obuv zaplnila regály obchodů. Projekt Botas 66 funguje do dneška.
Baťa: Symbol světového úspěchu
Světoznámou značku obuvi asi představovat nemusíme. Baťovi rodinnou firmu založili v roce 1894, svého času živili celý Zlín, dali mu urbanistickou podobu a do toho „sekali“ nové modely doslova „jako Baťa cvičky“. Dnes najdete Baťu na všech kontinentech, snad kromě Austrálie.
Snaha: návrat ve velkém stylu
Společnost Snaha existuje od čtyřicátých let minulého století. Vždycky se zaměřovala především na koženou obuv, a není tomu jinak ani dnes. V letošním roce si získala srdce (a nohy) mnoha nových zákazníků, když přišla s fantastickou kolekcí moderních páskových sandálů.
Pietro Filipi: italský šmrnc, zlaté české ručičky
Značka vznikla, stejně jako Česká republika, v roce 1993. Její zakladatel Petr Hendrych se nechal inspirovat kvalitou italské módy, a když se mu v Itálii narodil syn Filip, název značky se přímo nabízel. Brand Pietro Filipi je známý úzkými spolupracemi s předními českými návrháři a limitovanými sériemi; od jednoho produktu se vyrobí 30 až 400 kusů.
Tip na závěr: Hledáte-li, s čím svojí oblíbenou českou značku zkombinujete, podívejte se, co všechno nás naučila Carrie Bradshaw ze Sexu ve městě.