Hlavní obsah

Online seznamování je jako nakupovat na AliExpressu: Podprůměrné zboží má někdy dobrou fotku

Foto: PeopleImages.com - Yuri A, Shutterstock.com

Foto: PeopleImages.com - Yuri A, Shutterstock.com

Nakupujeme on-line, sledujeme filmy on-line, proč bychom si on-line nehledali i lásku, sex nebo aspoň něžnosti. Pro mladou generaci je to přirozené, učí se to i ti starší. A nejčastěji přes seznamovací aplikaci Tinder. Co o ní říkají uživatelé a co si o ní myslí psycholožka?

Článek

Seznamování on-line není žádná novinka, weby jako Seznamka.cz, Lidé.cz nebo Rande.cz frčely již před desítkami let. Ale přiznat tehdy, že máte lásku „přes inzerát“, nebylo snadné. Jako by to totiž znamenalo, že si neumíte najít partnera „přirozeně“.

Dnes se on-line dělá skoro všechno a „divní“ jsou spíš ti mladí, kteří Tinder a podobné aplikace nevyužívají. Jak ukázal výzkum realizovaný agenturou Behavio (který okomentovala i psychoterapeutka a socioložka Markéta Setinová) mezi lidmi, kteří jsou aktuálně ve vztahu, se jich 22 % seznámilo on-line, což je dokonce o chloupek častější způsob než „přes kamarády“. A ač se on-line seznamují častěji lidé ve věku 20–30 let, učí se to už i starší generace.

Mě překvapilo, kolik lidí mi na mém instagramovém účtu poslalo své osobní zkušenosti. Odpovědi jsem si coby vystudovaná socioložka analyzovala a doplnila je několika anonymními citacemi.

Když se řekne Tinder…

Bezplatná seznamovací aplikace oslavila vloni desáté narozeniny. K čemu slouží, je vhodná víc pro sexuchtivé, či láskychtivé? Podle agentury Behavio provází Tinder a podobné služby stigma, že se sem chodí primárně kvůli nezávaznému sexu (myslí si to 58 % lidí). Ano, skoro polovina uživatelů zde parťáka na sex na jednu noc potkala, zároveň zde ale velká skupina (40 %) našla dlouhodobý vztah nebo přátele (50 %).

Když jsem se svých respondentů zeptala, pro koho Tinder je, přišla mi jednotná odpověď, že pro všechny: „nejen pro lovce ‚jednorázovek‘, i když to tak může působit“, ale i „seznamovací aplikace, která se možná trochu zvrtla“, „jeden si i přes vztah se mnou aplikaci neodinstaloval, ale když už jsem to skoro vzdala, poznala jsem charismatického chlapa a je to láska jako trám“.

Sympatické je, že psát si můžete jen s tím, s kým máte vzájemný „match“ (tedy vzájemně potvrzený zájem): „Přijde mi lepší, že se to vyfiltruje podle sympatií, i když vím, že kluci někdy dávají lajk všem a čekají, kdo jim to oplatí.“

Foto: Studio Romantic, Shutterstock.com

Jak se dnes máš, fešáku? Foto: Studio Romantic, Shutterstock.com

Výhody seznamování on-line

  • Dříve to byl až ten poslední způsob, když všechny ostatní (přes kamarády, v baru, v práci nebo ve škole) selhaly. Dnes je to způsob naprosto přirozený.
  • Je to skvělý způsob, jak si rozšířit „teritorium“ a poznat se i s lidmi mimo svou sociální bublinu. To potvrzuje matka samoživitelka, která neměla prostor na seznámení a hledala únik z reality. Tuto výhodu kvituje i dáma, která žije na ostrově, kde není tolik příležitostí a ona se navíc prý neumí seznamovat. A třetí dotázaná odpověděla, že zde potkala různé typy od slavných přes znuděné boháče, nesebevědomé až po sexuchtivé kusy.
  • Primárně aplikaci používají lidé, kteří jsou single nebo kteří mají zájem o seznámení. Máte tedy poměrně jistotu, že „neplýtváte“ časem a energií. I když stoprocentní to není.
  • „Je to efektivní,“ jak upozorňuje Markéta Setinová, protože můžete „swajpovat“ kdekoli a kdykoli máte čas.
  • Co mě osobně velmi zaujalo, je benefit podle dotázaných dam: „Ženy nejsou jen loveny, jsou i lovci.“
  • A pak je tu aspekt dostupnosti, který je však výhodou i nevýhodou.
Foto: PeopleImages.com - Yuri A, Shutterstock.com

Někdo věnuje vztahům na Tinderu čas a péči. Někdo to tak trochu „seká“, swajpuje jak o život a jen si užívá Foto: PeopleImages.com - Yuri A, Shutterstock.com

Na co dát při on-line seznamování pozor

Je to podobné jako u on-line nakupování, kdy musíte spoléhat na to, že vám e-shop nepošle „šmejd“. To ve svém setu komentuje komička Kateřina Hašková: „Swajpování je velice relaxační, jednoduchým pohybem hodíte chlapa, co se vám nelíbí, do koše, naopak do košíku dáte toho, co se vám líbí. Dost možná ale zjistíte, že je to jako nakupovat na AliExpressu, přehrabujete se podprůměrným zbožím, které má občas dobrou fotku.“ Markéta Setinová v této souvislosti zmiňuje frustraci z rychlé nahraditelnosti, protože si opravdu můžete připadat jako rychloobrátkové zboží.

„Nabídka“ je opravdu široká a mnozí se přihlašují s nadějí, že v tom obrovském množství lidí najdou prince na bílém koni. Pak ale dochází ke zklamání, protože: „buď já, nebo ten druhý jsme nebyli dost dobří“, další dotázaná to nazvala hledáním jehly v kupce sena.

Markéta Setinová upozorňuje: „Nemáme zde žádné prostředníky, nikdo nám nepomáhá partnery filtrovat, musíme se prokousat celou řadou nerelevantních propojení kvůli malému procentu lidí, kteří nás zaujmou.“

A je zcela přirozené, že zde narazíte na predátora či podvodníka: „Chlapec přijel za mnou a hned na úvod prohlásil, že je na chalupě, kde neteče voda, neměl se kde umýt, tudíž bude možná cítit.“ – „Jeden tak moc stál o další rande, že nechtěl ani čekat, až budu mít hlídání. Naplánoval rande v dětském koutku, dal si pizzu, spoustu pití a pak se ukázalo, že nemá peněženku.“ – „Mám zkušenost i s pokusem o podvod s kryptoměnou.“

Zakončíme to happy endem

„Bižuterie z Tinderu mám kupu. Ale nepředčí ten ‚nej zážitek‘, tedy seznámení s mým mužem. Už jsem si říkala, že je něco špatně se mnou, že mám asi přehnané nároky, přitom jsem jen chtěla vzdělaného a inteligentního šlechetného muže, co se umí chovat k ženě. Černé vlasy by byly jen bonus. Znechuceně jsem lajkovala každého, kdo na mě vyskočil. Vybrala jsem pět z nich a poslala jim GIF Forresta Gumpa. A jeden odepsal: ‚Pár vteřin na to skočí po hlavě do vody. Uděláme to taky tak?‘ A tak jsme do toho taky skočili po hlavě. S mým černovlasým inteligentním princem.“

Načítám