Hlavní obsah

Nechte děti nudit, radí odbornice. Rodiče to přehánějí s kroužky a výsledkem je vystresované dítě

Foto: YURII MASLAK, Shutterstock.com

Foto: YURII MASLAK, Shutterstock.com

Třikrát týdně tenis, dvakrát angličtina, k tomu kroužek keramiky a jako bonus kroužek deskových her. O víkendu zápas, s rodiči do bazénu a na cyklovýlet. Mezitím domácí úkoly a učení. Je také program vašeho dítěte nabitý tak, že nemá šanci se ani minutku nudit? Není to výhra, ale riziko.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Nabídka všemožných kroužků, sportovních a volnočasových aktivit pro děti je skoro bezbřehá. A tak řada rodičů v dobré víře dopřává svým dětem opravdu bohatý program. Hned několik sportů, kroužek cizího jazyka, nějaká ta zábava v podobě keramiky, možná šachy, aby zabralo nejen tělo, ale i mozek. A když už mají děti volno, opět jim ho rodiče zaplní nějakou organizovanou činností. A tak se jede na výlet, projížďku na kole, do akvaparku nebo kina.

Když to pak ale sečtete, připočtete k tomu i čas, který děti věnují školním povinnostem (domácí úkoly, učení), vyjde vám, že leckdy nemají ani chvilku času pro sebe, pro neorganizovanou zábavu, pro nicnedělání a nudu. A to je chyba.

Vyčerpané děti

Samozřejmě každé dítě je individuální, ale obecně platí, že snažit se zaplnit potomkovi každou volnou chvilku nějakou aktivitou není ta nejlepší cesta. I když ho všechny tyto mimoškolní aktivity v určitém směru rozvíjejí, všeho moc škodí. „Pokud má dítě denně po škole organizované činnosti, o víkendech zápasy nebo různá kroužková vystoupení, může být přehlcené. Příliš mnoho aktivit, zejména bez dostatečného času na odpočinek a volnou hru, může vést k fyzickému i psychickému vyčerpání,“ varuje životní koučka Lucie Horká.

Dítě pak může být unavené (i když naspalo dost hodin), podrážděné, mít problémy se soustředěním (najednou nedává ve škole pozor, zapomíná), ztrácet zájem o koníčky (i když bylo donedávna blázen do fotbalu, najednou se mu na trénink nechce). „Přehlcení také ovlivňuje jeho schopnost vyrovnávat se se stresem, což je klíčová dovednost pro život,“ dodává Horká.

Foto: Drazen Zigic, Shutterstock.com

Ze školy na gymnastiku, z gymnastiky na angličtinu a tak dále. Přehlcenost kroužky vede děti k nesamostatnosti, měly by si umět vyplnit volný čas i samyFoto: Drazen Zigic, Shutterstock.com

Nechte děti jen tak být

Nelze přesně stanovit, kolik mimoškolních aktivit je tak akorát, protože každé dítě potřebuje něco jiného. Pro jedno jsou dva tréninky ažaž, pro jiné je to minimum. „Obecně platí, že děti by měly mít každý den určitou dobu volného času, kdy si samy rozhodnou, co budou dělat. Nelze přesně určit procenta, ale čas, kdy dítě není pod vedením dospělých, je pro jeho rozvoj důležitý,“ říká Horká.

Vy takový čas můžete sice vnímat jako promarněný, ale opak je pravdou. „Volný čas bez jakékoli struktury a organizace umožňuje dětem rozvíjet vlastní kreativitu, samostatnost a schopnost si organizovat čas podle vlastních potřeb a přání,“ vysvětluje Horká.

Zažít nudu? Nevadí!

V oblíbené písni Jaroslav UhlířZdeněk Svěrák sice zpívají, že zažít nudu vadí, ale ve skutečnosti je to jinak. Nejenže to nevadí, ale je to občas i potřeba. „Nuda může být paradoxně velmi užitečná. Když se děti nudí, jsou nuceny přemýšlet o tom, jak se zabavit, což opět podporuje jejich kreativitu a schopnost řešit problémy. Vymýšlení vlastního programu nebo her rozvíjí jejich fantazii, sebeřízení a iniciativu,“ upřesňuje Horká.

Pokud děláte všechno možné, jen aby se vaše děti nenudily, vlastně je tím dnes a denně učíte spoléhat se na ostatní a nehledat vlastní zdroje zábavy a toho, co jim dělá radost. Vedete je k určité nesamostatnosti, což se jim může v dospělosti vymstít.

Načítám