Hlavní obsah

Rok na distanční výuce. Roste nám tu ztracená generace?

Foto: Aleksandra Suzi, Shutterstock.com

Foto: Aleksandra Suzi, Shutterstock.com

Už téměř rok se většina žáků a studentů místo ve škole učí u počítače. Doma už jsou i ti nejmenší. A tisíckrát slibovaný návrat do škol je stále v nedohlednu. Jenže tenhle stav už mnoha dětem opravdu ubližuje.

Článek

Pár týdnů by asi nebyl problém. Jenže české děti už se doma učí skoro rok a odborníci i mnozí kantoři varují před dalekosáhlými následky. Jak se dlouhodobá absence školní docházky na dětech podepisuje?

1. Problémy se soustředěností

Čekat, že u počítače se budou studenti soustředit na výuku tak jako ve škole, je bláhovost. Nestálé připojení, technické problémy, ne příliš dobré vybavení některých rodin, běžný ruch domácnosti (více dětí na on-line výuce…) – to vše ruší a odvádí pozornost. Těžce to zvládají zvlášť žáci s nejrůznějšími poruchami učení. Předpokládat, že třeba děti s ADHD vydrží několik hodin u počítače s plnou pozorností, je absurdní.

2. Méně se toho naučí

Hodně škol výuku zaměřilo jen na základní předměty a vyučovací hodiny bývají zkrácené. Už jen proto se nedodrží vzdělávací programy. Během on-line výuky je navíc těžší řadu věcí vysvětlit, omezené je i využití nejrůznějších pomůcek a vše komplikují technické problémy. „Dětem obecně chybí nejen kontakt s kamarády, ale i kontakt s učiteli. Kvůli nedostatečnému vysvětlení učivu nerozumějí a obracejí se pro vysvětlení na rodiče. V horším případě mlčí a jejich schopnost držet krok s výukou se postupně zmenšuje,“ potvrzuje Irena Švecová ze Studijního centra Basic.

Řada věcí se tak dohání odpoledne s rodiči. Ale co rodiny, kde na tohle nejsou kapacity? „Většina rodičů chodí do práce, na učení s dětmi mají málo času, přesto na nich leží tíže školní přípravy. K tomu si často učivo nepamatují nebo je neumějí předat – nejsou pedagogové. Děti pak mají nechuť k učení a rodiče jsou vyčerpaní, bezmocní, frustrovaní,“ dodává Irena Švecová.

Spolehněte na Výuku matiky a Výuku jazyků – včetně české gramatiky!

Foto: Rido, Shutterstock.com

Distanční výuka většině dětí nevyhovuje. Ale ve skutečnosti je to jen otázka zvyku a vnitřního postojeFoto: Rido, Shutterstock.com

3. Motivace

Odklady znovuotevření škol a žádné světlo na konci tunelu... Děti tím trpí a ztrácejí motivaci. Z premiantů se stávají průměrní studenti, a jak dopadají ti původně průměrní, si domyslete sami. Obrovský problém mají studenti nejrůznějších odborných škol, kteří přišli o praxi. V jejich případě opravdu hrozí ztráta motivace ke studiu, protože proč se cokoli učit přes počítač, když chcete být instalatér, ale nemůžete si vyzkoušet, jak pracovat s hasákem?!

4. Chybí pohyb

I pár hodin tělesné výuky, které normálně děti ve škole mají, je důležitých. Pro některé je to jediný pohyb, který mají. K tomu něco naběhají o přestávkách a důležitá je i cesta do školy a domů. Jenže teď se nehýbou skoro vůbec a to se projeví na zdraví i na psychice. Někteří odborníci varují, že roste generace obézních a nesportovních dětí!

Je to samozřejmě zodpovědnost rodičů: měli by se snažit potomkům chybějící pohyb vynahradit, chodit s nimi na procházky, na kolo, hrát si s míčem... Jenže některé rodiny mají tolik starostí a nedostatek času, že na to už prostě nemají.

Tleskačky: Slovo, rytmus a pohyb. Tyhle hry dají zabrat i dospělým!

Foto: Prostock-studio, Shutterstock.com

Nulový kontakt s kamarády a jen on-line svět není pro děti ideální stavFoto: Prostock-studio, Shutterstock.com

5. Chybí sociální kontakt

Nejde jen o kontakty s vrstevníky, ale i s učiteli, řidiči autobusů, cestujícími v MHD... I tady se děti učí fungovat ve společnosti, komunikovat, rozpoznávat autority. A o to všechno přišly. Už skoro rok žijí v bublině a většina jejich komunikace i zábavy se odehrává přes počítač. Hrozí vznik závislostí spojených s počítači a světem internetu, nejrůznější úzkosti a pocity samoty.

„Setkávám se s dětmi, jejichž nálada se výrazně zhoršuje. Jejich den se skládá z on-line povinností, on-line světa a naštvanosti, že nemohou za kamarády. Mnoho rodičů mi popisuje, že jsou děti více konfliktní, více se u nich projevují extrémní emoce, může to být reakce na svět, kde strádají v tom nejzásadnějším, což jsou kontakty,“ říká životní koučka Lucie Mucalová.

Na všem špatném je něco dobrého

Je potřeba říct, že jsou i lidé, kterým tento stav nevadí. Třeba dětem, jež se ve škole necítí dobře, čelí šikaně, nerozumějí si s učitelkou či kvůli dojíždění musejí vstávat extrémně brzo. „Na každého má on-line svět různý dopad. Znám i děti, kterým tento způsob vyhovuje. Jsou spíš introvertní a kontakty navazují hůře nebo ani nechtějí, jelikož si více užívají ve své bezpečné bublině,“ tvrdí Lucie Mucalová. Nicméně varuje, že právě pro ně může být návrat zpět mnohem složitější.

Současná situace je těžká i pro dospělé, kteří pracují z domova. Víte, co s vámi dělá home office?

Načítám