Hlavní obsah

Problémy s kufry po příletu: Kde a jak reklamovat poškození nebo ztrátu zavazadel

Foto: Gulcin Ragiboglu, Shutterstock.com

Foto: Gulcin Ragiboglu, Shutterstock.com

Nikdo nechce zažít ten pocit, kdy marně čekáte u pásu na letišti, až uvidíte své kufry, ale ony nikde. Vaše na cestu pečlivě zabalené věci jsou pryč a vy se dostáváte do stresu, jak se bez nich na dovolené nebo služební cestě obejdete. Co v takové situaci dělat a na co máte nárok?

Článek

Jestli něco umí člověka rozhodit a pokazit mu jeho vysněnou dovolenou, pak to jsou zatoulané kufry. On ani ten rozbitý neudělá radost… Co při potížích se zavazadly udělat?

Reklamace poškozeného zavazadla

Jestliže vaše zavazadlo došlo cestou úhony a našli jste ho poškozené, odřené, výrazně ušpiněné nebo děravé, musíte to nahlásit do 7 dnů od příletu, ale nejlepší je to řešit hned.

V dokumentech přiložených k letence je vždy kontakt, na který se v tomto případě obrátit, a tam najdete instrukce k reklamaci v souvislosti s poškozením zavazadel. Veškeré škody si hned nafoťte, a protože byste měli dokázat, že k poškození došlo při přepravě, je vhodné mít fotku původního stavu.

Samotnou reklamaci lze podat na přepážce s označením „Reklamace zavazadel“ (Baggage Service Office), nebo na přepážce „Odbavení zavazadel“ (Baggage Handling Desk) u handlingové společnosti, která zajišťuje let - najdete ji uvedenou u informací o letu. „Přepážky všech handlingových společností jsou na letišti Praha v prostoru výdeje zavazadel v Terminálu 1 i Terminálu 2. Pracovník přepážky reklamací s vámi sepíše protokol o poškození nebo nedoručení zavazadla, který obsahuje referenční číslo a kontakt pro další komunikaci,“ říká mluvčí letiště Praha Klára Divíšková. Kopii protokolu si pečlivě schovejte. Dozvíte se i, v jaké lhůtě by vás měl přepravce kontaktovat a sdělit výsledek reklamace.

Foto: Janice Chen, Shutterstock.com

Poškozené zavazadlo může být nepříjemnou tečkou za celou jinak hezkou dovolenouFoto: Janice Chen, Shutterstock.com

Kompenzace za zpožděné nebo ztracené zavazadlo

Pokud se svého zavazadla na točně nedočkáte, zvolte stejný postup jako v případě zavazadla poškozeného. „Letecká společnost považuje zavazadlo za zpožděné do 21 dnů od data letu, během kterých se snaží ho doručit majiteli. Po uplynutí 21 dnů se ze zpožděného stává ztracené. Maximální výše odškodného je 1 445 eur a žádat o něj lze až do dvou let od dané události,“ říká Josef Trejbal, ředitel letenkového portálu Letuška.

Nedoručená zavazadla k vám ve většině případů dorazí do 48 hodin na adresu, kde se nacházíte – ať na dovolené v hotelu, nebo doma. Způsob doručení zavazadla závisí na podmínkách letecké společnosti. 91 % zatoulaných zavazadel se shledá se svými majiteli do 72 hodin, uvádí například společnost Emirates.

Pokud o zavazadlo přijdete, většina leteckých společností vám poskytne finanční kompenzaci pro zajištění nejnutnějších potřeb - maximální výši jsme zmínili. Některé aerolinky dokonce zpětně proplácejí účtenky za nákup náhradního oblečení apod. Jak to konkrétní společnost řeší, najdete v jejích přepravních podmínkách.

Jestliže chcete zavazadla reklamovat nikoli hned po příletu na letišti, ale dodatečně, pak musíte kontaktovat přímo leteckou společnost, nejpozději 7 dnů po příletu.

Proč se kufry ztrácejí?

Zavazadlo se nejčastěji zatoulá kvůli utržené informační vizitce, při pádu zavazadla z pásu při jeho rychlém pohybu v podzemí nebo kvůli zpoždění přestupního letu (Zpožděné letadlo? Můžete za to dostat tisíce!), kdy nebylo možné kufry včas přesunout. Kufry spadlé z pásu jsou díky sledování kamerovým systém většinou identifikovány a zavazadla ze zpožděného letu za vámi dorazí nejbližším spojem.

Jak zabránit ztrátě zavazadla?

Jsou okolnosti, které jako cestující ovlivnit nemůžete, ale něco udělat můžete – třeba tím, že jmenovku dáte nejen na kufr, ale i dovnitř, kdyby venkovní lístek upadl.

Co by mělo na jmenovce být? Jméno a příjmení, aktuální telefonní číslo v mezinárodním formátu a e-mailová adresa.

Před mechanickým poškozením můžete kufr chránit třeba obalením do fólie.

Co nedávat do odbaveného zavazadla?

Pokud budete své zavazadlo odbavovat, tedy ho posílat do podpalubí letadla, projděte si, co v něm smí a nesmí být. Zakázané jsou věci, které mohou ohrozit bezpečnost letadla i cestujících, včetně střelných zbraní, výbušnin, ohňostrojů, paralyzérů a ostrých předmětů, jako jsou nože delší než 6 cm. Pozor na to, s jakou společností a kam letíte, například Spojené arabské emiráty mají nulovou toleranci vůči drogám a cestující, kteří převážejí léky, musí mít příslušné předpisy a schválení od Ministerstva zdravotnictví SAE. Důležité je předem ověřit, zda jsou převážené léky povoleny.

V odbavených zavazadlech nesmíte dále přepravovat: křehké nebo rychle se kazící předměty, cenné předměty (včetně například peněz, šperků, vzácných kovů), počítače, osobní elektronická zařízení, uložená data, léky nebo lékařské vybavení, jež můžete potřebovat během letu nebo během vaší cesty nebo které nelze při případné ztrátě nebo poškození rychle nahradit, klíče od domu či auta a cenné dokumenty (včetně například obchodních dokumentů, cestovních pasů a jiných dokladů totožnosti, převoditelných cenných papírů, dokumentů o cenných papírech) či vzorky.

Vždy nastudujte podmínky konkrétní letecké společnosti.

Načítám