Článek
Občas se něco nepovede – a může se to samozřejmě stát i kadeřnici či kosmetičce. Jak se ale v takovém případě máte zachovat vy jako postižený zákazník – a jak má reagovat ona? Právě to jsme se pro vás snažili zjistit.
Máte právo na reklamaci?
Máte! „Kadeřnické služby jsou poskytovány na základě smlouvy o dílo, kterou s kadeřnicí uzavíráte ústně. To ovšem neznamená, že byste nemohli uplatňovat reklamaci vad. A to může být i zcela jiný výsledný účes, než na kterém jste se shodli,“ říká Gerta Mazalová, předsedkyně Asociace SOS – Sdružení ochrany spotřebitelů.
Je tedy zásadní, abyste předem sdělili svou představu a ujistili se, že si s kadeřníkem rozumíte. Rozhodně se vyplatí poslouchat i jeho případná doporučení, která vycházejí ze zkušeností a odbornosti. Když dorazíte s obrázkem herečky, jejíž účes chcete, ale podle odborníka na něj nemáte ani potřebnou kvalitu vlasů, ani se nehodí k vašemu tvaru obličeje, měli byste se domluvit jinak. Jestliže budete trvat na svém, pak je výsledek čistě vaším rizikem a reklamovat ho nelze.
„Vždy je důležitá předchozí komunikace s klientkou, aby k nespokojenosti vůbec nedošlo. Pokud se ale přesto něco nepovede, měl by kadeřník nabídnout buď opravu, nebo produkt pro daný problém. Když se například nepovedl daný odstín barvy nebo střih, je třeba s klientkou domluvit, jak pokračovat s nápravou. Samozřejmostí je sleva na služby a stanovení následného postupu,“ říká kadeřník Jiří Kožíšek z vlasového studia HairArt.
Kdy a jak reklamovat
Kdy reklamovat, to je v tomto případě zásadní. Ideální je po celou dobu sledovat, co kadeřník dělá. V případě, že hrozí to, co si nepřejete, zasáhněte. „Jestliže nabudete dojmu, že jste si neporozuměli, nebo že kadeřník není schopen vaši představu naplnit, můžete vše zastavit, od smlouvy odstoupit a odejít. Počítejte ale s tím, že po vás bude chtít zaplatit doposud provedenou práci – tedy třeba mytí vlasů,“ říká Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu.
Jakmile kadeřník práci dokončí, měl by se ujistit, že se vám výsledek líbí a že je podle vašich představ – právě vaše kladná odpověď je vlastně potvrzením, že „dílo“ bylo provedeno správně, že dodržel svoji část smlouvy. Teprve pak byste měli zaplatit. Zaplacením stvrzujete převzetí díla a svou spokojenost s ním.
Máte-li výhrady, pak je řekněte dřív, než zaplatíte, a dohodněte se na nápravě – primárně bezplatné úpravě, a pokud to není možné, pak slevě z ceny. Když už jsme u placení – předem byste si měli prostudovat ceník a mít představu o výsledné částce, která se většinou skládá z ceny jednotlivých úkonů.
A co když zjistíte vady až dodatečně? Týká se to chybné odborné péče – jde třeba o nerovnoměrný střih, nekvalitní práce při prodlužování či zhušťování vlasů, kdy začnou nové prameny odpadávat. Takové vady musíte oznámit ihned, jakmile je odhalíte. Nedají-li se odstranit, žádejte slevu z ceny. Musíte si ale být jisti, že jste dodrželi všechna doporučení, jak o vlasy pečovat a čeho se vyvarovat.
„Právo na finanční kompenzaci máte i v případě, že vinou kadeřníka došlo ke škodě na vašem majetku nebo zdraví. Může jít o zabarvení oděvu nebo nechtěné střihnutí. Pro vyčíslení skutečné škody je nutné, abyste všechno řádně doložili, pokud je to nutné, pak kontaktovali i soudního znalce či lékaře. Tyto doklady se mohou hodit v případném soudním sporu,“ uvádí Lukáš Zelený. Někdy může po kadeřnickém či kosmetickém zásahu dojít k alergické reakci. Tady pak záleží na tom, zda to mohly způsobit například prošlé či zdravotně závadné materiály či nedostatek hygieny při práci. Kdybyste tento fakt mohli dokázat, pak byste mohli také požadovat náhradu škody.
Dodržujte doporučení
Někdy se stávají předmětem reklamace i vady, za které si jako zákazníci můžete sami. „Nelze například vyžadovat nápravu, jestliže vás kosmetička upozornila, že po zákroku nesmíte na sluníčko, ale vy jste neposlechli a nyní máte problémy s pokožkou. Takových příkladů by bylo víc – proto se vyplatí poslouchat doporučení, která vám kadeřník či kosmetička dají,“ vysvětluje Gerta Mazalová. A o jaké kosmetické procedury jde? Například permanentní make-up, může to být i modeláž nehtů.
Už jste museli někdy reklamovat účes? Napište nám!