Hlavní obsah

Šperky, které uhranuly svět aneb Ikonické kousky století

Foto: puhhha, Shutterstock.com

Foto: puhhha, Shutterstock.com

Touha po kráse a dokonalosti provází lidstvo od nepaměti. První parádnice zdobily svá zápěstí, dekolt i ušní lalůčky zvířecími zuby dávno před vynálezem zrcadla. Dnešní ženy preferují perly, zlato a diamanty. Znáte nejikoničtější šperky století?

Článek

Ne každý si jejich koupi může dovolit. Za značkový náramek zaplatíte stejně jako za nový vůz, za jeden náhrdelník zas jako za rodinnou dovolenou v Karibiku. Ale narazíte i na klenoty, do kterých stačí investovat „jen“ pár tisíc. Přesto se řadí k těm nejpopulárnějším doplňkům na světě.

Cartier a Láska

Když se Aldo Cipullo (†48), italský designér šperků v roce 1959 rozhodl opustit rodnou zemi a emigrovat do New Yorku, ještě netušil, jaký odkaz po sobě ve světě módy zanechá. Obdivuhodným návrhářským umem exceloval u klenotnických gigantů Tiffany & Co. a následně spojil své jméno roku 1969 se značkou Cartier. Jeho první umělecký počin, náramek Love z 18 karátového zlata se hned v roce 1970 objevil na trhu za cenu 250 dolarů. Unikátní šperk neměl typické zavírání, ke každému z nich proto patřil i malinkatý šroubovák.

A jelikož bylo téměř nemožné, aby se vám jej podařila navléknout na zápěstí svépomocí, byla tato slavnostní výsada určena pravé lásce. Feministky v tom sice viděly spojení s pásem cudnosti, ale jejich protesty umlčel chytrý marketing. Firma Cartier darovala náramky Love (Láska) 25 slavným párům ze showbyznysu, včetně Elizabeth Taylor (†79) a Richarda Burtona (†58). Poptávka na sebe nenechala dlouho čekat. Stejný model náramku si můžete pořídit i dnes, jen budete muset k těm 250 přihodit ještě 6050 dolarů navíc.

Foto: Profimedia.cz, archiv firem

Náramek Love od značky Cartier s oblibou nosí hollywoodské krásky jako třeba herečka Sarah Jessica Parker (54). Za jednoduchý šperk ve žlutém zlatě (vpravo 1) zaplatíte 6300 dolarů, varianta v bílém zlatě s diamanty (vpravo 2) stojí neuvěřitelných 56 000 dolarů Foto: Profimedia.cz, archiv firem

Perly mezi Chanelem a Mikimotem

„Perly se hodí pro každou příležitost,“ prohlásila Coco Chanel (†87) a svým heslem se důsledně řídila. Bez ikonického náhrdelníku ji jen tak někdo nepotkal. I proto je tento šperk stále nedílnou součástí kolekce značky Chanel. Historie perleťových korálků ovšem sahá mnohem dál. Kšeftovalo se s nimi ve starověké Mezopotámii, nosila je egyptská královna Kleopatra a loni na podzim představilo muzeum v Abú Dhabí návštěvníkům nejstarší perlu světa. Její věk, 8000 let, překvapil i samotné archeology.

Milníkem v klenotnickém průmyslu byl rok 1893. Tehdy se Kokichimu Mikimotovi (†96) podařilo vypěstovat první kultivovanou perlu na světě (mimochodem, víte, jak vypadají farmy, kde se vyrábí?). Značka Mikimoto si dodnes uchovává celosvětovou prestiž a její produkty jsou zárukou vysoké kvality i dlouhodobé investice.

Foto: Profimedia.cz, archiv firem

Francouzská módní návrhářka Coco Chanel perly z krku prakticky nesundávala, ostatně říká se, že pokud je nenosíte, ztratí lesk. Značka Chanel má náhrdelníky (vpravo 1) stále v nabídce. Na perlové šperky se ale specializuje firma Mikimoto. Set náhrdelníku a náušnic v červeném sametovém pouzdře (vpravo 2) stojí 4505 dolarů Foto: Profimedia.cz, archiv firem

ALO diamonds – zlaté české ručičky

Diamanty jsou nejlepším přítelem ženy, to věděla už Marilyn Monroe (†36). A co se týče zpracování drahých kamenů, je mistrem svého řemesla značka ALO diamonds, kterou založil, jako teprve devatenáctiletý, Alojz Ryšavý před 25 lety. Společnost nejprve nesla jméno Royalo Gold a v roce 1999 nakupovala jako první z českých a slovenských klenotnických firem vůbec diamanty na prestižní antverpské burze.

O dva roky později se rozrůstající společnost přejmenovává na ALO diamonds, na kterou se dodnes obracejí ti nejnáročnější zákazníci. Jejím ikonickým šperkem je prsten ve tvaru květiny, ať už růže, orchideje nebo například kaly, osázený zářícími diamanty. Mladší sestrou ALO diamonds je značka ALOve, která se soustředí na aktuální trendy i originální výrobu.

Foto: Archiv Alojze Ryšavého, archiv firem

Alojz Ryšavý založil značku jako vystudovaný klenotník ve svých devatenácti letech. Květinové motivy jsou pro ALO diamonds typické. Prsten z růžového zlata, diamanty a safíry (vpravo 1) je opravdovým šperkařským skvostem, stejně jako mnohem minimalističtější kousek z růžového zlata a 29 diamanty značky ALOve (vpravo 2), který pořídíte už za 11 600 KčFoto: Archiv Alojze Ryšavého, archiv firem

K Tiffanymu nejen na snídani 

Která žena by nechtěla posnídat u Tiffanyho nebo dostat zásnubní prsten v legendární modré krabičce? Příběh americké značky se píše od roku 1837. Právě tehdy byla v New Yorku otevřena první prodejna budoucího šperkařského velikána. I když si na nedostatek zákazníků stěžovat rozhodně nemohl, nevídanou popularitu mu vynesla kultovní romantická komedie z roku 1961 Snídaně i Tiffaniho s Audrey Hepburn (†63) v hlavní roli.

Jedním z největších odkazů firmy Tiffany & Co. je bezpochyby klíčenka, která byla představena v roce 1969. Vyrytá zpráva „Please Return to Tiffany & Co. New York,“ upozorňovala případné nálezce, kam ztracené klíče vrátit. Každý kousek byl opatřen unikátním registračním číslem, a tak se s majitelem mohl díky pohotovým pracovníkům firmy Tiffany relativně rychle znovu shledat. Další úspěch zaznamenala první kolekce pod taktovkou tehdejší ředitelky designu. Francesca Amfitheatrof (51) se stala v sáhodlouhé historii značky vůbec první ženou jmenovanou do této pozice. Řadu šperků Tiffany T uvedla na trh v roce 2014 a dodnes se těší velké oblibě.

Foto: Profimedia.cz, archiv firem

Francesca Amfitheatrof byla první ženou v historii firmy Tiffany & Co., která usedla na post ředitelky. V současnosti pracuje pro značku Louis Vuitton. Zlatý náramek v úzké verzi z populární kolekce Tiffany T (vpravo 1) stojí 1450 dolarů, klíčenku můžete pořídit za 200 dolarů (vpravo 2) Foto: Profimedia.cz, archiv firem

Nejslavnější šperky už znáte, ale víte, jak vypadají ikonické kabelky

Související témata:

Načítám