Hlavní obsah

Kolik za vás zdravotní pojišťovna zaplatila? Máte právo na výpis i prověření, když najdete chybu

Foto: Alliance Images, Shutterstock.com

Foto: Alliance Images, Shutterstock.com

Každá návštěva lékaře, vyšetření, ale třeba i pobyt v nemocnici nebo vyzvednutí léků v lékárně se objeví ve vašem vyúčtování u zdravotní pojišťovny. Proč byste do něj měli nahlédnout a překontrolovat uhrazené platby?

Článek

Vždy, kdy potřebujete vyšetření, využijete pohotovost, dojdete k lékaři na konzultaci nebo proděláte operaci či jiný zákrok, objeví se to ve vašem přehledu vykázané hrazené péče. Měli byste v něm najít všechny položky, které se hradí z veřejného zdravotního pojištění. Proč se vyplatí do něj alespoň jednou za rok nahlédnout?

Jak požádat o výpis ze zdravotní pojišťovny?

Ze zákona máte právo vědět, kolik za vás lékaři a zdravotnická zařízení vyúčtovali pojišťovnám. Máte nárok o výpis požádat jednou ročně a měli byste ho od pojišťovny dostat zdarma. U většiny pojišťoven je to tak, že v online prostředí je výpis dostupný kdykoli, písemně pak jednou za rok. Jde o výpis alespoň za 12 předchozích měsíců. A právě teď je ideální čas na ten z loňského roku – protože některé položky do něj přibývaly i začátkem nového roku, bývá kompletní většinou právě koncem února a začátkem března.

Ve výpisu najdete u každé položky pracoviště, datum, popis konkrétního úkonu a částku. Pojišťovny své klienty v kontrole přehledů podporují, protože jim tak můžou pomoci odhalit, zda nedošlo k neoprávněnému čerpání peněz.

Chybně vykázané zdravotnické výkony? Nemusí tomu tak být

Může se stát, že v přehledu plateb najdete položku, o které si myslíte, že rozhodně nemůže být vaše. Ne vždy to ale svědčí o tom, že se na vás chtěl někdo obohatit, někdy je za tím jen lidská chyba nebo složitější úkon. Co může způsobit nesrovnalosti:

  • Překlep v čísle pojištěnce (rodném čísle) – jde o chybu a ošetřen byl někdo jiný.
  • Chyba při zadávání kódu výkonu – každý zákrok či léčivý prostředek má svůj kód, a pokud se někdo splete, může být vyúčtován třeba jiný zákrok. Systém většinu takových chyb odhalí automaticky, ale ne stoprocentně.
  • Úhrada od cizího pracoviště - na výpisu se může objevit služba na pracovišti, kde jste nikdy nebyli. Ale třeba je to jen laboratoř, kam lékař odeslal vaši krev na rozbor.
  • Jiné datum úhrady – třeba u zmíněných laboratoří se stává, že si úkony účtují i s odstupem několika dní od odběru nebo až po dokončení rozboru.
  • Víc zákroků, než si pamatujete - čekali jste, že najdete položku za ošetření úrazu nohy, ale je jich v ten den několik? Je to tím, že jeden zákrok byl rozepsán více kódy. Zvlášť odborné vyšetření, zvlášť rentgen, další kód může být použitý materiál… Ale ve výpisu by to mělo být takto uvedeno.
  • Pravidelně se opakující částka - a to i u lékaře, u kterého jste měsíce nebyli. Jde o tzv. kapitační platby či agregované úhrady, jež dostává od pojišťovny za to, že jste u něj registrováni a je vaším poskytovatelem primární péče. Týká se to všeobecného praktického lékaře, praktického lékaře pro děti a dorost nebo praktického zubního lékaře. Tyto platby dostává bez ohledu na to, zda k němu v tu dobu chodíte, nebo ne.

Co dělat, pokud najdete nesrovnalosti?

Jestliže ve výpisu objevíte nesrovnalosti, pak podejte na zdravotní pojišťovnu podnět k jejich prověření. Můžete to udělat osobně na pobočce, poštou či elektronicky – a to v aplikaci nebo přes datovou schránku. Dlouho s tím ale neotálejte, například u VZP se podněty k prošetření dají uplatnit jen za letošní a loňský rok.

Zdravotní pojišťovna váš podnět prošetří, a pokud zjistí, že došlo k chybě, úhradu z vašeho přehledu odečte.

Načítám