Článek
Umět hospodařit s penězi, vhodně investovat, mít finanční rezervu a dávat si pozor na podvodné nabídky - to bohužel není vlastní ani všem dospělým. Možná to jsou hlavně rodiče zmíněné pětiny středoškoláků, kteří na tom s finanční gramotností nejsou dobře. Jak tento stav zlepšit?
Proč děti naučit zacházet s penězi?
Příkladem a učitelem ve finanční gramotnosti jsou totiž pro děti hlavně rodiče. Ti by je měli od útlého věku pozvolna učit, kolik co stojí, jak a proč spořit a podobně. Hlavně by jim ale měli jít příkladem. „Budeme-li děti svým chováním učit, že je normální kupovat si věci na dluh, budou to brát jako normální. Když jim ale vysvětlíme, že se nejdříve musí snažit, aby něco vydělaly a uspořily, přejde jim to do krve,“ říká poradce akciové společnosti Assetio Management Pavel Najman.
Kdy se s dětmi začít bavit o penězích?
První peníze, většinou ve formě kapesného, začínají děti dostávat už kolem první třídy - a s tím byste měli začít vysvětlovat jejich hodnotu. „Můžete to dělat prakticky - třeba až půjdete na pouť, dejte jim určitou částku a nechejte je rozhodovat, jestli si zaplatí jízdu na kolotoči, nebo sladkost. Dopřejte jim si užít, že za jejich utracení samy zodpovídají,“ radí Pavel Najman, který se podílí na projektu Zodpovědné hraní Institutu pro regulaci hazardních her.
A čím je dítě starší, tím víc praktických zkušeností by mělo získávat. Dobrou metodou, jak ho prakticky vzdělávat, je dát mu kapesné a pak třeba založit i vlastní účet. S tím je ideální začít někdy ve věku mezi 10 a 12 lety. Běžný účet má 27 % českých dětí a spořicí pak 25 % z nich.
Co mohou udělat rodiče?
Rodiče, kteří chtějí v dětech probudit zdravý vztah k penězům, mohou mít vlastní strategie, jak to udělat, ale mezi základní tipy patří následující:
1. Naučte děti šetřit - jestli si chce dítě koupit něco dražšího, vypočítejte spolu, kolik si musí každý měsíc z kapesného odložit. Můžete ho motivovat a nabídnout, že budete ukládat stejnou částku a až budete mít každý polovinu, společně věc koupíte.
2. Naučte děti za sebe platit - vlastní investice jsou nejlepší zkušeností, takže nechejte dítě, aby si sladkosti nebo něco jiného platilo ze svého. Pokud požádá o radu, proberte s ním priority, jinak ale nezasahujte a respektujte jeho volbu. Také ho podporujte v tom mít nějaký vlastní „příjem“ - ať už díky pomoci doma a na zahradě nad rámec běžného rozdělení úkolů, nebo později na brigádách.
3. Dopřejte dětem i špatná rozhodnutí - každému se občas stane, že investuje špatně nebo si špatně rozvrhne, kolik utratí. Jestli se to dítěti stane, nevyčítejte mu to, ale najděte společně chybu a nechejte ho se poučit.
5. Mluvte o půjčkách - půjčit si vypadá tak jednoduše, ale hlavně se staršími dětmi mluvte o tom, že to rozhodně není zadarmo a nemusí to být výhodné. „Mladí dospívající by se měli co nejdříve naučit, že půjčovat si má smysl jen na věci, které mají delší životnost, než je doba splácení úvěru. Je třeba, aby si také uvědomili, že kvůli úvěru danou věc zaplatí i dvakrát, takže si následně koupí méně věcí. Existuje proto jedno pravidlo, které říká, že čím jednodušší je získání půjčky, tím dražší ta půjčka doopravdy je,“ vysvětluje Pavel Najman.
6. Proberte internetové nebezpečí - právě ve virtuálním prostředí cílí podvodníci hlavně na mladé dospělé. „Zjistěte, v jaké míře znají základy bezpečného nakupování na internetu. Promluvte si o nástrahách placení bonusů v internetových hrách, podvodných nabídek a podobně. Dohlédněte, aby věděli, jak a proč chránit své přístupové údaje do počítače i ke kartě či účtu. Vysvětlete rizika instalace programů na základě například telefonického doporučení, umožnění vzdáleného přístupu nebo potvrzování transakcí, které zadává někdo jiný,“ radí Petr Zíma, manažer České spořitelny pro klientskou bezpečnost.