Článek
Naši prarodiče to dělali tak, že když si koupili novou pračku, tu starou ještě léta používali na chalupě. Spotřebiče měly dlouhou životnost a také bylo možné je poměrně snadno opravit. V posledních desetiletích se to změnilo a taková pračka vám po sedmi letech „klekne“ a můžete ji vyhodit. Spotřebič vydrží pár let a je po něm. Situace se ale začíná pomalu měnit a svět se snaží vrátit k opravování věcí, které přestaly fungovat.
Kazítka a špatné materiály
Spotřebiče nemají patřičnou výdrž kvůli méně kvalitním materiálům, ale i proto, že jsou vyrobeny tak, že se nedají snadno opravit. Kvůli vadné součástce za pár korun je často třeba investovat do celého dílu. A to už vůbec nemluvíme o častých „náhodách“, kdy spotřebiče klekly velmi záhy po skončení záruční lhůty. Jistě si pamatujete na kauzu takzvaných „kurvítek“ - připomeňte si ji zde.
Jak dlouhá je životnost domácích spotřebičů
Výsledkem je, že například mikrovlnné trouby se v průměru dožívají 6 let, 5 až 7 pračky a sušičky, 7 až 10 lednice, 11 mrazák a plynový sporák asi 10 let. Komu by se ale chtělo dávat každých sedm let peníze za novou pračku. Není divu, že se to nelíbí ani spotřebitelům, ani těm, kteří poukazují na neekologičnost takové praxe. Právě proto zavedla EU v roce 2021 pravidla pro výrobce - bílá elektronika a displeje mohou na unijní trh jen za předpokladu, že půjdou rozložit a složit, tedy i opravit, a že na ně budou k dispozici náhradní díly až deset let od ukončení výroby. U nás na nápravu dohlíží například společnost Opravme Česko.
Toto nařízení se týká takzvané bílé techniky, což zahrnuje pračky, myčky nádobí, sušičky prádla, sporáky, mrazničky, chladničky i vysavače. Z oblasti další elektroniky to jsou televizory, počítače a servery, set top boxy, herní konzole a další.
Jak poznat opravitelný výrobek
Pokud jdou spotřebiče opravit, prodlouží se jejich životnost minimálně o dalších pět let, proto je dobré na trhu takové hledat i mezi těmi, na které zatím pravidla EU neplatí. A jak je poznáte? „Výrobek by měl jít rozebrat čili by měl mít šrouby nebo nýty a nebýt slepený. Měly by jít vyndat baterie, pokud je má. Také si všímejte, zda jsou namáhané části a komponenty z odolného materiálu. Podívejte se, jak si stojí v procentech reklamací, což někteří prodejci zveřejňují. Také je dobré sáhnout po renomované značce se servisní sítí u nás. A hodí se, pokud jsou dostupné servisní manuály a schémata,“ radí Jan Charvát z projektu Opravárna.
Sledujte recenze a zkušenosti ostatních
S výběrem spotřebiče, jenž vás nezklame, mohou pomoci zkušenosti těch, kteří už ho mají a používají. Ti nabídnou nejen recenze na internetu, ale třeba i výsledky spotřebitelských testů. V Česku je pravidelně dělá například dTest. Nedávno byl součástí velkého celoevropského průzkumu spolehlivosti praček. Spolu s dalšími sedmi partnerskými organizacemi zjišťoval jejich průměrnou životnost, nejčastější problémy, ale i to, jak jsou uživatelé s konkrétními značkami spokojeni.
„Dotazník vyplnilo přes 45 tisíc respondentů, kteří za nejspolehlivější označili značky Haier, Lord, Miele a Zanussi. Sdílené druhé místo patří značkám Brandt a Samsung, na třetím místě se pak umístily LG a Siemens. Na opačném konci žebříčku skončila značka Blomberg, předposlední příčka připadla modelům Zerowatt a třetí místo od konce patří značkám Candy a Fagor,“ uvedla šéfredaktorka časopisu dTest Hana Hoffmannová.
Dobrým vodítkem je i záruční doba
Vypadá to, že spolehlivost a dlouhá životnost, stejně jako kvalitní servis a možnost oprav, leží na srdci i výrobcům. Mnohdy staví svou reklamní kampaň právě na těchto hodnotách. Tak například u výrobků značky Lord je poruchovost pod 0,5 % proti obvyklým 2 %. A dobrým vodítkem je i doba záruky, kterou poskytují. Mnozí prodlužují její délku na několik let, můžete se potkat i s tou doživotní - ale pozor, to neznamená skutečně do konce života, musíte splňovat určité parametry.