Hlavní obsah

Nízká cena na regále, vyšší u pokladny? Požadujte cenu uvedenou u zboží, nebo se obraťte na ČOI

Foto: Shutterstock.com

Foto: Shutterstock.com

Hodili jste si do košíku zboží kvůli výhodné ceně a u pokladny zjistili, že máte zaplatit daleko víc? Poradíme, jak reagovat!

Článek

Čím jsou ceny vyšší, tím víc lidí se snaží nakoupit ve slevách a ušetřit. Obchodníci to vědí a slevovými akcemi se to jen hemží. Informace o ceně nesmí vzbuzovat zdání, že je cena nižší, než jaká je ve skutečnosti. Ovšem co když se stane, že je příslib nižší ceny v podobě cenovky v regále jen vábničkou a u pokladny na paragonu pak naskočí daleko vyšší číslo? Co v takové chvíli dělat?

Co musí být na cenovce potravin

Velmi často se to stává hlavně u potravin. Cenovky u nich musí mít své náležitosti - nejen částku za balení, ale i za měrnou jednotku - tedy přepočet za kilo, litr - abyste si mohli objektivně porovnat ceny, aniž budete pracně hledat gramáž výrobku. Takto to musí obchodník uvádět nejen v regálu, ale rovněž při pultovém prodeji s obsluhou nebo při prodeji v e-shopu s potravinami. Povinností obchodníka je uvádět tuto cenu pravdivě a vy máte právo za zboží právě tuto uvedenou cenu zaplatit.

Když vám u pokladny namarkují vyšší cenu

Jak reagovat, když u pokladny zjistíte, že máte platit vyšší částku, než byla uvedena na cenovce? Nedejte na výmluvy, které prodavači v těchto případech používají, že to je chyba brigádníků, že sleva bude platit od zítra, že se zboží právě přeceňuje nebo že to ve slevě je vyprodáno a tohle je jiná šarže… Máte právo nakoupit přesně za tu částku, která je na cenovce, takže na ní trvejte. Jestliže pokladní odmítne markovat za nižší částku, pak zboží z nákupu vyjměte a nekupujte si ho.

Pokud jste již vyšší částku zaplatili a přišli na to při kontrole paragonu, pak chtějte vyplatit rozdíl v ceně. Pokud se s obchodníkem nedohodnete, můžete zboží vrátit a chtít peníze zpátky. „S reklamací ceny byste rozhodně neměli otálet, zpětně se domáhat vrácení rozdílu v ceně je velmi složité,“ doporučuje Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest (jak a co reklamovat).

Foto: Profimedia.cz

Pro výběr zboží je cena tím zásadním, ať jde o potraviny, nebo třeba oblečení. Trvejte tedy na tom, abyste zaplatili to, co je na cenovceFoto: Profimedia.cz

Můžete podat stížnost na ČOI

Není od věci si spornou cenovku vyfotit a mít to jako doklad pro uplatnění reklamace ceny, kterou jdete vyřídit k pultu informací nebo reklamací. Jestliže obchodník odmítne tuto situaci řešit nebo máte pocit, že se to v konkrétním obchodě stává často, pak můžete podat podnět na Českou obchodní inspekci. Ta to prověří, a pokud to vyhodnotí tak, že šlo o klamání zákazníka a rozdílná cena byla záměrná, může dostat obchodník vysokou pokutu.

Pozor na slevy jen pro členy klubu

Může se stát, že si všimnete jen slevové ceny výrobku, ale už ne upozornění, že je určená jen pro vybraný okruh zákazníků, například majitele karty obchodu nebo ty, kteří mají v mobilu jeho aplikaci. To je sice možná varianta, ale vždy by to mělo být jasně a zřetelně uvedeno, případně by vás na to měla upozornit pokladní, která pro uplatnění slevové ceny požaduje předložení právě karty či načtení aplikace. Vy pak můžete zboží vynechat z nákupu, nebo akceptovat vyšší cenu. Někdy je sleva podmíněna nákupem dalšího či dalších kusů, ale i to musí být jasně uvedeno.

Novela zákona o slevách

Protože na slevové akce zákazníci slyší a hojně jich využívají, stávalo se, že obchodníci dávali jen slevy na oko. Ceny krátkodobě navýšili, aby i po odečtení inzerované slevy zůstali na ceně, kterou mělo zboží původně. To už by se stávat nemělo. Novela zákona na to pamatovala. „Při určování slevy u výrobků musí obchodníci vycházet výhradně z nejnižší ceny za posledních 30 dní, za kterou výrobek prodávali,“ řekl ředitel České obchodní inspekce Jan Štěpánek.

Načítám