Článek
Jednou z alternativních způsobů výuky je škola Montessori, rozvíjená ve světě už déle než sto let. Učitel a žák jsou v takové škole rovnocennými partnery.
Smyslem koncepce, k níž dospěla na přelomu 19. a 20. století italská lékařka Marie Montessori, je vytvořit prostředí, v němž se dítě může přirozeně vyvíjet. Vychází z vývojové psychologie a respektuje tzv. senzitivní fáze vývoje každého dítěte. Senzitivní fáze jsou období, kdy je dítě nejlépe schopno osvojit si určité znalosti a dovednosti. Trvají jen omezenou dobu, a pokud jich není využito, příležitost dokonale zvládnout určitou činnost či znalost se již nevrátí. Laicky řečeno, člověk se nikdy nenaučí nic tak dokonale, jako v příslušné citlivé fázi.
Respekt, nikoli anarchie
Specifikem Montessori školy je výuka ve věkově smíšených skupinách, zhruba od šesti do dvanácti let. Starší pomáhají mladším a opakují si tak učivo, mladší jsou motivováni tím, co už umějí starší, aniž by trpěli komplexy, jako když je stejně starý spolužák lepší. Každé dítě si postupně vyzkouší role obě - mladšího i staršího žáka.
Učitel dítě plně respektuje. Neznamená to ovšem, že ve třídě vládne anarchie. V pondělí ráno se stanoví úkoly na celý týden a zapíší se do sešitů. Každý den si pak dítě může vybrat, co a jak rychle bude dělat. Splněný úkol se označí v sešitu. Každé dítě pracuje na svém úkolu, svým tempem, někdy samo, jindy s kamarádem, někdy ve skupině. Nějakou činnost si dítě vybrat musí, a pokud se pro ni rozhodne, je jeho povinností práci dokončit a vše uklidit. Nemusí však pracovat bez přerušení, stačí přiložit k rozdělané práci zelené kolečko, které znamená „budu pokračovat" a může si jít na svačinu nebo na zahradu.
Jenom mi pomoz...
Úkolem učitele je připravit podnětné prostředí a pomůcky, potom už děti nevyrušuje z jejich soustředění. Pozoruje je a pomáhá, kde je třeba. Řídí se zásadou, jíž je požadavek dítěte vůči učiteli: Pomoz mi, abych to mohl udělat sám. A to je motto celé Montessori pedagogiky. Třída je rozdělená na tzv. centra. Jsou to stolky, u nichž lze pracovat ve skupinách. Mezi stolky je dostatek prostoru pro děti, které chtějí pracovat nebo odpočívat na koberci. Montessori program vyučuje čtyři základní předměty - psaní, čtení, matematiku a kosmickou výchovu. Kosmická výchova zahrnuje přírodní vědy a zkoumání vztahu ke světu kolem nás. Speciální pomůcky jsou vytvořeny tak, aby dítě samo mohlo kontrolovat řešení úkolu. Jde o vlastní objevování poznatků samotným dítětem. Chování učitele k dítěti je založeno na respektu k jeho individualitě. Učitel je rádce a rovnocenný partner.
Program se aplikuje v celé Evropě, USA a Indii. Nejvíce se vžil v severských státech. U nás je jako alternativní výuka schválen od roku 1998 a provozuje se ve specializovaných mateřských školách a na základních školách 1. stupně. Kontakty na školy Montessori naleznete na internetu.