Článek
Existuje několik faktorů, které ovlivňují chování spotřebitele, a všechny z nich znají i mazaní prodejci. Dokonce už při samotné výstavbě obchodu se spřádá důmyslný plán, jak ošálit budoucího klienta. Ve výsledku pak po nákupním centru chodí nic netušící návštěvník přesně podle promyšlené trasy, která ovšem vznikla v mysli někoho úplně jiného. Jaké další nástrahy a léčky na vás ještě čekají?
Síla reklamy
Úspěšnost nové značky či výrobku se často odvíjí podle toho, kolik firma investuje peněz do reklamy. Rozsáhlá propagace vede k širokému povědomí veřejnosti, a pokud produkt navíc doporučí i oblíbené celebrity či influenceři na svých sociálních sítích, je kladný výsledek téměř zaručen. Iluze toho, že daný produkt musíte mít i vy, může vyvolat skoro až davové šílenství.
Jen si vzpomeňte na Pandoru, před kterou zvlášť v období svátků stojí několikametrové fronty natěšených nadšenců, doufajících, že uloví další korálek do své kolekce. Přitom podobný koncept sbírání přívěsků u nás nabízela o několik let dříve značka Thomas Sabo. Jenže neměla takovou reklamu.
Mazané uspořádání
Na promyšlené uspořádání sortimentu sázejí hlavně nákupní centra a vícepatrové obchody, které vás navíc chytře provedou všemi odděleními. Eskalátory jsou umístěné tak, abyste prošli kolem co největšího množství produktů a prohlédli si tedy i takové, jež vůbec nepotřebujete. V téže budově či prodejně se však schovává i nenápadně situovaná zkratka. Naučte se ji využít.
Lstivé fronty
Možná se vám také stalo, že jste si při čekání ve frontě přihodili do košíku nějakou drobnost, kterou vám prodejci „podstrčili“ přímo pod nos v regálech u pokladny. Často se v nich schovávají levnější kousky – gumičky do vlasů, výhodné balení ponožek či krytů na telefon... Obchodníci také sázejí na maminky s dětmi, které dlouhé postávání samozřejmě nebaví, a tak rodiče o podobnou maličkost většinou uprosí.
Emoční stav
Obrovský vliv na nakupování má i vaše aktuální psychické rozpoložení. „Jednou z emocí, která vás nutí nakupovat víc, je stres a úzkost. V takovém případě nakupujete impulzivně, bez promyšlení s cílem přivodit si příjemné pocity, které dokážou na krátkou dobu úzkost zmírnit. Neřeší však její podstatu. Je nutné si uvědomit, že v reklamních agenturách pracují již od doby jejich vzniku psychologové, kteří se právě těmito jevy zabývají a aplikují je při vytváření reklamních strategií s cílem maximalizovat zisk. Z jistého pohledu by se možná dalo mluvit o zneužívaní psychologických poznatků, ale je to složitější problematika,” objasňuje klinický psycholog Mgr. Michal Koliba.
Lži v přímém přenosu
Velkým problémem bývá také přímé klamání důvěřivých zákazníků. „Ve firmě jsme absolvovali školení, týkající se politiky prodeje. Když se nás lidé v převlékací kabince zeptali, zda jim oblečení sluší, museli jsme doporučovat i takové, které jim vyloženě nepadlo,” popisuje příklad z praxe bývalá vedoucí módního butiku Lucie P. „Záleží na každé ženě, zda si nechá nalhat i nepravdu, nebo prostě ví, v čem se cítí hezky a jaké střihy jí sluší. Znám však mnoho žen, co se v obchodě v daném modelu necítí, ale je jim hloupé říci, že to fakt nechtějí, a koupí si kousek, který nikdy neobléknou,” říká koučka a lektorka v oblasti mezilidských vztahů Mgr. Lucie Mucalová.
Hrátky s čísly
Zřejmě nejznámější návnadou, na kterou se neustále chytá spousta kupujících, je takzvaná baťovská cena. Místo rovné tisícovky je produkt označen cenovkou 999 Kč. Tento jednoduchý fígl vzbudí dojem, že je výrobek o stovku levnější.
Hotovost místo karty
Zároveň doporučujeme platit raději hotově. „Ženám, které mají tendence utrácet mnohem více, než bylo v plánu, bych poradila platit v hotovosti a mít vytvořen rozpočet. Karta totiž mnohé snese, a i když víte, kolik budete platit, pořád to není reálný kontakt s bankovkami. Je to bezbolestnější, tedy mnohdy do té doby, než se zobrazí číslo na výpisu z účtu,“ varuje Lucie Mucalová.
Pozor na závislost
I díky trikům prodejců se objevuje stále více případů oniománie, tedy lidí závislých na nakupování. „Člověk pak věnuje této aktivitě příliš mnoho času a prostředků. Jenže po krátkodobé radosti z nových věcí přichází výčitky, spojené s úzkostí, které později řeší dalším nakupováním. Dostává se do bludného kruhu závislosti. Ta ale často bývá průvodným jevem některých osobnostních poruch, které mají problém se sebekontrolou a větší impulzivitou,“ vysvětluje Michal Koliba.
A co vy? Držíte své nákupy pod kontrolou?