Hlavní obsah

Nákupy při Black Friday: Co už si dnes obchodníci nedovolí a jak případně reklamovat

Foto: SeventyFour, Shutterstock.com

Foto: SeventyFour, Shutterstock.com

Slevy zákazníky lákají, a to bez ohledu na datum. Ovšem listopad má svou slevovou ikonu – den, který je známý po celém světě: Black Friday. Kdy vznikl a na co si při něm dát pozor?

Článek

Kdy probíhá tradiční Black Friday? I když se můžete se slevovými akcemi pod tímto názvem setkat kdykoli během roku, černý pátek je jeden jediný a připadá na čtvrtý pátek v listopadu, letos je to tedy 24. 11.

Kde se vzal svátek slev

Obrovská slevová akce vznikla v USA a každý rok na ni čekají miliony lidí. Jak se ale došlo právě k tomuto termínu, to se až tak přesně neví. Nejčastěji se dává do spojení s pádem ceny zlata v USA v pátek 24. září 1869, který se označuje právě jako Black Friday.

Druhá – a mnohem pravděpodobnější – teorie říká, že poslední pátek v listopadu byl vybrán proto, že následuje ihned po Dni díkůvzdání, mnozí lidé si berou volno v práci, a je tedy šikovný čas nalákat je do obchodů – a slevy představují velkou motivaci je tam dostat.

Třetí vysvětlení, které se traduje, vypráví, že někdy v průběhu 50. let dorazily do Filadelfie tisíce diváků na významný sportovní zápas a obchodníci se toho snažili využít – a nabídli jim slevy. Byl to velký úspěch, ale i velký zmatek, takže v záznamech policistů, kteří se v té vřavě snažili sjednat pořádek, byl den označen jako černý pátek.

Ať je to jakkoli, tradice vznikla, zákazníci ji přijali a Black Friday se nejen udržel, ale z USA se postupně rozšířil do celého světa. A dokonce se z něj stal pojem, který už se neváže jen k tomuto konkrétnímu dni, ale někteří obchodníci jím označují jakoukoli větší slevu kdykoli během roku.

Foto: GaudiLab, Shutterstock.com

Slevy jsou pro mnohé zákazníky zásadní motivace k nákupuFoto: GaudiLab, Shutterstock.com

Nová pravidla pro slevy

Slevy jsou zaklínadlo, na které zákazník slyší, takže je obchodníci využívají, co to jde. A někteří se nestyděli zákazníky občas trochu „ošulit“. Třeba tak, že před slevovou akcí prudce navýšili ceny a pak z nich počítali slevy, takže zákazníci ve skutečnosti ušetřili mnohem méně, než se zdálo. Ale těmhle fíglům je konec! Platí totiž nová zákonná pravidla.

  • Co musí být na cenovce? Sleva se počítá z nejnižší ceny, za kterou se zboží prodávalo v posledních 30 dnech před poskytnutím slevy. A právě tato cena musí být uvedena i na cenovce.

Této povinnosti se obchodník nevyhne ani v situaci, kdy zboží zlevňuje postupně nebo když je zboží na trhu méně než 30 dnů. „V prvním případě bude pro výpočet slevy rozhodující cena v době 30 dnů před poskytnutím první slevy, v druhém bude obchodník uvádět cenu, kterou si účtoval od okamžiku, kdy začal výrobek nabízet a prodávat, do okamžiku poskytnutí slevy,“ říká Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest. Jestliže by obchodník tato pravidla nerespektoval, hrozí mu vysoká pokuta – až do pěti milionů korun.

  • Toto pravidlo neplatí pro potraviny a květiny nebo výrobky podléhající rychlé zkáze nebo s krátkou dobou spotřeby.

U jakých slev to neplatí

Jediná situace, kdy se takovému označení může obchodník vyhnout, je slevová akce určená jen omezenému okruhu spotřebitelů nebo je poskytnuta individuálně. Omezeným okruhem jsou například spotřebitelé v rámci věrnostního programu.

Ovšem nepatří do toho například slevy poskytované při použití nějakého všem dostupného slevového kódu, což se stává často v e-shopech. I v tomto případě musíte být informováni o ceně během 30 dnů před slevou.

Reklamace zlevněného zboží

Bojíte se, že když nakoupíte zboží se slevou, ztratíte možnost ho reklamovat? Není to pravda. Zlevněné zboží se reklamuje stejně jako to koupené bez slevy, dokonce lze reklamovat i nákup z druhé ruky.

Výjimkou je situace, kdy koupíte výrobek se slevou z důvodu nějaké vady - například vyblednutí barvy na tričku. Pak už ho nesmíte reklamovat právě pro ono vyblednutí, ale kdyby mělo třeba křivé švy nebo podobně, pak už byste ho vrátit mohli.

Související témata:

Načítám