Hlavní obsah

Nakupujete na internetových tržištích? Problémy mohou nastat s délkou dodací lhůty i reklamací

Foto: Beautrium, Shutterstock.com

Foto: Beautrium, Shutterstock.com

Možná jste si toho nevšimli, ale v oblasti internetových obchodů došlo k revoluci, která zcela změnila pravidla hry a rozdala nové karty. Stalo se tak ve chvíli, kdy na náš trh vstoupila velká evropská online tržiště neboli marketplaces či internetové nákupní galerie. V čem jsou jiná a na co pozor?

Článek

Možná zatím vnímáte termín marketplace jen jako název platformy pro inzerci na Facebooku. Ovšem jde o obecné označení pro online tržiště či nákupní galerie, kde pod hlavičkou jedné společnosti prodává své zboží mnoho samostatných prodejců. Přinášejí možnost nakoupit velmi levně, ale mají také svá specifika, na která se musíte připravit.

Nespoléhejte na zkušenosti z klasických e-shopů

Trvalo léta, než lidé uvěřili nákupu přes e-shopy a než se nastavila zcela jasná pravidla, co se záruční doby, možnosti odstoupení od smlouvy a reklamací týče. Zákazníci jsou zvyklí brát e-shop podobně jako kamennou prodejnu a už vědí, jak vzájemně vycházet. Příchodem internetových tržišť se ale situace mění a je třeba začít rozlišovat, kde právě nakupujete.

„Online tržiště jsou pro spotřebitele pohodlným řešením, jak na jednom místě pořídit zboží všeho druhu. Očekávají komfort v podobě jedné objednávky na spolehlivé a důvěryhodné stránce. Občas se však musí obrnit trpělivostí a vyrovnat se situacemi, se kterými se dosud nesetkali,“ vysvětluje Michal Benatzky, marketingový manažer společnosti Upgates.

Co je tedy jinak, pokud nenakupujete od konkrétního prodejce, ale od zprostředkovatele, který svůj prostor otevřel desítkám prodejců?

Příliš dlouhá doručovací lhůta

Protože na internetovém tržišti nekupujete všechno od jednoho prodejce, musíte u každého zboží vždy pozorně sledovat konkrétní dobu dodání a cenu za dopravu. Protože zboží nezřídka putuje z daleké ciziny, nebývají to dny, ale spíš týdny, a i cena za dopravu může být vyšší.

Pokud je ve vaší objednávce zboží od několika prodejců, může dorazit každé zvlášť nebo po částech, i když jste je zaplatili v jedné objednávce. Ohlídejte si proto i celkové náklady na dopravu.

Foto: Miljan Zivkovic, Shutterstock.com

Objednávání z pohodlí domova je tak jednoduché. Pokud ale vybíráte na online tržištích, je třeba se připravit na možná úskalíFoto: Miljan Zivkovic, Shutterstock.com

Problémy mohou být s reklamací

Jestli jste zvyklí vracet zboží do e-shopů, ať již v zákonné lhůtě 14 dní, kdy máte právo odstoupit od smlouvy bez udání důvodu, nebo později, pokud se ukáží nějaké vady, pak se může stát, že v případě nákupu na internetovém tržišti se vám do toho nebude chtít. Spousta lidí přiznává, že než by něco posílala zpátky někam do ciziny, raději oželí peníze. Samozřejmě to můžete vyzkoušet, nebo se obrátit na zprostředkovatele a problémy řešit s ním. Mnohdy dohlížejí na to, aby byli zákazníci spokojeni, a zajistí, aby se jim v případě potíží peníze vrátily zpět. Rozhodně se vyplatí si dopředu prostudovat podmínky reklamace i to, jak se domoci vrácení peněz.

Podvodů se bát většinou nemusíte

To, že byste na internetovém tržišti v českém prostředí narazili na podvodného prodejce, většinou nehrozí. Zprostředkující nákupní galerie proti nim poskytují solidní ochranu. „V případě, že se někdo stane obětí nekalého jednání, měl by využít postupy, které v takové situaci sám provozovatel na marketplace nabízí,“ doporučuje Michal Benatzky.

Zajímejte se o servis a záruku

Problém může nastat i ve chvíli, kdy byste chtěli výrobek v záruční době opravit. Některé značky mají sice servisní síť po celém světě, ale to se většinou netýká těch, které koupíte za tu nejnižší cenu. Komplikací mohou být i návody či servisní knížky v cizím jazyce, nebo jen strojově, tedy někdy i nesrozumitelně přeloženy.

Proclení a zaplacení DPH

Zboží přicházející ze zemí mimo EU s cenou nad 22 eur je potřeba vybavit celním prohlášením a zaplatit DHP.

Někteří prodejci to řeší za vás tzv. režimem jednoho správního místa pro dovoz, tedy platí DPH souhrnně za všechno, co dodali do EU – označují to u ceny jako „VAT included“. Některé e-shopy zas posílají zboží ze svých skladů v EU, takže je DPH také v ceně. Hlídejte si tedy místo, odkud zboží jede.

A jak je to s clem? „Clo se platí, pokud hodnota zásilky, cena za dopravu a pojištění přesáhne 150 eur, u parfémů nebo alkoholu a tabáku se platí vždy. Jeho výše se odvíjí od typu zboží v rozmezí 1-10 % z hodnoty zásilky,“ vysvětluje Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.

Načítám