Článek
V posledních letech se hodně mluvilo o tom, že je potřeba reformovat české školství. Právě proto Ministerstvo školství nedávno představilo dlouho připravovanou koncepci, jež by měla změnit způsob výuky zejména na základních školách. Cílem je nahradit zbytečné memorování učiva moderním přístupem, který odpovídá potřebám 21. století.
Výhody pro žáky i školy
Před několika dny zveřejnilo Ministerstvo školství tři roky připravovaný dokument, který by měl změnit systém výuky hlavně na základních školách. „Schválené rámcové vzdělávací programy (RVP) představují obecný rámec a společný základ, který se zaměřuje na získání klíčových znalostí, důležitých pro život v 21. století, a jejich propojení s praktickými dovednostmi. Zároveň chceme školám umožnit značnou flexibilitu a dát prostor k přizpůsobení vlastního vzdělávacího obsahu,“ řekl k tomu ministr školství, mládeže a tělovýchovy Mikuláš Bek.
Novinky od září 2027 i letos
Co by tedy mělo být jinak? Schválené RVP kladou důraz na posilování kompetencí a gramotnosti žáků. Kompetencemi se myslí rozvoj kritického myšlení, spolupráce, řešení problémů, schopnosti učit se nebo kreativity. Mezi základní gramotnosti pak patří čtenářská a pisatelská a logicko-matematická. Důležitá je i finanční gramotnost.
Schválením RVP začala dvouletá lhůta, ve které začnou některé školy systém zkoušet a hlásit své praktické zkušenosti, aby se mohl postupně konkretizovat a správně nastavit. „I když je RVP ZV schválené, ne všechny obory jsou napsané tak, aby v nich ubylo obsahu a přidal se prostor kompetencím. Proto bude velmi záležet na pilotním ověřování. Je žádoucí, aby mezi testujícími byly regionálně, velikostně i složením žáků různorodé školy a RVP se mohly před ostrým startem i díky jejich zkušenosti upravit,“ říká Lucie Slejšková, analytička obecně prospěšné společnosti EDUin.
Zásadní změny ve výuce na základních školách
Je jistě dobré vědět, jaké změny ve školách lze očekávat. Novinek je hodně a někteří kritici nové koncepce mluví o tom, že ne všichni učitelé budou schopni či nakloněni dělat změny v zaběhlém systému. Co se má měnit:
Povinná angličtina od první třídy
Angličtina se stane povinným předmětem již od první třídy. Školy však budou muset řešit, kde zajistit kvalitní učitele jazyků. „Ve školách se pořád jede to samé dokola – bifluješ slovíčka, drtíš gramatiku, ale jakmile máš s někým mluvit, tak ticho. Ve školách se neřeší konverzace. Přitom mluvení je klíč. Žádné tabulky, žádný bifl, jen reálná angličtina, to je směr, kterým by se měla vydat výuka - víc mluvit, méně stresovat,“ komentuje Jakub Čáslava z aplikace Kubova English.
Žáci devátých tříd by nově měli dosahovat úrovně B1 místo současné A2.
Složitější matematika
Do osnov matematiky přibydou pokročilejší témata, jako je statistika, kvadratické funkce nebo kombinatorika, která se dosud učila až na středních školách. Otázkou zůstává, zda se podaří zajistit dostatek kvalifikovaných učitelů, neboť právě matematici patří mezi nejstarší a nejvíce přetížené pedagogy.
Dějepis nebude bazírovat na datech
Často kritizovaným předmětem je dějepis a biflování dat v rámci něj. Dějepis projde zásadní změnou – místo memorování dat se žáci budou učit chápat příčiny historických událostí a jejich souvislosti.
Víc volnosti pro školy a slovní hodnocení
Školy si budou moci vytvářet a upravovat školní vzdělávací programy volněji, mají víc prostoru nastavit rozvrhy, využívat víc hodin na volné předměty, budou moci slučovat předměty a vůbec víc rozhodovat. Mělo by být víc prostoru pro osobnostní a sociální výchovu.
Ve školním roce 2027/28 se zruší známkování prvňáčků, další rok i druháků. „Hodnotit žáky slovně lze ale ve všech ročnících už nyní. Přínos této změny budeme vyhodnocovat, aby bylo možné zvážit zrušení klasifikace i ve vyšších ročnících, popřípadě i na druhém stupni,“ řekla mluvčí Ministerstva školství Tereza Fojtová.
Změny se dotknou i dalších předmětů
Změn se dočkají i další předměty - do hudebky bude patřit i taneční a dramatická výchova a k výtvarce se přidají i filmová témata.
V rozvrhu se objeví geografie a víc prostoru dostanou předměty vzdělávající v digitálním světě – práce s informacemi, digitální bezpečnost a podobně.