Článek
Úzké boky, téměř žádná prsa, vystouplé lícní kosti a nohy jako dvě špejle. Zdá se, že právě toto jsou kritéria, podle kterých některé modelingové agentury vybírají nové tváře – alespoň to tak na módních přehlídkách mnohdy vypadá. Kromě toho, že v tom není ani špetka ženskosti, se za tím často skrývají nezdravé, zhusta až drastické diety a špatné zacházení s modelkami. To už ale brzy bude minulostí.
Ve Francii už dva roky platí zákon, který zakazuje předvádět oblečení extrémně hubeným modelkám, a nyní se touto cestou vydávají i některé módní společnosti. Dva obří koncerny LVMH a Kering, pod které spadají světoznámé luxusní značky oblečení, parfémů, ale také například alkoholu, totiž sepsaly pakt, kde vymezují lepší práva pro modelky. Spadají pod ně značky Gucci, Céline, Louis Vuitton a Dior, které se zavázaly, že už se na přehlídkách jejich kolekcí neobjeví modelky s velikostí 0 (naše velikost 30) – všechny musejí mít velikost minimálně 32.
Pod 16 let nejdeme
Další dobrou zprávou je i to, že na předvádění dospělé kolekce nebudou najímat modelky mladší šestnácti let. Konečně někomu došlo, že ukazovat módu dospělých na dětech je trochu nepřirozené. To ovšem není jediné zlepšení podmínek – modelky budou mít k ruce psychologa nebo terapeuta, a aby se mohly do agentury zapsat, musejí doložit lékařské potvrzení, že jsou zdravé a práceschopné. Ředitel LVMH Antoine Arnault se nechal slyšet, že cítí zodpovědnost za lepší podmínky v módním průmyslu, a doufá, že ho brzy budou následovat i další koncerny.
Je to vlastně paradox, že módní průmysl, který má prezentovat krásu, je zevnitř spíše nehezký. A to nejen zacházením s modelkami, ale také třeba ve vztahu k životnímu prostředí a lidským právům v zemích třetího světa. Naštěstí vznikají takovéhle úmluvy a lidé se čím dál častěji zajímají o problematiku slow fashion (kvalita převažuje nad kvantitou a aktuálnost není to nejdůležitější). Vypadá to, že se blýská na lepší časy!
Líbí se vám hubené modelky, nebo jste radši, když oblečení předvádějí normálnější dívky?