Článek
Výběr správné aktovky či batohu bývá mezi rodiči velké téma, zvláště pokud se jedná o první třídu. Přechod ze školky do školy je pro děti i tak náročný, a nepotřebují proto další fyzickou zátěž v podobě špatně vybrané tašky. Všimli jste si, kolik rodičů po vyzvednutí dětí ze školy táhne aktovku na svých zádech? Jak dětem toto „břímě“ ulehčit a sobě zbytečně nenakládat?
Anketa
Špatná aktovka = zdravotní rizika. Jaká rizika dětem hrozí?
„Obratle dětí jsou chrupavčité. Obsahují růstovou chrupavku, která roste do výšky. Pokud je obratel zatížený váhou aktovky nebo jiného břemene, chrupavka musí růst proti odporu, což může způsobit její deformaci. Zároveň u dětí ještě není vytvořen silný svalový aparát,“ říká fyzioterapeutka Iva Bílková.
Co se stane, když dítěti pořídíme nevhodný batoh nebo aktovku:
- Bolesti hlavy či mžitky před očima způsobené úzkými nebo nedostatečně polstrovanými popruhy, které se zařezávají do trapézů
- Zhoršené vidění způsobené přetížením šíje a krční páteře
- Vadné držení těla
- Bolesti zad mezi lopatkami a v bedrech
- Migrény
Iva Bílková ze své praxe ví, že těmto následkům špatného výběru lze předejít pořízením kvalitní ergonomické aktovky či batohu, například od značky Baagl.
Šest věcí, které si při výběru školní tašky pohlídat
Náležitě anatomicky tvarovaná aktovka dítěti dobře sedí a umožňuje mu správné držení těla, což je velmi důležité pro vyvíjející se pohybový aparát. Jinak může docházet k nesprávnému vývoji a v pozdějším věku k bolestem zad či hlavy. Při výběru se zaměřte na těchto šest věcí:
1. SPRÁVNÁ HMOTNOST
V případě prvňáčků by prázdná aktovka měla vážit maximálně 1 200 gramů. Podle odborníků by nemělo dítě nosit na zádech větší zátěž, než je 10 % jeho váhy.
TIP: Jako rodič můžete váhu tašky efektivně snížit. Příkladem jsou tvrdé desky, které váží v průměru asi 30 deka. Ty lze vyměnit za lehčí plastové desky. Děti také nemusí nosit plnou lahev s vodou – tu si mohou natočit až ve škole.
Hodnoty maximální váhy plné brašny vzhledem k hmotnosti dítěte podle německých doporučení
Hmotnosti dítěte (kg) | Hmotnost brašny (kg) |
---|---|
18–22 | 2.2–2.8 |
24–28 | 2.9–3.4 |
29–33 | 3.5–4.0 |
34–38 | 4.1–4.6 |
39–43 | 4.7–5.2 |
44–48 | 5.3–5.8 |
49–53 | 5.9–6.4 |
54–58 | 6.5–7.0 |
Zdroj: Státní zdravotní ústav
2. ERGONOMICKY TVAROVANÁ ZÁDA
Mezi nejdůležitější vlastnosti, na které bychom se měli při výběru nové aktovky či batohu zaměřit, jsou správně vyztužená, ergonomicky tvarovaná záda. Aktovky splňující nejpřísnější ergonomické požadavky disponují takzvaným ITC certifikátem potvrzujícím kvalitu výrobku. Na etiketě bývá rovněž vyobrazena silueta páteře.
Prvňáci a druháci by měli mít pevnou aktovku nebo batoh se zpevněným dnem, zády a podpůrnými pásy. Jedním z důvodů je snazší manipulace. Pokud je aktovka celkově pevná, funguje jako krabice, do které si dítě věci jenom skládá. Klasické školní batohy jsou vhodné pro děti zhruba od třetí třídy, vždy ale záleží na výšce a konstituci dítěte. Určitě by měly být polstrované a zahrnovat vnitřní organizér.
TIP: Pokud chcete, aby aktovka s dítětem v průběhu školní docházky tzv. rostla, poohlédněte se po takové, která je vybavena posuvným zádovým systémem ERGO ADJUSTABLE SYSTEM.
3. DOSTATEČNĚ ŠIROKÉ, NASTAVITELNÉ POPRUHY
Taška by měla být vybavena širokými a dobře polstrovanými popruhy ve tvaru písmene C nebo S, aby nezasahovaly do ramenního kloubu a dítě mohlo při chůzi volně pohybovat rukama. „Zároveň se popruhy nesmějí dotýkat krku, aby nedošlo k jeho pohmoždění a následným bolestem. Postranní popruhy slouží k přitažení obsahu aktovky nebo batohu co možná nejblíže k tělu. Právě špatně nastavená délka popruhů často vede k nesprávnému držení těla,“ vysvětluje Iva Bílková.
4. KVALITNÍ LEHKÁ KONSTRUKCE
Aktovka každého školáka musí vydržet každodenní nošení, přenášení a nápor učebnic. S kvalitní lehkou konstrukcí může dítě položit aktovku na zem, a přitom nedojde k deformaci jejího tvaru. Školák může bez potíží manipulovat se školními pomůckami umístěnými v tašce.
5. REFLEXNÍ OCHRANNÉ PRVKY
Neméně důležitou součástí každé školní aktovky nebo batohu je dostatek reflexních prvků, které zajišťují bezpečnost a dobrou viditelnost dítěte za špatného počasí, v šeru nebo ve tmě. Doporučuje se také, aby měla aktovka na svém povrchu svítivé neboli signální barvy.
6. CHYTRÁ ORGANIZACE BATOHU
Některé školní batohy jsou navržené tak, aby bylo možné zejména těžší předměty, jako jsou knihy a sešity, vložit do kapsy, která je umístěna co nejblíže zádům. Takto bude váha knih přenášena na tělo a záda si tím znatelně uleví.
ZAPAMATUJTE SI: Správné tvarování zádové části spolu se správným umístěním brašny s přiměřenou zátěží nutí dítě, aby chodilo zpříma.
Nahodit bágl a zamávat. Školní tašky Baagl se o záda vašich dětí už postarají
Podle všech šesti výše popsaných kritérií spolehlivě najdete tu správnou tašku do školy pod značkou Baagl. Unikátní ergonomický systém a vlastní originální design nadchne každého školáka i jeho rodiče. Jaké jsou jeho přednosti?
- Lehká konstrukce s podpůrnými body v kritických oblastech
- Vyztužená, ergonomicky tvarovaná záda
- Posuvný zádový systém
- Dostatečně široké, snadno nastavitelné popruhy
- Polstrovaná záda z měkkého soft touch materiálu s menšími oky pro lepší cirkulaci vzduchu
- Dostatek ochranných reflexních prvků
- Chytrá organizace – školní tašky jsou navržené tak, aby těžší předměty byly umístěny co nejblíže zádům
- Snadné otevírání
- Další vychytávky – nepromokavý, lehce omyvatelný a udržovatelný materiál, pevné ucho na přenášení, flexibilní kapsa na lahev, karabina na klíče či speciální kapsička na telefon, zpevněné dno, odolné ochranné prvky na dně
Pro mě jako pro fyzioterapeuta má Baagl výborný nastavitelný zádový systém popruhů. Popruhy jsou pevné a široké, takže dobře rozloží váhu břemene. Díky lehkým materiálům a odvětrávacím lištám dochází také k odvádění vzduchu a dětem se nepotí záda. Výborné je uspořádání vnitřních přihrádek, které umožňují umístit těžké věci těsně k zádům.
Osm kroků ke správnému nastavení brašny
Jak správně ergonomicky tvarovanou aktovku nebo batoh nastavit, abychom předešli zdravotním rizikům?
- Nastavíme posuvný zádový systém dle aktuální výšky dítěte.
- Aktovku nebo batoh nastavujeme na úroveň pánve a ramen.
- Váhu aktovky rozložíme symetricky na obě ramena.
- Pomocí ramenních popruhů přitahujeme aktovku co nejblíže k těžišti těla.
- Ramenní popruhy musejí být nastaveny na stejnou délku.
- Pomocí hrudního a bederního pásu dotáhneme tašku k zádům.
- V oblasti beder by neměla zůstat mezera na prostrčení dlaně.
- K přitažení obsahu aktovky co nejblíže těžišti těla použijeme postranní stahovací popruhy.
Musíme dbát na správné nastavení popruhů a dítě naučit, že si vždy musí aktovku či batoh s jejich pomocí důkladně přitáhnout k zádům. Neméně důležité je dítě obeznámit s riziky vyplývajícími ze špatných návyků, jako je například nošení aktovky na jednom rameni.