Článek
Podle lektorky, mentorky a konzultantky ve finančním vzdělávání Veroniky Kalátové je při samotném užívání peněz důležité domluvit se na společných pravidlech a vést děti k větší zodpovědnosti. „Mluvte otevřeně o penězích a dejte svým dětem prostor snít,“ radí rodičům.
Finanční gramotnost je dnes považovaná za jednu z klíčových dovedností důležitých pro budoucí úspěch našich dětí. Je nutné začít s ní co nejdříve a podle Veroniky Kalátové přímo v rodině, což dnes bohužel stále není samozřejmost. „Jen asi 30 % Čechů se domnívá, že je to na rodičích, a zbytek mluví o škole a státu. Jsem přesvědčená, že by to mělo být obráceně. Škola má dát dětem názvosloví, ale rodič je od toho, aby jim předal samotnou praxi,“ říká expertka.
S poznáváním světa peněz je podle odbornice ideální začít, když jsou děti schopné pochopit základní koncept významu peněz a jejich hodnoty - u některých je to ještě před začátkem školní docházky, u jiných třeba až na prvním stupni základních škol. „Neexistuje na to univerzální pravidlo, hlavní je své dítě znát a metodám, které použijeme, věřit. Když nám budou cizí, fungovat to nebude,“ říká Kalátová s tím, že děti se můžou učit třeba i při návštěvě obchodu nebo hrátkami s pokladnou, která dnes často obsahuje i čtečku platebních karet.
Jak si poradit ve chvíli, kdy už děti učíme peníze používat? Ani pro kapesné podle Kalátové neplatí univerzální start nebo výše a vždy je dobré brát ohledy na možnosti i priority konkrétních rodičů. Důležité je nespojovat kapesné s pomocí v domácnosti nebo známkami ve škole a brát ho spíš jako prostředek k výuce finanční gramotnosti - například když dítě učíme šetřit. „V takovém případě je dobré věc, po které touží, vytisknout a vylepit třeba nad postel - dítě se na to kouká a těší se. Postupně je také možné psát jeho úspory třeba do tabulky se smajlíky podle toho, jak se mu šetření dařilo,“ říká finanční poradkyně.
Jaké jsou nejčastější chyby, které rodiče v otázce finanční gramotnosti dělají? Podle odbornice je to třeba půjčování peněz dětem: „Když děláme statistiku u rodičů, tak se dokonce přiznávají, že pak od dětí nechtějí peníze vrátit, takže je nejen učí žít na dluh, ale navíc na dluh, který nemusí platit. Což je v podstatě princip parazitního chování. Tomu je třeba se vyhnout a naopak je učit zodpovědnosti, a to i vůči rodičům, kteří mají přirozeně tendenci dítěti dluh odpustit. „Hlavně s dětmi mluvte o penězích otevřeně a dejte jim prostor snít,“ uzavírá Veronika Kalátová.
S kým jsme si povídali
Proč je důležité s dětmi mluvit o penězích a které situace jsou pro to nejlepší – o tom mluví v podcastu lektorka, mentorka a konzultantka ve finančním vzdělávání Veronika Kalátová. Prozradí také, jak na pravidla kapesného - a jak děti učit dobrému spoření.
O penězích se (ne)mluví
Podcast O penězích se (ne)mluví
Seriál pro ženy o financích. Svěží rozhovory se ženami o penězích. Moderátorka Míša Raková se svými hosty probírá rozmanitá finanční témata – od rodinného rozpočtu přes majetek v manželství až po investice. Poslouchejte praktické tipy, jak lépe zvládat peníze, na Proženy.cz. A mluvte o penězích!
- Podcast vychází každé úterý a můžete si ho poslechnout také na Podcasty.cz či v podcastových aplikacích, jako jsou Spotify či Apple Podcasts, kde můžete O penězích se (ne)mluví i odebírat.
- V podcastu vysvětlujeme základní finanční pojmy a principy, nejde ale o investiční poradenství. Tento podcast není finančním poradenstvím, ale obsahem redakce.