Hlavní obsah

Reklamace odfláknuté stavby: Na co máte právo?

Foto: VGstockstudio, Shutterstock.com

Foto: VGstockstudio, Shutterstock.com

Kdo stavěl dům nebo rekonstruoval byt, ten by mohl o šikovnosti řemeslníků a kvalitě jejich práce psát román. A možná i o tom, jak se handrkovat o nápravu špatně provedené práce. Na co máte v takové chvíli právo?

Článek

Pokud si u stavební firmy nebo řemeslníka objednáte rekonstrukci koupelny, stavbu rodinného domu nebo vydláždění chodníku, uzavíráte spolu smlouvu o dílo. Rozhodně si neobjednáváte křivě položené dlaždice, prasklé umývadlo, díru ve střeše nebo chodník samý hrbol… Ale co opravdu zmůžete, pokud vám hodlají takhle špatnou práci odevzdat?

Na co máte právo?

Vaše základní právo je, že byste měli dostat dobře a bezvadně provedené dílo, které splňuje všechny dohodnuté požadavky – tedy je tak kvalitní, abyste ho mohli bez výhrad převzít a začít využívat či používat. Ovšem to je ideální výsledek, ke kterému dojít je v dnešní době velké štěstí. Proto je vždy dobré se alespoň teoreticky připravit na to, co byste mohli a měli dělat v případě, že nějaké vady přece jen zjistíte.

Podle zákona by měla firma dílo dokončit a předat vám ho – bez toho smlouvu nesplní a nemůže požadovat peníze. „Při předávání buďte velmi opatrní. Velmi záleží na tom, zda převezmete dílo bez výhrad, nebo s výhradami,“ říká Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest. Pokud nebudete mít výhrady, které ihned nahlásíte, můžete mít následně problém je reklamovat. Ve chvíli předání jde o vady, které jsou vidět pouhým pohledem – tedy chybějící klička u okna, jiná barva dlaždic za kuchyňskou linkou či odpadlá lišta kolem místnosti. Jestliže jde o drobné vady, které nebrání užívání stavby ani nejsou esteticky závažné, pak stavbu převzít musíte.

Když najdete zásadní pochybení, pak ji převzít nemusíte. Jde o závady, které brání užívání, například dveře, které nejdou zavřít, zásadně netěsnící okna, nefunkční topení, chybějící revize plynu či elektřiny. Ovšem předpokládáme, že stavbu nevidíte poprvé při předání a že takové závady jste mohli zjistit předem a domluvit se na jejich odstranění před předáváním.

Foto: ImageFlow, Shutterstock.com

Domluvili jste se na modrých obkládačkách, a máte zelené? I to lze reklamovatFoto: ImageFlow, Shutterstock.com

Vady, na které přijdete, sepište do reklamačního protokolu či předávacího listu. Některé firmy je mají na svém webu, s dalšími se dohodněte na místě.

Do kdy můžete reklamovat?

Tady je to trochu zapeklité – zákon nestanoví záruční lhůtu na stavbu a velmi záleží na tom, jak jste si to domluvili ve smlouvě o dílo – tam by mělo být popsáno to, jak ho převezmete, jak se budou řešit vady zjevné i nezjevné, v jaké lhůtě, měl by být popsán postup reklamace, odpovědná osoba i místo, kam ji doručit a v jaké formě. Jestliže jste na nic z toho nepamatovali a zhotovitel se k nějakému dialogu nemá, můžete mít problém se svých práv domoci.

Smlouvu lze uzavřít nejen s firmou, ale i s fyzickou osobou. Zásada je viditelné vady ohlásit hned a ty nezjevné ihned, jakmile na ně přijdete.

„Zhotovitel odpovídá i za vadu, která byla na věci od počátku, jen jste o ní nevěděli, tedy nebyla zjevná. Reklamovat můžete do dvou let od převzetí, v případě staveb do pěti let,“ říká Lukáš Zelený.

Odpovídá i za kvalitu materiálu, který vám v rámci stavby dodal – například při problémech s kvalitou podlahové krytiny se tedy budete obracet na něj, nikoli na obchodníka, od kterého ji stavební firma koupila. Pokud jste si například nechávali malovat obývák a reklamujete nejednotný odstín či skvrny, pak vás nebude zajímat „omluva“, že barva nebyla kvalitní... Jestliže ji koupil on, pak si to musí vyřídit se svým dodavatelem a vás zajímá jen to, aby dílo co nejrychleji opravil.

Pokud se nedohodnete ve smlouvě jinak, nesmí vyřízení reklamace trvat víc než 30 kalendářních dnů – až dalších 30 dnů může ale trvat lhůta na odborné posouzení, která se do doby reklamace nepočítá. Pokud zhotovitel tuto lhůtu prošvihne a nic neudělá, máte automaticky nárok na slevu z ceny nebo právo od smlouvy odstoupit.

Foto: bogdanhoda, Shutterstock.com

Vady by měl zhotovitel odstranit, ať jde o ty na první pohled viditelné nebo ty, které se projeví až užívánímFoto: bogdanhoda, Shutterstock.com

Pokud podnikatel odmítá vaši reklamaci uznat a vadu odstranit, můžete od něj požadovat slevu z ceny stavby a uzavřít smlouvu o odstranění vady s jinou firmou. „A jestliže na pokrytí nákladů nepostačí sleva z ceny, kterou jste požadovali v rámci reklamace, pak můžete zbytek požadovat jako náhradu škody,“ cituje ze Spotřebitelského průvodce ČOI tiskový mluvčí Mgr. Jiří Fröhlich.

Protože je to dlouhá doba, může se stát, že zhotovitel zatím třeba zkrachoval – pak se hodí vědět, že spolu s ním odpovídají za vady stavby i jeho subdodavatelé, dodavatelé stavební dokumentace a stavební dozor, s ohledem na své zapojení v procesu zhotovení stavby.

Pokud tedy máme shrnout – zásadní je, abyste na všechny případné potíže mysleli dopředu a sepsali opravdu dobrou smlouvu o dílo.

Jaké máte zkušenosti s reklamací stavby či rekonstrukce vy?

Načítám