Článek
Filozofie projektu
Regionální potravina je projektem ministerstva zemědělství. Má silnou podporu ministra Ivana Fuksy, který jej uchránil před rozpočtovými škrty i pro příští rok.
Projekt vychází vstříc všem spotřebitelům, kteří hledají kvalitní domácí potraviny, zejména od menších pěstitelů a výrobců. Zájem o takové potraviny dokládá boom farmářských trhů.
Výhodami výrobků a výpěstků, kterým je udělena značka Regionální potravina, jsou především:
- Čerstvost – výrobky neputují přes půl planety. Většinou se prodávají nedaleko od místa svého vzniku
- Jistota původu – na rozdíl od „supermarketových“ potravin je vždy jasný původ výrobku. Často jej prodávají přímo sami výrobci. Je docela možné, že mnozí spotřebitelé „své“ pekaře, cukráře, mlékaře, zelináře budou znát osobně.
Projekt rovněž podporuje domácí malé výrobce a pěstitele, kteří mají v konkurenci s globálními výrobci tuhý život. Protože jejich produkce není určena supermarketům a globálním obchodním řetězcům (nevyrábějí se v tak velkém množství, čerstvé výrobky nemohou ležet nekonečně dlouho ve velkoskladech), budou Regionální potraviny k dostání především v menších obchodech, na trzích nebo na gastronomických akcích.
Mechanika projektu
Každý kraj vyhlašuje své Regionální potraviny v kategoriích mléčné produkty, pekařské a cukrářské výrobky, ovoce a zelenina, nápoje, uzeniny a produkty z masa a ostatní potravinářské produkty. Každý rok může za danou kategorii získat značku Regionální potravina jen jeden výrobek. Garantem projektu v jednotlivých krajích jsou krajské agrární komory. Ty postupují ve shodě s metodikou ministerstva, vyhlašují však specifické podmínky pro účast v projektu. Přihlášené potraviny posuzuje krajská odborná porota, která také vyhlásí vítěze. Právě teď jsou vyhlašovány výsledky v jednotlivých krajích. Mezi oceněnými jsou pekaři, výrobci sýrů, moštů, pěstitelé zeleniny, včelaři, cukráři i pivovarníci.
Vítěz má právo používat značku Regionální potravina na obalech výrobků a ke své propagaci.
Komunikační podpora projektu
Regionální potravina má svůj logotyp. Tvoří jej symbol české krajiny, pod kterým je vepsán konkrétní kraj, pro který platí. To spotřebitelům poskytuje jistotu, že kupují opravdu potraviny ze svého nejbližšího okolí – ze svého regionu.
Reklamní kampaň počítá s inzeráty v tisku, na internetu, spoty v regionálních televizích a rádiích.
Na podzim proběhne na podporu projektu spotřebitelská soutěž.
Součástí komunikační kampaně je i série ochutnávek. Regionální potraviny z celé republiky bude možné ochutnat například v Olomouci během festivalu nápojů a gastronomie OLIMA ve dnech 7. – 10. 10. Největší událostí tohoto druhu bude pražský Regionfest, který se uskuteční 22. a 23. října.
O projektu se výrobci i spotřebitelé nejvíce dočtou na webových stránkách http://eagri.cz/public/eagri/regionalni_potraviny. Najdou tu seznam oceněných potravin pro každý kraj, podmínky účasti, novinky, ale také třeba recepty na regionální speciality nebo tipy na výlety, pokud by se za Regionálními potravinami chtěli vydat.